De hobby die 'detailen' heet...

Hoe houd ik mijn MINI in topconditie.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

09 nov 2011, 18:57

Mooie lijst Alain!

Ik heb nu zelf ook de rotary van carclean gekocht. Ga ik deze week eens proberen op de oude Polo thuis. Die smartpads vind ik persoonlijk fijner werken dan de Kompressors, die heb ik vandaag verkocht

Alain, ik mis alleen de polijstmiddelen en de witte pad. Je kan niet zomaar een goedje op die pads smeren en verwachten dat het werkt.. Je zal iets moeten hebben in de trend van de PoorBoys SSR-serie, of de Raffini serie van Monello.

Let wel, de Monello-polijstmiddelen stoffen iets meer..

Wat je zou kunnen doen is bijvoorbeeld:
Oranje 5,5 pad - SSR 2,5 van PB of Inizio/Mezzo van Monello
Witte 5,5 pad - SSR 2 van PB of Mezzo van Monello
Groene 5,5 pad - SSR 1 van PB of Finale van Monello
Eventueel de PB Black Hole glazer gebruiken op de zwarte pad, die is namelijk niet geschikt om te polijsten (maar wel om glazer of sealant aan te brengen)
De wax zou je dan op de Concorso pad kunnen gebruiken die extreem zacht is

Met de DAP kun je overigens gewoon beginnen aan de MINI, daar kun je bijna niks mee fout doen. Het zijn de Rotary's die wat meer oefening nodig hebben ;)
Ik ga morgen weer een auto volledig aanpakken en zal dan wat meer foto's maken :) Verdient het werk denk ik wel. De bouwlamp, apparaten,kist met doeken/pads en applicators staat klaar en de kist Poorboys ook weer :)

@ Jstuyts.. Ik denk dat je hiermee beter een mailtje naar Berthil kan sturen. Denk ik niet toegestaan.. Ook de Sig onder je berichten zou ik mee oppassen. Ik kreeg al commentaar over een plaatje van Sprintex wat er onder stond terwijl ik helemaal niet verbonden ben met die firma ;)
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 nov 2011, 12:12

Druk aan het detailen Davy? :D

Ik heb dit ook nog liggen van Meguiars, ff lijstje uit mn SYR gekopieerd (nog meer hoor)
Grit Guard (deze is echt goed!)
Gold Class Car Wash 1892ml (erg tevreden over deze, maar toch die DJ BTBM ga ik proberen)
Water Magnet Drying Towel (deze sucks btw voor dat geld wat ik ervoor betaald heb...)
Smooth Surface Clay Kit (ook erg tevreden over)
Ultimate Quick detailer (werkt prima met het kleien)
STEP 1: Deep Chrystal Paint Clainer
SwirlX
STEP 2: Deep Chrystal Polish
Gold Class Clear Coat Liquid Wax
Hot Shine Tyre Dressing (beetje mwah, gevoel alsof het eraf regent...)
Quick interior detailer (werkt prima)
Gold Class Leather Cleaner and Conditioner (redelijk tevreden over)

Ik dacht ik kan die Step 1 / SwirlX / Step 2 wel gebruiken, evt. met de hand nog en later een keer met de DAP?
Of zijn deze middelen niet geschikt om met de DAP te gebruiken?
En dan als wax voor de winter wou ik die Collinite Wax No. 845 gaan gebruiken, met misschien de Gold Class erover heen?

Nog een vraagje, waarmee kan ik het beste die Valma hars verwijderaar en die Teer verwijderaar opbrengen?
Mijn MINI staat namelijk buiten... (ja vloeken in de kerk hier denk ik) maar geen andere optie, dicht bij een bomen rij, en ja... dikke hars plekken voornamelijk op het dak :|

Met kleien ging het de vorige keer al voor geen meter eraf, hopelijk werken deze goedjes wel :)
MINI COOPER S R53 pre-facelift
Afbeelding
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

10 nov 2011, 13:34

Adrenalin Junkie schreef:Wil zeker eigenlijk een keer zo een clinic gaan volgen, heb gelezen dat meerderen hier dat willen?
Misschien zal ik eens contact opnemen met carclean.nl hierover als er meer geïnteresseerden zijn?
Geen idee hoe zoiets allemaal te werk gaat dan maar ben benieuwd of er iets leuks komt!
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
ParklaneS
Mod virus alert!
Mod virus alert!

10 nov 2011, 14:18

Ik zou eerst na het wassen zorgen dat de hars helemaal verdwenen is voor dat je aan de slag gaat met polish en/of wax. Misschien Iron-X proberen eerst? Kun je meteen een delirium orange drying towel bestellen ter vervanging van de water "magnet" :P
sammax
Mod virus alert!
Mod virus alert!

10 nov 2011, 14:47

iron-x werkt alleen tegen ijzer :roll:
HARS-en-teer verwijderaar zou moeten werken.
ik zou het erop spuiten even een tijdje in laten werken en dan eraf vegen. en als het nodig is herhalen. (ik heb zelf nooit last van hars)
en die collinite is erg goed :D heb het er ook op.
hoef je geen goldclass overheen te doen die is namelijk een stuk sneller weg.
Afbeelding
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

10 nov 2011, 20:17

Ik zou die Meg's spullen lekker aan de kant zetten en af en toe eens gebruiken.
Wat betreft het polijsten kun je beter investeren in een setje polijstmiddelen, de voorgestelde volgorde die je wil doen gaat je niet veel opleveren. Als je de PB SSR serie of de Monello producten gebruikt gat het veel beter zijn..

Mijn CF kaart lag helaas thuis dus ik was foto's aan het maken van niks..
Maar goed, auto afgespoten, gefoamd en gewassen, daarna velgen gedaan met shampoo, velgenreiniger en ironX. Daarna gaan kleien, en 3 stappen polijsten waarbij ik met de rotary en de gele pad + monello inizio de diepe krassen zelfs heb weggekregen. Hulde voor de rotary! Was wel ontzettend wennen om er mee te werken.. Vind de DAP toch iets gebruiksvriendelijker, maar de resultaten van de rotary zijn werkelijk verbluffend! Volgorde gebruikt: Monello Inizio, Monello Mezzo en Monelo Finale op resp Geel, Oranje en Groen. Daarna EXP op de gele concorso pad en een laagje Natty's met de hand opgezet. Trims gedetailed, interieur verzorgd met natural look dressing en daarna de bandjes nog gedaan. Dame in kwestie stond er van te kijken dat de ontzettend diepe krassen op de motorkap die zoonlief met zijn klimacties had gemaakt helemaal verdwenen waren. Weer iemand tevreden vandaag :)
ParklaneS
Mod virus alert!
Mod virus alert!

11 nov 2011, 10:14

sammax schreef:iron-x werkt alleen tegen ijzer :roll:
HARS-en-teer verwijderaar zou moeten werken.
ow heb er laatst nog een teerspetter mee weggemeerd 8) (wel daarna weer protecten)
sammax
Mod virus alert!
Mod virus alert!

11 nov 2011, 11:49

dan was het ook wel met water gelukt :lol:
Tar-X is tegen teer :s staat ook in de naam he!
Ijzer-X is niet zo heel slecht voor de waxlaag trouwens.
er word geschat dat het per keer gebruiken ongeveer 1/3e van je waxlaag weghaald.
Afbeelding
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!

14 nov 2011, 17:10

Daveke schreef:@ Jstuyts.. Ik denk dat je hiermee beter een mailtje naar Berthil kan sturen. Denk ik niet toegestaan.. Ook de Sig onder je berichten zou ik mee oppassen. Ik kreeg al commentaar over een plaatje van Sprintex wat er onder stond terwijl ik helemaal niet verbonden ben met die firma ;)
Inmiddels gedaan...
Simoni
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

23 nov 2011, 10:49

sammax schreef:dan was het ook wel met water gelukt :lol:
Tar-X is tegen teer :s staat ook in de naam he!
Ijzer-X is niet zo heel slecht voor de waxlaag trouwens.
er word geschat dat het per keer gebruiken ongeveer 1/3e van je waxlaag weghaald.
Als de vervuiling dan toch hecht aan de lak, waardoor je Iron-x nodig hebt, dan kan je beter die bescherming ook opnieuw aanbrengen.
Simoni
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

23 nov 2011, 10:53

Daveke schreef:Ik zou die Meg's spullen lekker aan de kant zetten en af en toe eens gebruiken.
Wat betreft het polijsten kun je beter investeren in een setje polijstmiddelen, de voorgestelde volgorde die je wil doen gaat je niet veel opleveren. Als je de PB SSR serie of de Monello producten gebruikt gat het veel beter zijn..

Mijn CF kaart lag helaas thuis dus ik was foto's aan het maken van niks..
Maar goed, auto afgespoten, gefoamd en gewassen, daarna velgen gedaan met shampoo, velgenreiniger en ironX. Daarna gaan kleien, en 3 stappen polijsten waarbij ik met de rotary en de gele pad + monello inizio de diepe krassen zelfs heb weggekregen. Hulde voor de rotary! Was wel ontzettend wennen om er mee te werken.. Vind de DAP toch iets gebruiksvriendelijker, maar de resultaten van de rotary zijn werkelijk verbluffend! Volgorde gebruikt: Monello Inizio, Monello Mezzo en Monelo Finale op resp Geel, Oranje en Groen. Daarna EXP op de gele concorso pad en een laagje Natty's met de hand opgezet. Trims gedetailed, interieur verzorgd met natural look dressing en daarna de bandjes nog gedaan. Dame in kwestie stond er van te kijken dat de ontzettend diepe krassen op de motorkap die zoonlief met zijn klimacties had gemaakt helemaal verdwenen waren. Weer iemand tevreden vandaag :)
Door het lage gewicht van de PRO900 en de beperkte mechanische demping tov professionele rotary's is het inderdaad redelijk hard wennen tov de DAP900 die prijs/kwaliteit niet veel beter kan. Correctie is daarentegen wel van een ander niveau. :)

Probeer bij de rotary het toestel zijn ding te doen, veel mensen willen het toestel tegenwerken maar door de puur roterende werking kan je net minder fysiek belastend te werk gaan.
PimNoordhof
Mod virus alert!
Mod virus alert!

29 nov 2011, 20:54

Afbeelding

Ook wel tijd voor een 6 emmer methode was beurtje denk ik :P
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

30 nov 2011, 14:06

:shock:
Damn waar heb jij gezeten? :mrgreen:
PimNoordhof
Mod virus alert!
Mod virus alert!

30 nov 2011, 17:08

Ik woon tussen de boeren, en ze zijn hier druk bezig met het aanleggen van natuurgebieden!
2 dagen voor hèt nemen had ik hem ook al gewassen!
(houd je van de straat hè !) :P
Marcel Always Open
Cabrio-King

30 nov 2011, 20:03

de clubsticker is toch nog zichtbaar? :mrgreen:
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"

Terug naar “Onderhoud en Verzorging”