Gelukkig is het een hobby en dan moet je geen schema bij gaan houden wat het kost. Vooral uit kijken naar die grijns over een maand of twee als die charger weer alles bij elkaar gilt op weg naar meer toeren
2005 Mini R53 JCW
- BMX
- Volledig MINI minded!

- Contacteer:
- Locatie: Rosmalen
Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Van de nood een deugd maken, zo heb ik het toen ook gedaan idd. Als het dan toch los moet ...
Gelukkig is het een hobby en dan moet je geen schema bij gaan houden wat het kost. Vooral uit kijken naar die grijns over een maand of twee als die charger weer alles bij elkaar gilt op weg naar meer toeren
Gelukkig is het een hobby en dan moet je geen schema bij gaan houden wat het kost. Vooral uit kijken naar die grijns over een maand of twee als die charger weer alles bij elkaar gilt op weg naar meer toeren
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer
) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
- Thijsse
- One wheel wonder

Bericht
Speciale drijfstanglagers of high end afdichtingen zijn naar mijn idee onzin, als je je olie op tijd vervangt en je auto niet misbruikt moet dat allemaal makkelijk heel blijven!
Bij mijn R53 JCW revisie 2 maanden geleden ook alles nieuw gezet, incl zuigerveren en klepseals en dergelijke.
viewtopic.php?f=3&t=45510
Blok lag met 3 man binnen een dag lopend in de auto, een van de makkelijkste blokken waar ik ooit aan gewerkt heb
Re: 2005 Mini R53 JCW
Pakkingen en seals gewoon van Victor Reinz halen.RSR schreef: ↑04 okt 2020, 11:52Gisteren onderblok in Weert opgepakt, meteen een bodemplaat en bumpersteuntje meegenomen. Tevens nog 400 andere leuke aanvullingen voor de Mini zien liggen.......Mini is ingepland voor de eerste week november om de motor te demonteren, onderblok te voorzien van nieuwe drijfstanglagers, zuigerveren en de JCW kop te voorzien van nieuwe klepseals. Daarna het frisse blok weer in de auto. Koppeling zou 1500km geleden vervangen zijn (Mini schakelde echt perfect) dus dat zien we dan ook als het goed is. king racing drijfstanglagers gevonden in Duitsland, er werd mij geadviseerd oem zuigerveren te monteren en klepseals en ik nog even zoekende of er een merk bestaat wat er bovenuit steekt wat betreft het niet uitdrogen en duurzaamheid. Account aangemaakt bij Ekris, even wachten tot de korting is geactiveerd. Ik neem ook maar meteen de klopsensor mee.
Wacht even af of de compressor nog gezond is, staat nu 109dkm op het blok. Zo ja verse olie erin en dan maar meteen andere nokkenas, die gaat er toch uit voor de klepseals. En als alles toch los ligt maar meteen een kleine upgrade plaatsen........
Gr Ron
Speciale drijfstanglagers of high end afdichtingen zijn naar mijn idee onzin, als je je olie op tijd vervangt en je auto niet misbruikt moet dat allemaal makkelijk heel blijven!
Bij mijn R53 JCW revisie 2 maanden geleden ook alles nieuw gezet, incl zuigerveren en klepseals en dergelijke.
viewtopic.php?f=3&t=45510
Blok lag met 3 man binnen een dag lopend in de auto, een van de makkelijkste blokken waar ik ooit aan gewerkt heb
- RSR
- Mod virus alert!

Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Mini krijgt elk jaar verse Castrol, toch werd mij geadviseerd door meerderen om de King drijfstanglagers te monteren. Aangezien alles los gaat naast de klepseals ook meteen nieuwe waterpomp, stuurkogels, fuseekogels, klopsensor, PCV ventiel enz besteld. Er gaan ook nieuwe PU draagarmbussen in.
Gr Ron
Gr Ron
- RSR
- Mod virus alert!

Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Morgen het donor onderblok samen met de specialist demonteren, meten en bekijken hoe de krukas van deze er uit ziet. Aan de hand daarvan lagerschalen en zuigerveren bestellen. Verder met een kofferbak vol onderdelen die kant op. Ben benieuwd.
Gr Ron
Gr Ron
- RSR
- Mod virus alert!

Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Vandaag onderblok geïnspecteerd.
Carterpan eraf

Drijfstanglagers bekeken, zijn de standaard maten

Taps van de krukas zien er netjes uit

Zuigerwanden geen groefje te vinden

Het lijkt erop dat het donor onderblok al een keer uit elkaar is geweest, gezien de sporen van blauwe vloeibare pakking.

Na dit inwendig onderzoek kunnen drijfstanglagers en zuigerveren worden besteld. Volgende week de kop en compressor van het huidige blok afhalen en beginnen met nieuwe opbouw vervangende blok. Onderblok hangt in een bok, is prettig werken.
Carterpan eraf

Drijfstanglagers bekeken, zijn de standaard maten

Taps van de krukas zien er netjes uit

Zuigerwanden geen groefje te vinden

Het lijkt erop dat het donor onderblok al een keer uit elkaar is geweest, gezien de sporen van blauwe vloeibare pakking.

Na dit inwendig onderzoek kunnen drijfstanglagers en zuigerveren worden besteld. Volgende week de kop en compressor van het huidige blok afhalen en beginnen met nieuwe opbouw vervangende blok. Onderblok hangt in een bok, is prettig werken.
- RSR
- Mod virus alert!

Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
KING CR4600XP Drijfstanglagerset MINI (BMW) W11B16 (ACL 4B2902H-STD) Weet iemand een adres waar ze deze set op voorraad hebben ?
Gr Ron
Gr Ron
- Buur
- Mod virus alert!

- Locatie: Zuidplas
Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Super topic dit, ik volg het graag!
Ik kan alleen helaas niet antwoorden op je vraag...
Ik kan alleen helaas niet antwoorden op je vraag...
- Thijsse
- One wheel wonder

Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Ziet er nog goed uit allemaal, ff alles nameten en rap weer opbouwen.
Die lagers moet de gemiddelde motorrevisietent toch wel met een dagje hebben liggen
Die lagers moet de gemiddelde motorrevisietent toch wel met een dagje hebben liggen
- RSR
- Mod virus alert!

Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Inmiddels afgestudeerd in Mini W11enzo motoronderdelen. Gaan drukke dagen worden voor de bezorgdiensten.
Onderhoudskit compressor onderweg
Onderblok-pakkingset onderweg
Cilinderkop pakkingset onderweg
Nieuwe multieriemset onderweg
Drijfstanglagers King Racing setje in Europa gevonden (anders levertijd +4 weken) ook onderweg
Nog even wachten tot Ekris mijn korting heeft geactiveerd, dan kunnen de zuigerveren en wat verse o-ringetjes voor de sensoren e.d. ook besteld worden.
Kreeg vandaag ook nog leuk pakketje binnen:
Newman PH1 nokenasje.

Kan met huidige setup en software zo in worden gebouwd.
Gr Ron
Onderhoudskit compressor onderweg
Onderblok-pakkingset onderweg
Cilinderkop pakkingset onderweg
Nieuwe multieriemset onderweg
Drijfstanglagers King Racing setje in Europa gevonden (anders levertijd +4 weken) ook onderweg
Nog even wachten tot Ekris mijn korting heeft geactiveerd, dan kunnen de zuigerveren en wat verse o-ringetjes voor de sensoren e.d. ook besteld worden.
Kreeg vandaag ook nog leuk pakketje binnen:
Newman PH1 nokenasje.

Kan met huidige setup en software zo in worden gebouwd.
Gr Ron
- mbvandenberg
- Bijna verslaafd

- Contacteer:
- Locatie: Badhoevedorp

Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Ik lees met open mond je topic Ron. Technisch gezien heb ik helaas geen kennis over al je aanpassingen maar ik kan er wel van genieten om het te lezen! Succes! 
Groeten Maurice
MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

- RSR
- Mod virus alert!

Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Dank je Maurice, zo handig als de twee andere R53 JCW dokteren met hun topic ben ik weer niet, maar ik vind het ook gewoon leuk om veel zelf te doen. Ben wel blij dat er een specialist mee kijkt en dat ik daar kan meehelpen.
Vandaag even wat losse onderdeeltjes opgehaald. Zuigers zat nogal wat aanslag (carbon) op:
Ff in de prut gezet om wat zachter te maken:

Uurtje dremmelen:

Verder carterpan schoongemaakt, nog wat afdek dekseltjes van vloeibare pakking ontdaan en distributie deksel aangepakt.

Zitten miljardmiljoen randjes en hoekjes aan de binnenkant van distributie deksel............. dus vannacht maar ff laten weken.

Zuigerveren waren niet overdreven aangekoekt, zuiger ziet er nog prima uit

Inmiddels planning gemaakt, volgend weekend oude blok eruit, in die week kop laten vlakken en afpersen. Compressor verzien van verse olie en weekend daarna gereanimeerd blok er weer in.
Gr Ron
Vandaag even wat losse onderdeeltjes opgehaald. Zuigers zat nogal wat aanslag (carbon) op:
Ff in de prut gezet om wat zachter te maken:

Uurtje dremmelen:

Verder carterpan schoongemaakt, nog wat afdek dekseltjes van vloeibare pakking ontdaan en distributie deksel aangepakt.

Zitten miljardmiljoen randjes en hoekjes aan de binnenkant van distributie deksel............. dus vannacht maar ff laten weken.

Zuigerveren waren niet overdreven aangekoekt, zuiger ziet er nog prima uit

Inmiddels planning gemaakt, volgend weekend oude blok eruit, in die week kop laten vlakken en afpersen. Compressor verzien van verse olie en weekend daarna gereanimeerd blok er weer in.
Gr Ron
- nd-photo.nl
- Be Mini

- Contacteer:
- Locatie: Sevenum
Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Misschien nog een idee om een baffled oil pickup pipe te monteren?
https://orranje.co.uk/product/kavs-r53- ... mp-pick-up
https://orranje.co.uk/product/kavs-r53- ... mp-pick-up
- RSR
- Mod virus alert!

Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Ik snap het idee erachter, maar vind het eigenlijk wel ff welletjes met deze onverwachte reanimatie van de JCW. Ik wacht ff af wat het onder aan de streep heeft gekost. Eerst maar eens rijden met dat ding !
Gr Ron
Gr Ron
- Thijsse
- One wheel wonder

Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Groot gelijk Ron, gebruiken dat ding! Ik vraag me sws af wat voor helse Gkrachten of je moet aangaan voordat je oliepomp droog loopt.
Los daarvan heb je de carterpan er vrij snel vanaf mocht t ooit zijn
Los daarvan heb je de carterpan er vrij snel vanaf mocht t ooit zijn
- RSR
- Mod virus alert!

Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Inmiddels liggen we op schema wat betreft de onderdelen aanvoer.

Je blijft wel bestellen, je ziet iedere keer weer rubbertjes die bijna niks kosten, maar die je nu kan vervangen. Toch maar 4 nieuwe rubber seals voor de injectoren mee laten komen. Je hebt ze nu in je handen.
Gr Ron

Je blijft wel bestellen, je ziet iedere keer weer rubbertjes die bijna niks kosten, maar die je nu kan vervangen. Toch maar 4 nieuwe rubber seals voor de injectoren mee laten komen. Je hebt ze nu in je handen.
Gr Ron
Onze sponsors















