Inmiddels 1000 km later begon de auto 4 weken geleden heel erg te schokken/sputteren na een uurtje parkeeroefeningen doen met mijn dochters. Ik kreeg een foutcode die duidde op de 3de cilinder. Aangezien ik me afvroeg of het de bougie dan wel de bobine zou zijn, wisselde ik de bobines van de 3de en 4de cilinder. Als bougie 3 het probleem zou zijn, dan zou de foutcode op cilinder 3 blijven, als de bobine het probleem zou zijn, dan zou de foutcode verhuizen naar cilinder 4. Het gekke was dat ik helemaal geen foutcode meer kreeg. Ik dus doorgereden.

Een week later weer hetzelfde probleem.

Blijkbaar geen probleem met een cilinder zoals eerst. Maar wel "Dual alternator upper fault". Dat leek me een rare foutcode, want de batterij was altijd volgeladen. Hierop rondgezocht op internet en ik kwam mensen tegen bij wie de achterste lambda-sonde het probleem was geweest, dus die vervangen. Het leek te helpen maar een dag later begon de motor weer hetzelfde te doen en nu ook ratelende geluiden te maken, voorlopig nog enkel in 3de versnelling bij lage toeren. Ik kreeg nu deze foutcodes:
Ik ging verder op zoek en vond dat dit aan de nokkenas-sensoren zou liggen kunnen liggen. Dus beide nokkenas-sensoren vervangen (batterij netjes losgekoppeld uiteraard). Hielp ook niet. Inmiddels valt hij nu uit bij starten en valt hij uit bij schakelen tijdens het rijden. Het geratel is ook constant aanwezig, ook bij starten en bij stilstaan. Hij reageert ook heel laat op indrukken van het gaspedaal en vliegt pas na een seconde met een schok vooruit. Het lijkt ook te stinken naar zwavel buiten. Maar onder de motorkap ruik ik niets, dus wellicht de uitlaat. Ook drupt er wat olie sinds kort maar dit kan ongerelateerd zijn. Het geluid klinkt zo: Aangezien ik nu lees dat dit aan de inlaatdruk zou kunnen liggen, dacht ik de MAP-sensor te vervangen. Maar ik kan blijven vervangen. Ik dacht aan een vacuümlek (bij hete motor zetten materialen uit en een klein lek zou dan groot worden) of de MAP/inlaatdruksensor (bij hete motor is de weerstand in een sensor hoger en die geeft dan pas problemen). Maar ik heb geen materiaal om een lek op te sporen of een sensor uit te meten. Ik dacht zelf dat het geratel mogelijks een symptoom zou zijn van een drukprobleem in het gasmengsel ergens. Maar ik wil niet verder blijven gokken. Dus ik belde een garagist en die zei, afgaand op het geluid van het filmpje, dat het mogelijks de distributieketting zou zijn die zo ratelt. Ik heb mijn bedenkingen omdat het begon met andere symptomen. Of zijn alle symptomen in de tijd aanwijzingen die duiden op een distributieketting die uitgerokken is? Mijn vrees is een kostelijke vervanging van die distributieketting en dan nog steeds met het probleem zitten. Ik weet ook niet wanneer en of die distributieketting ooit is vervangen. Ik heb de vorige eigenaar een mail gestuurd maar hij heeft de auto tweedehands gekocht en heeft de distributieketting zelf niet laten vervangen en gaf aan dat dit bij een ketting niet nodig zou zijn. Ik begrijp zijn redenering maar ik weet ook dat die kettingen mettertijd te slap kunnen gaan zitten. Dus nou staat de Mini stil en mijn kennis schiet tekort om een keuze te kunnen maken inzake "what to try next": garagist de ketting laten inspecteren kost tijd en dus geld dat mogelijks voor niets is weggesmeten. Hopelijk hebben anderen hier ooit een gelijkaardige ervaring gehad. Dank voor alle ideeën.
