Vreemde geluiden (Diesel-, Tractor-, Ratel- geluiden)

De 2e generatie vanaf 2006
philip68
4 op een rij!
4 op een rij!

18 mei 2009, 23:19

TomTom schreef:@philip68

Ik heb direct contact met 2 personen binnen Mini DH, de BMW/Mini aftersales persoon en iemand direct van de werkplaats.(ga hier geen namen noemen)..... al ben ik wel heel erg benieuwd wie je hierover gesproken hebt mocht je dat nog weten... dan mag je mij PM'en. (dan ga ik meteen bellen en even aanhoren wat hij te zeggen heeft).

We (ik) heb zwart op wit een bevestiging van Mini Nederland waarbij ze het probleem onderkennen en weet 100% dat mini DH hier vanaf weet.

Ja wat is dat met die dealers. Ik zat altijd bij Breeman totdat zij mij een paar keer een geintje flikten (de werkplaats in dit geval). Daar kom ik zeker nooit meer.
@ TomTom

Jammer dat ik zijn naam niet meer weet......het was wel iemand (chef) van de werkplaats en geloof me, de instelling van deze meneer was heel erg verontrustend, hij bleef ontkennen dat er een probleem was en dat er niet gezeurd moest worden!? :s
Belangrijker is natuurlijk wanneer jij er een lekker gevoel bij hebt, begrijp mij niet verkeerd!
Zelf heb ik totaal geen ervaring met Breeman maar het telefoongesprek was heel prettig.

Ik denk dat je zelf het bewijs krijgt wanneer je auto wel of niet goed wordt gemaakt met dezelfde fix die andere dealers doen.

Ik hoop natuurlijk voor je dat je auto goed wordt gemaakt en dat je geen problemen meer zal krijgen!!!! :)
timh
One wheel wonder
One wheel wonder

19 mei 2009, 16:19

Zoals al aangegeven staat mijn MINI al twee dagen bij Jan de Jong, gisteren gebracht maar ze belden al dat ze extra spullen moeten bestellen. En vandaag belde ze dat ze nog niet alles binnen hebben.

Prima.

Maar ff wat anders, als je dit stukje leest:
BMW has determined that the cold start rattle was/is being caused by the timing chain tensioner (which is in turn powered by an oil-pressurized piston). More specifically the sound is caused when the tensioner piston doesn’t extend all the way (or at all) which then allows the timing chain to come in contact with the guides on the engine cover.
Staat dat het geratel komt dat de distributie ketting tegen de zijkanten aankomt, en dat dit het geluid produceerd.

Echter, wat ik vreemd vind is het volgende: De piston die de ketting op spanning houd schijnt niet te werken waardoor de ketting niet op spanning blijft. Dit betekend dus dat de nokkenassen verdraaien, en dus niet meer op tijd staan en het blok beroerd begint te lopen.

Klopt toch? of zie ik iets over het hoofd.

Iedereen heeft het namelijk over een "ratel" die ik overigens in mindere maten ook had. Maar wat ik ook had is dat net boven de 4000 toeren enorme herrie uit het vooronder kwam welke ik omschreef als resoneren van een of ander. Dit toerental is exact het toerental dat de variabele kleptiming in werking treed.

Echter zie ik nergens bovenstaand, alleen het euvel "ratelen" maar wat dus nog veel ergens is dus waarschijnlijk dat het blok verschrikkelijk op zn flikker krijgt als dit gebeurd!
Vorm van de nokken op de nokkenas bepaalt tijdstip van openen en sluiten van de kleppen en bepaalt de hoogte van het lichten van de klep, maar door verdraaien van de nokkenas ten opzichte van de krukas kan de timing worden veranderd of door inschakelen van andere kleppen kan ook de hoogte van de kleplichting worden aangepast. Dit zorgt voor meer vermogen, maar kan ook als bezuinigingsmethode gebruikt worden. De kleptiming wordt in dit geval elektronisch gestuurd waardoor een optimale timing mogelijk is.
Toch?
Nou, ik ben dus Timmetje en kom uit Hilversum ;)
ducks
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

19 mei 2009, 20:49

Je zou best eens gelijk kunnen hebben, maar met dat geluid vond ik het nooit zo'n briljant plan om boven de 4000 toeren te laten komen. Dus het zou best kunnen, maar denk dat er niet veel zijn die dit uitgeprobeerd hebben.
[align=center]
Afbeelding
Ducks
flickr
[/align]
timh
One wheel wonder
One wheel wonder

21 mei 2009, 09:40

@ducks
@all

Ik denk persoonlijk dat ik het probleem in mindere mate had.

Als ik in de ochtend wegreed ratelde hij redelijk, je hoorde het als je gas gaf rond de 1200 toeren, alsof de kleppen en stoters uit de kop zouden komen. Maar na een minuut (als alles op druk was) was dit ook weer over.

Echter kwam er een ander probleem bij welke verband had met het eerste. Doordat de distributie-ketting liep te klapperen als de motor bovenin nog geen druk had kon de kettingspanner eea niet spannen, vandaar deze ratel. Zodra deze op druk was en de olie bovenin was, was dit opgelost.

Het tweede probleem ontstond als de Valvotronic in werking treedde waardoor de twee nokkenassen verdraaien voor meer vermogen icm met een redelijke uitstoot bij lage toerentallen.

De valvotronic treed in werking (electronisch) rond de 4000 toeren, waarbij mijn ratel en resonantie in het blok terug kwam. Niet gewoon een rot herrie, maar als techneut weet ik dat het niet goed zat. Daarbij begon het blok beroerd te lopen, en liep niet vlot door ringing de 6000 toeren.

Waarschijnlijk doordat de druk (enigzins) wegviel, en de distributie begon te klapperen en ratelde tegen omliggende delen rond de ketting. Omdat de ketting verkeerde verdraaide werden de nokkenassen zo verdraaid dat de timing en verhouding van mengel lucht-brandstof totaal verkeerd was, vandaar het beroerde lopen boven de 4000 toeren.

Jan de Jong in Hilversum is echt een toppertje - hij heeft er 3 dagen gestaan en ze hebben me netjes op de hoogte gehouden via SMS (niet van de werkzaamheden, maar puur dat de auto nog niet klaar was).

Heb m'n MCS gisteren opgehaald, rustig warm laten lopen en merkte al direct dat het blok "rustiger" liep. Eenmaal warm opengetrokken, en wist niet wat me overkwam, BETER ALS NIEUW!

Blok loopt veel soepeler op elk toerental, en ik ben er blij mee!

Bedankt Jan de Jong!
Nou, ik ben dus Timmetje en kom uit Hilversum ;)
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 mei 2009, 21:07

@ Sly

Dat hij mooier en rustiger loopt na de PUMA maatregel klopt.
Dit hebben al meer mensen geconstateerd ( ikzelf incluis)
Ben blij dat je ook tevreden ben met de reparatie, en hou ons (het forum) op de hoogte over het verloop.
Dat je hem 3 dagen kwijt bent geweest valt nog mee, ik was hem 10 dagen kwijt.

Wat ik me persoonlijk alleen nog afvraag, wat je rond de 4.000 toeren doet als je auto nog koud is, en een ratelgeluid heeft.
(of begrijp ik je verhaal verkeerd).

grtz
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 mei 2009, 22:00

Wat ik als techneut zou willen weten is wat er nu eigenlijk verandert/vervangen is :wink:
William Blake
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

24 mei 2009, 09:24

ik kan fout zijn, maar ik dacht dat de Cooper S/JCW motor (N14) geen Valvetronic hadden?

iig, ik zit aan 32.000 km en hij start elke morgen perfect..
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

25 mei 2009, 13:42

werner schreef:Wat ik als techneut zou willen weten is wat er nu eigenlijk verandert/vervangen is :wink:
Ik kreeg deze lijst van onderdeelnummers uit de PC bij de dealer Werner:

PUMA measure: 10686850-12
Vervangen onderdelen:

Product Omschrijving
B 11.31.7.598.956 Spanner
M 11.12.7.572.851 Klepdeksel pakking set
M 11.31.7.534.768 Bout
M 11.31.7.534.771 Bout
M 11.31.7.534.784 Kontr.Kett.
M 11.31.7.534.833 Spanstuk
M 11.31.7.546.697 Geleiding
M 11.31.7.568.241 Rail
M 11.36.7.536.087 Torx-Bout
M 11.36.7.545.863 Torx-Bout

Op Real Oem staat de gehele tekening, maar dat wist je al natuurlijk. :mrgreen:
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

25 mei 2009, 13:45

William Blake schreef:ik kan fout zijn, maar ik dacht dat de Cooper S/JCW motor (N14) geen Valvetronic hadden?

iig, ik zit aan 32.000 km en hij start elke morgen perfect..
Volgens mij heeft een N14 blok inderdaad geen Valvetronic.
Dan ben je een v.d. weinigen volgens mij.
William Blake
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

26 mei 2009, 20:12

lap, daarnet deed 'ie het..

ga vrijdag es naar de dealer rijden, tis mij beu..

echt een voos geluid! :?
William Blake
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

26 mei 2009, 20:55

smetje schreef:ik meld me ook aan bij deze ongelukkige club :?
eens benieuwd of ze bij mini verstraeten er iets kunnen aan doen
Al nieuws?

Dat is ook mijn dealer..

Wat ik mij afvraag, ik lees hier en daar over 'nieuwe' software.. meer info daarover?

thx!
HK
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

26 mei 2009, 22:05

Donderdag gaat ie opnieuw naar de "chirurg". :faint
Voor zijn 4e :s (als ik me niet vergis) kettingspanner + nog een paar andere garantiedingetjes.
Dan maar weer afwachten hoe de laatste versie, van die spanner, zich houdt.
Mijn garantie zit er dan op :cry: , dus ik hoop dat dit de goede is.
Zo niet, dan maar een beroep doen op het conformiteitsbeginsel.
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 mei 2009, 13:40

@ William Blake: De vraag over nieuwe software heb ik ook gesteld, maar daar wisten ze bij mijn dealer (Breeman) niets van , ze hebben dit wel voor me nagevraagd trouwens.

@ Harmar: Vraag gelijk of ze na de reparatie een uitdraai willen geven welke onderdelen er vervangen zijn (en in het verleden vervangen zijn naar aanleiding van je klachten). En welke versie vd PUMA maatregel ze uitvoeren.

keep us posted, en succes.
HK
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 mei 2009, 14:30

Cooperdriver schreef:@ Harmar: Vraag gelijk of ze na de reparatie een uitdraai willen geven welke onderdelen er vervangen zijn (en in het verleden vervangen zijn naar aanleiding van je klachten). En welke versie vd PUMA maatregel ze uitvoeren.

keep us posted, en succes.
Zal er achteraan gaan.
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 mei 2009, 16:50

Harmar schreef:Donderdag gaat ie opnieuw naar de "chirurg". :faint
Voor zijn 4e :s (als ik me niet vergis) kettingspanner + nog een paar andere garantiedingetjes.
Dan maar weer afwachten hoe de laatste versie, van die spanner, zich houdt.
Mijn garantie zit er dan op :cry: , dus ik hoop dat dit de goede is.
Zo niet, dan maar een beroep doen op het conformiteitsbeginsel.
Op reparatie krijg je toch ook garantie :wink:

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”