Voor remblokken vervangen bij een garage die niet BMW of Mini is. Meldingen weghalen en servicehistorie updaten

JaimCool
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Nederland

Voor remblokken vervangen bij een garage die niet BMW of Mini is. Meldingen weghalen en servicehistorie updaten

10 okt 2025, 20:34

Goedenavond,
Mijn mini uit 2019 geeft aan dat ik over 4500 km mijn voor remblokken moet laten vervangen. In maart dit jaar heb ik mijn achter remblokken laten vervangen bij de BMW/mini dealer. Nu wil ik graag mijn voor remblokken laten vervangen bij mijn vorige garage (hier kwam ik voorheen met mijn oude auto). Hij heeft ook Mini in onderhoud, alleen de wat oudere versies.

Je krijgt natuurlijk een melding dat je binnenkort een onderhoud moet doen. Als je dit te laat doet, word het rood aangegeven in het servicehistorie (onderhoudsboekje van vroeger). Ook moet de melding uit je scherm gehaald kunnen worden. Nu heb ik mijn oude garage hier wel eens eerder over gebeld. Hij gaf aan dat hij niet in het systeem (onderhoudsboekje van vroeger) kan, maar wel de melding uit kan zetten.

Mijn vraag aan jullie:
Hoe doen jullie dit? Gaan jullie altijd naar een BMW/mini dealer? Of ook gewoon bij een garage die meerdere auto's doet en kennis heeft over mini? En hoe doet hij/zij dit met het 'onderhoudsboekje/servicehistorie/systeem'?

Ik hoor het graag! Om nu nog eens bijna 400 euro te betalen voor de voor remblokken...

Groetjes, Jamie
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

Re: Voor remblokken vervangen bij een garage die niet BMW of Mini is. Meldingen weghalen en servicehistorie updaten

11 okt 2025, 12:29

Hallo Jamie,

Welkom op het forum, weet dat er ook voorstel topics zijn voor jezelf, en de MINI. (viewforum.php?f=107)

Wat betreft de Service History... Er is een programmaatje HU Service Manager, waarmee je in de MINI (of BMW) de service history kan bijwerken. Maar, dat is alleen in de de auto, en niet zichtbaar bij BMW/MINI. Kom je op een later moment weer bij de BMW/MINI-dealer, dan valt natuurlijk direct op dat er andere toevoegingen gedaan zijn op de auto, die niet bij BMW/MINI in de systemen aanwezig zijn. En de eigen toevoegingen zullen wel verdwijnen als de dealer de auto weer in sync brengt met de registratie bij BMW/MINI.
Ouderwets bonnen en facturen bewaren als service-documentatie kan natuurlijk ook nog.

Het verwijderen van foutmeldingen gaat via de boordcomputer en het resetten van de verstoring. Dan kan dus met reguliere OBD-apparatuur. En sommige meldingen zelfs via de (soms wat verborgen) service-menu's in de MINI.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”