Raar geluid bij bovengemiddeld tot hard remmen.

De 2e generatie vanaf 2006
Thegreenery
Enthousiast
Enthousiast

Raar geluid bij bovengemiddeld tot hard remmen.

08 jan 2013, 15:49

Beste Mini bezitters,

Wie kan mij helpen met het volgende probleem.

Eer paar weken geleden de remschijven en remblokken vervangen. De eerste 1000 km de boel netjes ingeremd. Hierbij geen rare geluiden gehoord.

Toen ik een keer wat harder moest remmen dan normaal hoor de ik een raar knoekend geluid links voor. Dit geluid loopt gelijk met de omwenteling van het wiel en is er alleen wanneer ik bovengemiddeld rem.
Het stuur trilt niet en er is niets in het pedaal te voelen. Wel is het knoekend door heel het chassis te horen.

Omdat het geluid duidelijk van links voor komt en ik het idee had dat het van de schijven af zou moeten komen heb ik de schijven, remblokken en wielen links en rechts omgewisseld. Dit alles heeft niet geholpen. Het geluid blijft links voor.

Vandaag naar de BMW en een soort van KwikFit (Siba in Uden waar ik zeer netjes geholpen ben en waar ze de auto op de remmen testbank hebben gezet zonder ook maar iets te hoeven betalen) geweest. Beide hebben ze nog nooit zoiets mee gemaakt en hebben ze geen idee.

De schijven en remblokken zijn van het merk ATE. (Niet bepaald een prut merk en originele montage bij VW)

Wie o wie komt dit bekend voor of kan mij hiermee helpen?

Bij voorbaat dank,

Erik
JosCountrymanCooper
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

08 jan 2013, 20:04

Lijkt mij eerder speling ergens in de ophanging / demper.
Normaal wordt de speling naar 1 kant gedrukt, bij hard remmen komen er krachten op de ophanging en wordt evt. speling voelbaar.....

De remzuigers zitten wel goed los ?
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

08 jan 2013, 20:50

Wielen goed vast, losse remklauw, losse remblokken, stabilisatorstang/rubbers, motorophanging, alle veren nog OK, lekke schokbreker??
Allemaal mogelijkheden die voor de nodige KLOINK-geluiden kunnen zorgen.
En kan een toevallige samenloop zijn he, dat het helemaal niks met de nieuwe schijven van doen heeft. Of dat het toch aan de achterkant zit...
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

08 jan 2013, 22:27

Kan inderdaad aan de demper liggen. Trek die eens heen en weer.
Ik weet niet of de de standaard demper er in zit maar ik heb al KW dempers gezien waarbij de stang teveel speling had. Daarom heeft Bilstein een veel dikkere stang en upside-down montage :)
Thegreenery
Enthousiast
Enthousiast

09 jan 2013, 15:37

Alles is gecontroleerd op speling enz enz. Na vier keer erop en eraf zijn de ideeën op.
Schokbreker en velgen zijn origineel.
Geen spijkers of iets dergelijks in de banden.
Geen aanloop sporen in velgen, remklauw, ophanging enz enz.
Bouten van de velgen gecontroleerd of deze een grotere doorsteek hebben door een dunnere schijf.
Noem het maar op en we hebben het gecontroleerd.
Het is wel toeval dat het probleem na het vervangen van de schijven is gekomen.
Ga van de week weer de originele schijven monteren.
Thegreenery
Enthousiast
Enthousiast

09 jan 2013, 15:53

Was het maar 1 'kloink' dan is het meestal wel ergens waar speling op zit.

Het geluid is constant aanwezig bij bovengemiddeld remmen tot ik stil sta.
Net of de remklauw tegen een loodje in de velg loopt.
Ronsworld
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:

09 jan 2013, 16:55

Iets mis met de ABS misschien?
Als de remklauw tegen het loodje liep was ie naar 1 tik wel weg, lood is superzacht.
koosie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

09 jan 2013, 17:59

Ik had dezelfde symptomen, (soort van geklik bij iedere omwenteling van het wiel) ook naar de garage geweest dachten dat het de aandrijfas etc. Later die week de voorwielen eraf Bleek bij mij een samenloop van viezigheid tussen de spacer te zijn en bouten die ( wel keurig op moment) niet goed vast zaten, velg en spacer licht opgeschuurt bouten goed aangehaald en toen was het weg..
Thegreenery
Enthousiast
Enthousiast

10 jan 2013, 13:43

Vandaag aan de linker zijde de oude schijf en remblokken terug gezet en het probleem is over.
Het rare is toen we de nieuwe schijven omwisselde het probleem aan de linker zijde bleef bestaan dus zou je zeggen dat het niet aan de schijf ligt.

Misschien toch maar 150 euro meer uitgeven aan originele?

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”