Modificatie luchtfilterbox Cooper S

Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: In die Heimat
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:12

02 jan 2007, 13:01

werner schreef:
Robert schreef:Die luchthappers, ipv de standaard roosters, zijn zomaar te koop bij MiniMania en heten daar "Bonnet vent scoops", maar zag ze bij Outmotoring als "cowl vent scoops"
Zou er dan met deze luchthappers niet teveel water naar binnen komen,bij zware regenval!
Dit wordt dan ook direct naar binnen gezogen via het filter.
Wat dacht je van nu dan? Als je niet hard rijdt (regen verticaal naar binnenvalt) en je geeft plotseling flink gas om weg te trekken.
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

02 jan 2007, 15:09

Mini Poeper schreef:Wat dacht je van nu dan? Als je niet hard rijdt (regen verticaal naar binnenvalt) en je geeft plotseling flink gas om weg te trekken.
Ik bedoel eingelijk als je gewoon rijd en het water stroomt via de motorkap zo de scoop in, dan wordt het wat te veel denk ik.
Nu waait het er overheen :wink:
margi
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 aug 2006, 15:07

14 jan 2007, 00:24

knap gedaan!!!
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

14 jan 2007, 06:09

Ziet er goed uit werner 8) ik zit er ook aan te denken om die klep uit het JCW filterhuis te halen voor maximale luchtinlaat nu gaat het klepje open bij 4500 toeren en misschien heb ik dan iets meer lucht bij volgas onder de 4500 toeren.. heb ook dit filtertje er al in zitten..
Afbeelding
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

14 jan 2007, 20:50

De extra luchttoevoer levert het meeste op bij lage toeren, net voordat de compressor zijn werk gaat doen!
Dit was ook te zien bij de test bij beek.
Gebruikersavatar
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6591
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

14 jan 2007, 21:25

Hij lijkt inderdaad net iets vlotter op het gas te reageren van onderuit.

Het geluid van de compressor is ietsje meer geworden. Had nog wel iets duidelijker gemogen...
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

14 jan 2007, 21:33

peter schreef:Hij lijkt inderdaad net iets vlotter op het gas te reageren van onderuit.

Het geluid van de compressor is ietsje meer geworden. Had nog wel iets duidelijker gemogen...
Het windgeruis van de cabriokap en het uitlaatgeluid van buiten naar binnen overheerst een beetje denk ik :mrgreen:
Want bij mij is het wel duidelijk hoorbaar! :wink:
AA-16V
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Puurs (B)
Berichten: 303
Lid geworden op: 09 jan 2008, 15:47

Luchtfilterkast modificatie

28 nov 2009, 20:32

Hey,

Er stond hier ooit eens een topic over modificatie van de luchtfilterkast van een R53. Helaas vind ik deze topic niet meer terug. Wel deze foto's:

Afbeelding
Afbeelding

Aan de achterkant van het R53 filterhuis zit een rubber die uitgeeft naar de ruimte onder de rooster aan de voorruit. Bedoeling is dat langs daar ook (secundaire) lucht wordt aangezogen.
Het gaat over het vervangen van die rubber door een buis of dergelijke om de doorgang te vergroten, zoals op bovenstaande foto's te zien is.
(De GP luchtfilterkast heeft op die plaats een grote klep zitten die open gaat vanaf 4500 rpm.)

Lijkt me logisch....

Maar als je het bekijkt vanuit flow-dynamisch standpunt: aan de voorkant van het luchtfilterhuis komt (primaire) lucht binnen van de opening vooraan de auto. Hoe harder je rijdt hoe meer lucht via de primaire aanzuig naar binnen wordt gestuwd. Het lijkt me dan toch dat die primaire lucht grotendeels door het grotere gat achteraan gewoon naar buiten wordt geblazen. Of vergis ik mij daarin???

Die mod lijkt me handig als je een Oricari scoop hebt ipv de originele rooster.


Of zijn hier andere mening over van mensen die deze mod al hebben gedaan???


Grtn,
Gerrit
jean
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Turnhout
Berichten: 312
Lid geworden op: 01 feb 2010, 16:17

25 feb 2010, 12:41

Heb je al getest of deze aanpassing bij jou iets oplevert?

Je hebt enkel de opening door het schutbord groter gemaakt klopt dat? Welk schuimrubber heb je gebruikt tussen het pvc verbindingsstuk en het standaard luchtfilterhuis? Welke doorsnede had het pvc verbindingsstuk?

Je ziet het, veel vragen :mrgreen:


Kan ik dit zelf ook even proberen!
Thx
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13494
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

25 feb 2010, 12:53

jean schreef:Je ziet het, veel vragen
Ik zou even de moeite nemen om het topic goed door te lezen want daar staan de antwoorden op je vragen.
jean
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Turnhout
Berichten: 312
Lid geworden op: 01 feb 2010, 16:17

26 feb 2010, 13:18

Berthil schreef:
jean schreef:Je ziet het, veel vragen
Ik zou even de moeite nemen om het topic goed door te lezen want daar staan de antwoorden op je vragen.

Idd, ik was te snel.

Enkel ivm dat schuimrubber over het pvc verbindingstuk staat niet veel te lezen. En ook niet over welke aanpassingen werner juist gedaan heeft. Ik vroeg me af of je enkel een gat moet maken in dat schutbord richting de bestuurder. Daar het pvc stuk insteken met het schuimrubber rond en de filter terug monteren. Dat zou mij wel lukken denk ik 8)
Gebruikersavatar
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6591
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

26 feb 2010, 15:57

jean schreef:
Berthil schreef:
jean schreef:Je ziet het, veel vragen
Ik zou even de moeite nemen om het topic goed door te lezen want daar staan de antwoorden op je vragen.

Idd, ik was te snel.

Enkel ivm dat schuimrubber over het pvc verbindingstuk staat niet veel te lezen. En ook niet over welke aanpassingen werner juist gedaan heeft. Ik vroeg me af of je enkel een gat moet maken in dat schutbord richting de bestuurder. Daar het pvc stuk insteken met het schuimrubber rond en de filter terug monteren. Dat zou mij wel lukken denk ik 8)
Dat is inderdaad wat je moet doen. Werner heeft het bij onze vorige cabbie ook gemaakt. PVC pijp verwarmen en plat drukken. De afdruk op een stuk schuim aftekenen en uitsnijden. Met de dremel een gat in het schutbord en luchtfilter maken en klaar. Zit best nog wel wat werk in hoor, want als het zo simpel makkelijk was had Werner niet hoeven helpen... :wink: :mrgreen:
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

26 feb 2010, 16:54

jean schreef:
Berthil schreef:
jean schreef:Je ziet het, veel vragen
Ik zou even de moeite nemen om het topic goed door te lezen want daar staan de antwoorden op je vragen.

Idd, ik was te snel.

Enkel ivm dat schuimrubber over het pvc verbindingstuk staat niet veel te lezen. En ook niet over welke aanpassingen werner juist gedaan heeft. Ik vroeg me af of je enkel een gat moet maken in dat schutbord richting de bestuurder. Daar het pvc stuk insteken met het schuimrubber rond en de filter terug monteren. Dat zou mij wel lukken denk ik 8)
In het luchtfilterhuis zit standaard al een kleine doorlaat naar het schutbord.
Bij het JCW filterhuis is deze diameter veel groter. Ik heb een diameter van 75mm genomen (vergelijkbaar JCW) en ovaal gemaakt.
Dan kun je het aftekenen in het filterhuis en het schutbord en uitdremelen. De PVC pijp aan bijde kanten iets laten doorsteken en vastzetten in het filterhuis. Het schuimrubber er overheen om het geheel enigzins luchtdicht af te sluiten.
Dit is makkelijk zelf te doen en werkt het zelfde als het JCW filter zonder reduceerklep (raceversie)
Zie mijn topic en je ziet dat hiermee geen beperking is om 240 PK te halen :wink:
jean
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Turnhout
Berichten: 312
Lid geworden op: 01 feb 2010, 16:17

27 feb 2010, 14:50

werner schreef:
In het luchtfilterhuis zit standaard al een kleine doorlaat naar het schutbord.
Bij het JCW filterhuis is deze diameter veel groter. Ik heb een diameter van 75mm genomen (vergelijkbaar JCW) en ovaal gemaakt.
Dan kun je het aftekenen in het filterhuis en het schutbord en uitdremelen. De PVC pijp aan bijde kanten iets laten doorsteken en vastzetten in het filterhuis. Het schuimrubber er overheen om het geheel enigzins luchtdicht af te sluiten.
Dit is makkelijk zelf te doen en werkt het zelfde als het JCW filter zonder reduceerklep (raceversie)
Zie mijn topic en je ziet dat hiermee geen beperking is om 240 PK te halen :wink:
OK thx!

Ik ga het ook proberen!
Wimvs
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Lisse
Berichten: 311
Lid geworden op: 19 jul 2010, 15:27

02 jan 2011, 16:03

Leuke mod, ik heb hem gedaan en zeker de moeite waard !

Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”