Het is reeds een tijdje geleden dat ik op het forum actief ben geweest, er is veel gebeurd in de laatste 2,5 jaar. Ik heb beide auto's (Saxo 16v en Mini Cooper) in Nederland verkocht en ben toen op reis gegaan naar Australie! Nadat ik een tijdje rondgereisd had ben ik gesettled in Melbourne en heb ik daar een baan gevonden.
Op moment van schrijven ben ik op zoek naar een auto, mogelijk een Mini Cooper S. Na veel research op dit forum en verscheidene Engels talige fora ben ik een beetje ontmoedigd. De bekende Death Rattle, oftewel ratelende distributie ketting voor de N14 (R53) en N18 (R56) motoren. Ik weet dat de N14 motoren het erger hebben dan de N18, maar volgens mij heeft de N18 nog steeds hetzelfde probleem. Het feit dat er een Class Action law suit was tegen BMW / MINI over de distrubutie ketting is niet geruststellend voor iemand die een S wil kopen.
Er zijn meerdere threads waar mensen vragen of het 'verstandig' is om een Cooper S aan te schaffen waarbij veel zijn reacties zijn maar er niet echt een antwoord uitkomt. Wat ik graag wil weten is of er een officiele fix is of een manier om de slijtage te minimaliseren?
Wat ik zover heb gelezen is:
- De meeste schade aan de ketting is vanwege een laag oliepeil of oude olie. De oplossing zou zijn om de olie iedere 5000 km (of miles) te vervangen en iedere week het oliepeil te controleren.
- De langere 'tensioner' die een sterkere veer heeft zou beter uitgerust zijn om spanning op de ketting te houden.
Alvast bedankt.