R56 Cooper S to buy/not to buy (death rattle)

De 2e generatie vanaf 2006
Stephan.nl
Nieuw Lid
Nieuw Lid

R56 Cooper S to buy/not to buy (death rattle)

24 jan 2016, 06:54

Hallo allemaal,

Het is reeds een tijdje geleden dat ik op het forum actief ben geweest, er is veel gebeurd in de laatste 2,5 jaar. Ik heb beide auto's (Saxo 16v en Mini Cooper) in Nederland verkocht en ben toen op reis gegaan naar Australie! Nadat ik een tijdje rondgereisd had ben ik gesettled in Melbourne en heb ik daar een baan gevonden.

Op moment van schrijven ben ik op zoek naar een auto, mogelijk een Mini Cooper S. Na veel research op dit forum en verscheidene Engels talige fora ben ik een beetje ontmoedigd. De bekende Death Rattle, oftewel ratelende distributie ketting voor de N14 (R53) en N18 (R56) motoren. Ik weet dat de N14 motoren het erger hebben dan de N18, maar volgens mij heeft de N18 nog steeds hetzelfde probleem. Het feit dat er een Class Action law suit was tegen BMW / MINI over de distrubutie ketting is niet geruststellend voor iemand die een S wil kopen.

Er zijn meerdere threads waar mensen vragen of het 'verstandig' is om een Cooper S aan te schaffen waarbij veel zijn reacties zijn maar er niet echt een antwoord uitkomt. Wat ik graag wil weten is of er een officiele fix is of een manier om de slijtage te minimaliseren?

Wat ik zover heb gelezen is:
  • De meeste schade aan de ketting is vanwege een laag oliepeil of oude olie. De oplossing zou zijn om de olie iedere 5000 km (of miles) te vervangen en iedere week het oliepeil te controleren.
  • De langere 'tensioner' die een sterkere veer heeft zou beter uitgerust zijn om spanning op de ketting te houden.
Is er iemand op dit forum met kennis van bovenstaande methodes of een betere 'fix' voor dit probleem of ben ik beter af met een andere auto?

Alvast bedankt.
Baseman
Wingman
Contacteer:
Nederland

Re: R56 Cooper S to buy/not to buy (death rattle)

24 jan 2016, 07:18

Hoi Stephan,

laat ik beginnen te zeggen met dat wat je al weet.
Een auto, van welk merk dan ook, waar je nooit wat aan zult krijgen bestaat niet / moet nog uitgevonden worden.

Ik rij zelf nu sinds anderhalf jaar probleemloos (afkloppen), een S met een N18 blok van bouwjaar 2011.
Bij de aflevering heeft deze de afleverbeurt gehad en ik ben er sindsdien (ben inmiddels 20.000 km verder), niet meer mee in een garage geweest. In augustus loopt de Mini Next garantie af en voorafgaand daaraan krijgt ze in Juli weer een grote beurt.
Ik peil de olie met regelmaat, en indien nodig vul ik bij met de olie waar ze af dealer mee gevuld is.
Maar na een tijdje heb je er zelf wel zicht op of, en zo ja hoeveel er verbruikt wordt. Zaak is idd, maar dat is bij iedere auto dit met regelmaat te controleren.
Ik heb geen moment spijt gehad van mijn aankoop, maar je zult er ongetwijffeld ook een beetje geluk mee moeten hebben, van alle machines en apparaten heb je zogenaamde maandagmorgen modellen :wink:

Succes met beslissen :icon_top:
Greetz Baseman

You buy a MINI, you get a life style

Klik hier voor mijn SYR

Afbeelding
louisvdd76
De Scheurende Rechter
Contacteer:
Nederland

24 jan 2016, 09:38

Ik heb inmiddels 55.000 km met mijn N18 gereden waarvan 20.000 km met tuning (222pk/329NM) erop. Tank altijd Euro98 en vervang elke 20.000 km bougies en 15.000 km de olie.
N18 heeft geen ketting issue zoals de N14 zo ver ik weet. Wel heeft de N18 een lekkend magneetventiel van de oliepomp. (is een topic over hier op het forum). Als je deze direct laat vervangen is er geen issue.
Elke auto zal een pech geval kunnen zijn maar als ik zou moeten kiezen zou ik voor een N18 gaan of het oudere facelift R53 model.
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 feb 2016, 13:16

Stephan.nl schreef:N14 (R53) en N18 (R56)
Dat klopt niet, de R53 heeft geen N14 motor. De N14 en N18 zijn beiden alleen in de R55/56/57 etc. reeks geleverd.

Daarbij zijn er inmiddels al zoveel oplossingen voor de opgerekte kettingen, die ook helemaal niet zo heel kostbaar zijn, dat ik me er niet zoveel zorgen over zou maken. M.i. is de roetaanslag op de inlaatkanalen een groter probleem (hoewel ook daar al goede oplossingen voor zijn).
EdwinN
Enthousiast
Enthousiast

01 feb 2016, 17:20

Hallo Stephan.

Vandaag op de kop af ben ik 2 jaar en 55000 km verder, er staat nu 80k op de teller, met mijn MCS uit 2012. Nog steeds een prima wagen. Het magneetventiel heb ik kort na aanschaf uit voorzorg onder garantie laten vervangen en verder een kapotte waterpomp gehad die ook onder garantie is vervangen. Dat kan bij iedere auto gebeuren. In ieder geval geen zaken gehad die enorm in de papieren zouden kunnen lopen. Een fijne auto en altijd lekker sturen :rijden .

Succes met het maken van je keuze.

Groeten Edwin.

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”