Wat dacht je van nu dan? Als je niet hard rijdt (regen verticaal naar binnenvalt) en je geeft plotseling flink gas om weg te trekken.werner schreef:Zou er dan met deze luchthappers niet teveel water naar binnen komen,bij zware regenval!Robert schreef:Die luchthappers, ipv de standaard roosters, zijn zomaar te koop bij MiniMania en heten daar "Bonnet vent scoops", maar zag ze bij Outmotoring als "cowl vent scoops"
Dit wordt dan ook direct naar binnen gezogen via het filter.
Modificatie luchtfilterbox Cooper S
- Mini Poeper
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
- werner
- Volledig MINI minded!
Bericht
Nu waait het er overheen
Ik bedoel eingelijk als je gewoon rijd en het water stroomt via de motorkap zo de scoop in, dan wordt het wat te veel denk ik.Mini Poeper schreef:Wat dacht je van nu dan? Als je niet hard rijdt (regen verticaal naar binnenvalt) en je geeft plotseling flink gas om weg te trekken.
Nu waait het er overheen

- Hans
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ziet er goed uit werner
ik zit er ook aan te denken om die klep uit het JCW filterhuis te halen voor maximale luchtinlaat nu gaat het klepje open bij 4500 toeren en misschien heb ik dan iets meer lucht bij volgas onder de 4500 toeren.. heb ook dit filtertje er al in zitten..

- werner
- Volledig MINI minded!
Bericht
Want bij mij is het wel duidelijk hoorbaar!
Het windgeruis van de cabriokap en het uitlaatgeluid van buiten naar binnen overheerst een beetje denk ikpeter schreef:Hij lijkt inderdaad net iets vlotter op het gas te reageren van onderuit.
Het geluid van de compressor is ietsje meer geworden. Had nog wel iets duidelijker gemogen...

Want bij mij is het wel duidelijk hoorbaar!

- AA-16V
- Mod virus alert!
- Contacteer:
Bericht
Luchtfilterkast modificatie
Hey,
Er stond hier ooit eens een topic over modificatie van de luchtfilterkast van een R53. Helaas vind ik deze topic niet meer terug. Wel deze foto's:

Aan de achterkant van het R53 filterhuis zit een rubber die uitgeeft naar de ruimte onder de rooster aan de voorruit. Bedoeling is dat langs daar ook (secundaire) lucht wordt aangezogen.
Het gaat over het vervangen van die rubber door een buis of dergelijke om de doorgang te vergroten, zoals op bovenstaande foto's te zien is.
(De GP luchtfilterkast heeft op die plaats een grote klep zitten die open gaat vanaf 4500 rpm.)
Lijkt me logisch....
Maar als je het bekijkt vanuit flow-dynamisch standpunt: aan de voorkant van het luchtfilterhuis komt (primaire) lucht binnen van de opening vooraan de auto. Hoe harder je rijdt hoe meer lucht via de primaire aanzuig naar binnen wordt gestuwd. Het lijkt me dan toch dat die primaire lucht grotendeels door het grotere gat achteraan gewoon naar buiten wordt geblazen. Of vergis ik mij daarin???
Die mod lijkt me handig als je een Oricari scoop hebt ipv de originele rooster.
Of zijn hier andere mening over van mensen die deze mod al hebben gedaan???
Grtn,
Gerrit
Er stond hier ooit eens een topic over modificatie van de luchtfilterkast van een R53. Helaas vind ik deze topic niet meer terug. Wel deze foto's:

Aan de achterkant van het R53 filterhuis zit een rubber die uitgeeft naar de ruimte onder de rooster aan de voorruit. Bedoeling is dat langs daar ook (secundaire) lucht wordt aangezogen.
Het gaat over het vervangen van die rubber door een buis of dergelijke om de doorgang te vergroten, zoals op bovenstaande foto's te zien is.
(De GP luchtfilterkast heeft op die plaats een grote klep zitten die open gaat vanaf 4500 rpm.)
Lijkt me logisch....
Maar als je het bekijkt vanuit flow-dynamisch standpunt: aan de voorkant van het luchtfilterhuis komt (primaire) lucht binnen van de opening vooraan de auto. Hoe harder je rijdt hoe meer lucht via de primaire aanzuig naar binnen wordt gestuwd. Het lijkt me dan toch dat die primaire lucht grotendeels door het grotere gat achteraan gewoon naar buiten wordt geblazen. Of vergis ik mij daarin???
Die mod lijkt me handig als je een Oricari scoop hebt ipv de originele rooster.
Of zijn hier andere mening over van mensen die deze mod al hebben gedaan???
Grtn,
Gerrit
- jean
- Mod virus alert!
Bericht
Heb je al getest of deze aanpassing bij jou iets oplevert?
Je hebt enkel de opening door het schutbord groter gemaakt klopt dat? Welk schuimrubber heb je gebruikt tussen het pvc verbindingsstuk en het standaard luchtfilterhuis? Welke doorsnede had het pvc verbindingsstuk?
Je ziet het, veel vragen
Kan ik dit zelf ook even proberen!
Thx
Je hebt enkel de opening door het schutbord groter gemaakt klopt dat? Welk schuimrubber heb je gebruikt tussen het pvc verbindingsstuk en het standaard luchtfilterhuis? Welke doorsnede had het pvc verbindingsstuk?
Je ziet het, veel vragen

Kan ik dit zelf ook even proberen!
Thx
- jean
- Mod virus alert!
Bericht
Idd, ik was te snel.
Enkel ivm dat schuimrubber over het pvc verbindingstuk staat niet veel te lezen. En ook niet over welke aanpassingen werner juist gedaan heeft. Ik vroeg me af of je enkel een gat moet maken in dat schutbord richting de bestuurder. Daar het pvc stuk insteken met het schuimrubber rond en de filter terug monteren. Dat zou mij wel lukken denk ik
Berthil schreef:Ik zou even de moeite nemen om het topic goed door te lezen want daar staan de antwoorden op je vragen.jean schreef:Je ziet het, veel vragen
Idd, ik was te snel.
Enkel ivm dat schuimrubber over het pvc verbindingstuk staat niet veel te lezen. En ook niet over welke aanpassingen werner juist gedaan heeft. Ik vroeg me af of je enkel een gat moet maken in dat schutbord richting de bestuurder. Daar het pvc stuk insteken met het schuimrubber rond en de filter terug monteren. Dat zou mij wel lukken denk ik

- Peter
- Volledig MINI minded!
Bericht
Dat is inderdaad wat je moet doen. Werner heeft het bij onze vorige cabbie ook gemaakt. PVC pijp verwarmen en plat drukken. De afdruk op een stuk schuim aftekenen en uitsnijden. Met de dremel een gat in het schutbord en luchtfilter maken en klaar. Zit best nog wel wat werk in hoor, want als het zo simpel makkelijk was had Werner niet hoeven helpen...jean schreef:Berthil schreef:Ik zou even de moeite nemen om het topic goed door te lezen want daar staan de antwoorden op je vragen.jean schreef:Je ziet het, veel vragen
Idd, ik was te snel.

- werner
- Volledig MINI minded!
Bericht
Bij het JCW filterhuis is deze diameter veel groter. Ik heb een diameter van 75mm genomen (vergelijkbaar JCW) en ovaal gemaakt.
Dan kun je het aftekenen in het filterhuis en het schutbord en uitdremelen. De PVC pijp aan bijde kanten iets laten doorsteken en vastzetten in het filterhuis. Het schuimrubber er overheen om het geheel enigzins luchtdicht af te sluiten.
Dit is makkelijk zelf te doen en werkt het zelfde als het JCW filter zonder reduceerklep (raceversie)
Zie mijn topic en je ziet dat hiermee geen beperking is om 240 PK te halen
In het luchtfilterhuis zit standaard al een kleine doorlaat naar het schutbord.jean schreef:Berthil schreef:Ik zou even de moeite nemen om het topic goed door te lezen want daar staan de antwoorden op je vragen.jean schreef:Je ziet het, veel vragen
Idd, ik was te snel.
Bij het JCW filterhuis is deze diameter veel groter. Ik heb een diameter van 75mm genomen (vergelijkbaar JCW) en ovaal gemaakt.
Dan kun je het aftekenen in het filterhuis en het schutbord en uitdremelen. De PVC pijp aan bijde kanten iets laten doorsteken en vastzetten in het filterhuis. Het schuimrubber er overheen om het geheel enigzins luchtdicht af te sluiten.
Dit is makkelijk zelf te doen en werkt het zelfde als het JCW filter zonder reduceerklep (raceversie)

- jean
- Mod virus alert!
Bericht
Ik ga het ook proberen!
OK thx!werner schreef:
In het luchtfilterhuis zit standaard al een kleine doorlaat naar het schutbord.
Ik ga het ook proberen!
Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors