De hobby die 'detailen' heet...

Hoe houd ik mijn MINI in topconditie.
PimNoordhof
Mod virus alert!
Mod virus alert!

20 mei 2011, 09:51

frankie schreef:@ Pim, doe je alles machinaal of met de hand of een combinatie? Prachtig resultaat hoor!
Ik doe alles machinaal behalve de wax aanbrengen dat doe ik met de blote handen of een applicator padje.

Ik zal mijn werkwijze even beschrijven. :D

Stap 1: De velgen schoonmaken met Mequiars hot rims wheel cleaner.
Stap 2: De auto voorzien van een foamlaag zodat al het vuil losweekt.
Stap 3: De auto afspuiten en wassen met de 2 emmer methode en een wash mitt.
Stap 3: De gehele auto inspuiten met quick detailer en afnemen met een droogdoek (chemical guys miracel dryer) droog
je de hele auto mee af.
Stap 4: De auto gekleid met Mequiars mild claybar en een quickdetailer als glijmiddel.
Stap 5: Alle kunstof randen en rubber randen afgeplakt met blauwe tape van 3M, zodat het polijstmiddel niet uitslaat op
de kunstof randen en er witte plekken ontstaan.
Stap 6: Een testplekje geprobeerd om te kijken welke middelen met welke polijstpads te gebruiken, ik hoefde niet veel
te corrigeren dus gekozen voor een milde aanpak. Ik heb gekozen voor Monello raffini mezzo polish en een
witte polijstpad.
Stap 7: De auto nabehandeld met Mequiars ultimate polish op een groene zachte pad.
Stap 8: Na het polijstwerk heb ik de auto opnieuw afgespoten om al het polijststof te verwijderen en met een schone
ondergrond verder te gaan.
Stap 9: Nu heb ik de auto voorzien van een laag Swissvax Concorso dat is een hoge kwaliteit wax die een diepe wetlook
geeft deze heb ik 30min laten zitten en daarna uitgepoetst.
Stap 10: Alle kunstofranden behandeld met Swissvax protection.
Stap 11: Alle rubbers behandeld met Swissvax sealfeed rubbervoeding.
Stap 12: De velgen in de wax gezet met Swissvax autobahn wheel wax.
Stap 13: De banden behandeld met Mequiars banden gel.
Stap 14: als laatste de ramen behandeld met Chemical Guys window clean.

En toen was ik er klaar mee en zat van en was het tijd voor Foto's :P
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 mei 2011, 10:14

PimNoordhof schreef:En toen was ik er klaar mee en zat van en was het tijd voor Foto's :P
....en was je 16 uur verder :P. Vermoed dat je een DAP gebruikt voor het machinale werk?
PimNoordhof
Mod virus alert!
Mod virus alert!

20 mei 2011, 10:58

frankie schreef:
PimNoordhof schreef:En toen was ik er klaar mee en zat van en was het tijd voor Foto's :P
....en was je 16 uur verder :P. Vermoed dat je een DAP gebruikt voor het machinale werk?
Klopt ik heb een DAP pro 900 gebruikt voor het zwaardere polijstwerk en een DAP 500 voor het lichtere gebruikt.
PimNoordhof
Mod virus alert!
Mod virus alert!

20 mei 2011, 20:42

Ziet er goed uit Joost!! Wat een prachtige Mini ook in de perfecte kleur!
Ik heb zelf ook veel spullen van Mequiars, is super spul om geweldige resultaten mee te behalen. :D
Marcel Always Open
Cabrio-King

20 mei 2011, 23:49

zo, het effect van al die uren werk is echt wel zichtbaar !! 8)
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 mei 2011, 00:01

Echt super om te zien, zo'n prachtige Classic in nieuwstaat! 8) Is aan het kenteken te zien een van de allerlaatste Classics. :icon_top:
Afbeelding
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

21 mei 2011, 01:04

Tijdens de ZHZ-Route afgelopen 15 mei.
Vantevoren lekker met de Meguiars aan de slag geweest :wink:

Afbeelding
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
PimNoordhof
Mod virus alert!
Mod virus alert!

21 mei 2011, 12:33

Ziet er ook goed uit Sepp! Fijne kleur en uitvoering ook!
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 mei 2011, 12:38

joost_ schreef:Heeft iemand trouwens ervaring met de verschillende lijnen van meguiars? Ik moet zeggen dat ik tot nu toe alleen de Gold Class lijn gebruik en deze bevalt prima. Zitten er nog echt merkbare verschillen tussen de lijnen?
De Gold Class is een consumentenlijn, persoonlijk vind ik de professionele lijn beter. Je hebt daarin sowieso al veel meer keuze. De NXT lijn heb ik verder geen ervaringen mee.
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

21 mei 2011, 15:35

frankie schreef:
joost_ schreef:Heeft iemand trouwens ervaring met de verschillende lijnen van meguiars? Ik moet zeggen dat ik tot nu toe alleen de Gold Class lijn gebruik en deze bevalt prima. Zitten er nog echt merkbare verschillen tussen de lijnen?
De Gold Class is een consumentenlijn, persoonlijk vind ik de professionele lijn beter. Je hebt daarin sowieso al veel meer keuze. De NXT lijn heb ik verder geen ervaringen mee.
Echt polijsten en waxen doe ik maar 1 keer per half jaar. Soms tussendoor om kleine bekrassing weg te werken of de velgen goed clean in de wax te houden. Maar na elke wasbeurt gebruik ik een sprayfles 'Final Inspection' van Meguiars.
Dit is een doorzichtige snelwax die je opsprayt en daarna alleen met een microvezeldoek droog hoeft te wrijven.
Dit is een produkt uit de professionele lijn en heb ik ontdekt na een poetsworkshop bij HBest in Alkmaar (sponsor van dit forum).
Wat dit produkt doet is de diepe glans van je waxlaag weer omhoog halen. Bovendien laat het geen witte resten achter (ook niet op de kunstof of rubber delen). Met dit produkt verwijder je ook heel makkelijk vliegen en muggen van de voorkant.
De hele MINI na een wasbeurt ermee doen duurt hooguit 10 minuten en bespaart dus heel veel tijd en met goed resultaat.
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 mei 2011, 16:24

Je hebt aardig wat keuze in die Quick detailers, ideaal voor tussen wax beurten door inderdaad.
sammax
Mod virus alert!
Mod virus alert!

24 mei 2011, 18:39

ik ben vorige week op het carclean forum terechtgekomen en ik las daar heel veel positieve dingen over Dodo Juice.
nou was ik al van plan aan keer wat anders te proberen omdat Meguiars toch best wel duur is en toch meer voor gewone consumenten is.

ik heb dus wat spullen besteld bij carclean en tot mn verbazing zag ik dat er een gratis micofiber towel bijzat van Poorboys.

ik heb afgelopen weekend voor het eerst de auto gewassen met de spullen van Dodo Juice en ik ben er erg enthousiast over!

ben begonnen met de velgen in te spuiten met DJ Mellow Yellow Wheel Cleaner spray en flink alle rotzooi er vanaf geborsteld
daarna met IronX de velgen nogmaals ingespoten (breekt ijzerdeeltjes en remstof af waarna de vloeistof die je er doorzichtig opspuit paars word)
banden schoongemaakt met Meguiars APC
auto gewassen met DJ Born to be mild shampoo
gekleid met meguiars klei die ik nog heb en DJ Born Slippy clay lube
daarna de auto schoongemaakt met DJ Lime Prime pre-wax cleanser
en daarna 2 laagjes DJ Banana Armour canauba wax
en natuurlijk de banden even mooi zwart gemaakt met meguiars endurance high gloss tire gel

de nieuwe spulletjes van DJ werken prettig en ruiken erg lekker :) de auto ruikt lekker naar bananen:D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Best mooi geworden toch? :)
Laatst gewijzigd door sammax op 24 mei 2011, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Onderhoud en Verzorging”