Beek turbo upgrade ervaringen?

Sicco
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

17 nov 2010, 01:15

Ik heb ook wel zoiets gehoord, maar een beetje voorzichtigheid kan geen kwaad. Vraag me af hoe die 250+ pk Mini's rijden. Geen problemen in files bijvoorbeeld of op een 80 km/u weg?
Ik heb niet de grootste, maar zeker ook niet de kleinste, echter wel degelijk de fijnste!!! auto
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 nov 2010, 01:22

veel koppel wordt je auto niet zenuwachtig van. Vermogen zit vooral hoog in toeren. Ik weet niet hoe jij in de file rijdt, maar ik kom meestal bij stads/ringgebruik niet boven de 3000 toeren. En dan rijdt die van mij superrelaxt en dankzij het hoge koppel hoef ik nauwelijks te schakelen. Ik kan 'm tot 1000 rpm laten terugvallen en dan pakt 'ie zonder problemen weer op. (236pk en 360Nm)
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Sicco
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

17 nov 2010, 01:27

Gelukkig heeft mijne ook niet al te veel last van "hoesten" in de file. Spaart weer koppelingsplaten. Overigens probeer ik het rijden in een file zoveel mogelijk te vermijden; rijd meestal op file-vrije tijden.
Ik heb niet de grootste, maar zeker ook niet de kleinste, echter wel degelijk de fijnste!!! auto
Neovo
Be Mini
Be Mini

17 nov 2010, 08:47

coendek schreef:let wel op dat je met CTturbo's goede afspraken maakt... :wink:
Idd, ik ben er op de hoogte van :D
Ik heb er een nachtje kunnen over slapen en wss ga ik de OEM turbo daar laten reviseren en versterken maar de diameters gelijk houden. Dus sterker en lichter compressor wiel en keramische lagers.
Blijft OEM.

Sowieso bij niet JCW's zou ik een sachs versterkte koppeling plaatsen
Neovo
Be Mini
Be Mini

17 nov 2010, 08:50

Sicco schreef:Hoi,

Misschien ten overvloede.... ik heb een R56 Cooper S, met originele turbo, 175 pk. 2 jaar geleden een JCW-kitje erop laten zetten (ander uitlaatsysteem en software-upgrade); vermogen ging naar 192 pk en begin oktober 2010 naar Beek; software-update, van 192 pk naar 213 pk en 300 nm koppel.
Oftewel, in een paar jaar tijd bijna 40 pk erbij. Niet slecht en je merkt het duidelijk. Mijn auto begint nu toch wel een beetje nerveus te worden.

Houd ook rekening met je versnellingsbak; kan wel het een en ander hebben, maar is uiteindelijk toch berekend voor 175 pk en 240 nm.

Groetjes van Sicco
Denk dat het nerveus zijn wss iets met je koppeling te maken heeft.
Neovo
Be Mini
Be Mini

18 nov 2010, 09:10

Na heel wat info te hebben gekregen van diverise fabrikanten blijlt dat de JCW Turbo niet veel verschil heeft met de S turbo

Verschillen: Compressor wiel S = 37mm en JCW = 41mm.
Turbo ventiel S = Membraam en JCW = Zuiger
Intaal poort S is 2mm kleiner dan de JCW das alles

Ventiel kost 50€
En ombouw van de turbo circa 500€ incl inlaat vergroten
En voila dan heb je een JCW turbo
coendek
Stoepsleutelaar

18 nov 2010, 09:20

valt idd goed mee! :wink:

grappig is wel dat de achteraf jcw ombouw niks te maken heeft met de turbo.. alleen de affabriek jcw dus..
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 nov 2010, 10:05

Factory-JCW turbo is toch een twinscroll-turbo, dus dat maakt wel een verschil.

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Afbeelding
Neovo
Be Mini
Be Mini

18 nov 2010, 11:25

mushrop schreef:Factory-JCW turbo is toch een twinscroll-turbo, dus dat maakt wel een verschil.
Dacht ik ook eerst.... Maar die persoon heeft al een 10-tal JCW turbo's gereviseerd en het enige verschil is de compressor wiel die groter is en aan andere vorm heeft, de JCW turbo is dus zeker geen VGT turbo (variabele).
Ik heb dit eens kunnen bewonderen terwijl deze open lag.
Het turbine wiel is ook hetzelfde op de lagers na die worden vervangen door 360° druk lager.
Bij variabele turbo's heb je een magneet ventiel nodig die aangestuurd is door de ECU en dat heeft hij ook niet
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 nov 2010, 11:42

dat snap ik niet. In mijn technische gegevens staat toch echt dat ik een twinscroll turbo heb.

Twinscroll kan ook een dubbel schoepenrad hebben waarvan de voorste schoepen openingen hebben, zodat het 2e (dubbele) schoepenrad bij een ander toerental gaan meedraaien. Hoeft dus niet altijd met verstelbare schoepen te zijn.

Afbeelding
Neovo
Be Mini
Be Mini

18 nov 2010, 11:59

mushrop schreef:dat snap ik niet. In mijn technische gegevens staat toch echt dat ik een twinscroll turbo heb.

Twinscroll kan ook een dubbel schoepenrad hebben waarvan de voorste schoepen openingen hebben, zodat het 2e (dubbele) schoepenrad bij een ander toerental gaan meedraaien. Hoeft dus niet altijd met verstelbare schoepen te zijn.
Ja dat is correct en deze zit ook op het compressor wiel
Maar een VGT is het zeker niet
Compressor wiel is groten en geeft en andere vorm
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 nov 2010, 13:35

ok, geen VGT, maar dus wel een dubbel schoepenrad. En dat heeft een S turbo toch niet?

Afbeelding
Neovo
Be Mini
Be Mini

18 nov 2010, 14:23

mushrop schreef:ok, geen VGT, maar dus wel een dubbel schoepenrad. En dat heeft een S turbo toch niet?
Klopt, de S heeft een kleinere en enkele
cooperass
One wheel wonder
One wheel wonder

07 dec 2010, 10:56

Ik kwam dit tegen in de US, ziet er interessant uit:

alta turbo upgrade

iemand enig idee wat de limieten zijn van de motor en versnellingsbak? Is de turbo uit de 2011 mini dezelfde als het vorige model?
Neovo
Be Mini
Be Mini

07 dec 2010, 11:52

cooperass schreef:Ik kwam dit tegen in de US, ziet er interessant uit:

alta turbo upgrade

iemand enig idee wat de limieten zijn van de motor en versnellingsbak? Is de turbo uit de 2011 mini dezelfde als het vorige model?
Turbo uit 2011 is dezelfde
Het is gewoon een hybrid turbo, ik zou het niet aanraden om te doen
Alleen zou ik upgraden naar een JCW turbo, vroeg of laat smelten jou zuigers ;-)
Je kan makkelijk jou ouwe turbo laten tunen naar een JCW versie (groter compressor wiel)
41mm ipv 37mm
Met de Alta blijft je een turbo dip hebben hoor en zeker in Koppel in lage toeren

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”