Vreemde geluiden (Diesel-, Tractor-, Ratel- geluiden)

De 2e generatie vanaf 2006
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 dec 2008, 21:27

bij 10 jaar ga ik uit van 350.000km, misschien dat het dan inderdaad een keer z'n tol eist (al denk ik dat tegen die tijd de auto toch van ellende uit elkaar valt mbt bouwkwaliteit). tot die tijd kan het mijn inziens zeker geen kwaad, we weten toch allemaal wat het is (olie, klepstoters, kort ritje)?

begrijp me niet verkeerd, ik heb het ook al tijden. kan me er gelukkig alleen niet aan storen in de wetendheid dat het geen kwaad kan voor de tijd dat ik 'm rij. Toekomstige eigenaren kopen het meest net bereden s-je dat er is (jullie zouden je allemaal rotschrikken met een goede olietemperatuurmeter erin :wink:).

Als je het langer dan 2 minuten hebt vraag ik me af hoe dat kan. ik start, rij weg en zorg dat ik 1x langs het kritieke toerental kom (1500 tot 2000 toeren). als ik dan 2min later bij het stoplicht sta is het altijd verdwenen, score 100 uit 100. wat ik in ieder geval niet zou doen is het toerental opzettelijk in dat gebied houden.

heeft iemand daadwerkelijk zelf al de meest voor de hand liggende oplossing geprobeerd, namelijk dunnere olie erin?
TomTom
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

19 dec 2008, 23:45

@Sid
dunnere olie, Top End treatment.... the works.... niets heeft geholpen. Mijn mini heeft het niet dagelijks..... maar langer dan 2 minuten zeker. Zeer irri en het klinkt verschrikkelijk.
The Member Formely Known As KSTJA0

Afbeelding
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 dec 2008, 10:42

die top end treatment uit een flesje is de grootste meuk mogelijk, niet gebruiken ;)
welke olie heb je er nu inzitten als ik vragen mag?

wel vreemd dat het dus ook per auto verschilt, mijn auto heeft het ook maar nooit langer dan 20sec, terwijl die van jou het dus meer dan 2 minuten doet. is dat 2 minuten stilstaan of met rijden?
sscooper
4 op een rij!
4 op een rij!

21 dec 2008, 01:15

heb er echt geen last van hoor ... mijn cooper s is van 07/2007 en heb 13000 km ( is percies de ene tegen de andere cooper s die er wel last van heeft) .... heb er wel de olie al eens afgedaan en vervangen door Full synt valvoline .. deze is is iets dunner van visco. tegenover de castrol die BMW aanraad ... mss dat dit toch de remedie zou kunne zijn dan of ik heb gewoon geluk tot nog toe ....

ben ni zo'n castrolfan... valvoline gebruiken ze veel in de rally en nascar dus das de echte shit... :D :mrgreen: :wink:
TomTom
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

21 dec 2008, 12:32

@Sid
in het onderhoudsboekje hebben ze het over een alternatief voor de advies olie. Ook van Castrol.... deze heb ik gebruikt en is iets dunner dan de geadviseerde olie.

Wat betreft Top End treatment.... dan zou ik dat niet zeggen tegen motorliefhebbers... veel zweren hierbij. Persoonlijk weet ik het niet... maar heb het geprobeerd.... en zoals ik al zei..... ik heb het dus niet dagelijks... en soms blijft het zelfs weken weg. Wellicht is dat mijn geluk.

Meestal blijft het geluid zo 5 a 7 minuten aanhouden. Rijdend of stilstaand.. maakt niets uit.

@sscooper
Castrol, Shell, whatever... zit hem denk ik niet in het merk maar wellicht wel in de viscositeit.

Afbeelding
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 dec 2008, 12:53

Sid schreef:die top end treatment uit een flesje is de grootste meuk mogelijk, niet gebruiken ;)
Onzin, Sid.

:)
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 dec 2008, 18:24

Jenkins schreef:
Sid schreef:die top end treatment uit een flesje is de grootste meuk mogelijk, niet gebruiken ;)
Onzin, Sid.

Niet in mijn ervaring. Heb die troep 1x in een vlaag van verstandsverbijstering in m'n oude e36 gegooid: deed niks. nieuwe volsynth olie erin en liep als herboren.
Wat doet het? Volgens mij niks meer dan een "slijm" laag in het blok aanbrengen. Een blok moet naar mijn mening niet opgelapt worden met spul uit een flesje. Ik heb al heel wat mensen gesproken die zich bezighouden met bmw motorenbouw (biesheuvel, boltuning, remola, bas roos) en die delen gelukkig m'n mening :wink:
Laatst gewijzigd door Sid op 21 dec 2008, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 dec 2008, 18:33

Sid schreef:
Jenkins schreef:
Onzin, Sid. :)
Niet in mijn ervaring. Heb die troep 1x in m'n oude e36 gegooid... 10 minuten later de hele olie ververst. Wat mij betreft een tellsell wondermiddeltje.
Heel vervelend, maar betwijfel sterk dat 't aan de Top End Treatment lag!
In mijn Cooper heeft 't spul meteen een stillere koude start gebracht.
De olie heeft daarna de hele service interval zonder problemen het motorblok gesmeerd.

Als Keram niet achter dat spul stond, zouden ze geen erkend dealer van Forté zijn.
Laat staan de Fuel Cleaner standaard bij elke service beurt in de tank gieten.

Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 dec 2008, 18:36

was net m'n mooie verhaal nog wat aan het bijschaven, is het al gequote :lol:
Wat is Keram precies, soort brezan? (edit: bmw/mini dealer dus, dan zal ik m'n mond maar houden over vaste afname/contracten etc :wink:). Ekris gooit het ook bij iedere beurt in een bmw...

Je bent het toch wel met me eens dat het een lapmiddeltje is?
De fuel cleaner is niks meer dan kerosine als ik me niet vergis (daan weet dit vast nog wel, we hebben alle flesjes in onze handen gehad :s).

@ sscooper/ktsja0: weet je een viscositeit? dat we bijna allemaal het probleem hebben vind ik acceptabel (dan heb je het over ene ontwerpfout die dus ook opgelost moet kunnen worden). maar dat het zo extreem verschilt van geval tot geval vind ik vreemd en doet me denken dat het gebonden is aan het gebruik van de auto.
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 dec 2008, 18:58

Sid schreef:was net m'n mooie verhaal nog wat aan het bijschaven, is het al gequote :lol: Wat is Keram precies, soort brezan? (edit: bmw/mini dealer dus, dan zal ik m'n mond maar houden over vaste afname/contracten etc :wink:). Ekris gooit het ook bij iedere beurt in een bmw... Je bent het toch wel met me eens dat het een lapmiddeltje is?
De fuel cleaner is niks meer dan kerosine als ik me niet vergis (daan weet dit vast nog wel, we hebben alle flesjes in onze handen gehad :s).
Ik ben het helemaal met je eens dat, in de context van dit topic, dit middel een lapmiddeltje is gebleken.
De Fuel Cleaner heb ik nog niet geanaliseerd, maar is 't echt cerosine???? :?

Vaste afname/contracten... Zouden alleen BMW dealers die hebben? :lol: :lol: :lol:

:wink:
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 dec 2008, 19:10

afijn, jouw ervaring ermee is positief, mijn ervaring negatief. thats life, doet er verder ook niet toe.
weet niet 100% zeker dat het kerosine was, maar het is iig geen wondermiddel als je de verpakking erop naleest. daar stonden wij toen echt van te kijken.

juist als een dealer het standaard in iedere auto gooit vertrouw ik het niet, maarja dat is dan wellicht weer mijn vaste portie argwaan :lol:
ducks
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

21 dec 2008, 20:35

Klopt .. is kerosine. En ik dacht dat de heilzame werking was omdat het een hogere verbrandings temperatuur heeft, maar ik ben ook geen wetenschapper ;)
[align=center]
Afbeelding
Ducks
flickr
[/align]
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 dec 2008, 23:21

Sid schreef:juist als een dealer het standaard in iedere auto gooit vertrouw ik het niet, maarja dat is dan wellicht weer mijn vaste portie argwaan :lol:
Die portie argwaan van je blijkt toch vaak wel de waarheid te zijn... :wink:

Geloof ook niet in dat soort 'middeltjes'. Maar goed, ieder z'n ding natuurlijk.
Afbeelding
TomTom
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

22 dec 2008, 10:20

weer een update:
Zojuist gebeld met de dealer. Ja de Puma (database is daadwerkelijk aangepast) info is mij echter niet bekend. Maar er worden nu een aantal nieuwe onderdelen besteld. Ook even op mini2.com gekeken en daar lees ik ook dat er bij een aantal nieuwe onderdelen zijn besteld.

Mijn Mini gaat 28 januari weer onder het mes.

Dus..... volgende stap is om weer bij de dealer aan te kloppen. Gewoon positief blijven.... als deze fix niet gaat helpen.... dan.... dan......

Afbeelding
Gebo
Mod virus alert!
Mod virus alert!

22 dec 2008, 20:23

@kstja0:
Bedankt voor de info. Toch maar weer naar de dealer dus...
Had ook al op MINI2.com gelezen dat er onderdelen waren besteld. Daar hebben ze het over de kettingspanner/ketting waar een gemodificeerd exemplaar voor zou komen.
Maar even afwachten dus weer....
Alleen.....28 januari joh......kon het niet later? :wink:

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”