Helaas werd ik na een week al geconfronteerd met een motorstoring. Dit betrof een geel motorstoringslampje en na uitlezen bleek dit te gaan om P0015 - "B" Camshaft Position - Timing Over-Retarded.
Met beschrijving op pelicanparts.com (https://www.pelicanparts.com/techarticl ... esting.htm) is het me gelukt om de nokkenassensoren te controleren en bleek 1 sensor defect. Het advies was om deze gelijk beide te vervangen, maar toen ik deze wilde halen bij de automaterialen winkel was er nog maar 1 op voorraad en kwam de foutcode na een week opnieuw terug en bleek ook de 2de nokkenassensor defect te zijn. Uiteindelijk beide sensoren vervangen en de foutmelding is niet meer teruggekomen.
Daarna ben ik aan de slag gegaan om een beurt uit te voeren. Nadat ik alle onderdelen in huis had ben ik begonnen. Bij de eerste poging bleek dat de oliecarterplug erg vast zat. Om te zorgen dat ik deze niet zou beschadigen heb ik deze ingespoten met kruipolie en een nachtje laten staan. Helaas nog zonder resultaat na 2 nachten in de kruipolie en de juiste bit (inbus zeskant 8 mm) op grote ratelsleutel kreeg ik de plug los zonder schade.
Wat tegenviel was de (on)mogelijkheid om de auto met een garagekrik op te krikken, anders kan ik niet goed bij de olieplug.
Heb inmiddels een blok wat past op de krikpunten maar daarmee is de auto te laag en past de garagekrik er niet onder. Heb inmiddels de krik uit de reparatieset even gebruikt. Hoe lossen jullie dit op? Op welke wijze kun je de auto correct opkrikken en op assteunen zetten?
Olieflilter was simpel te vervangen door het verwijderen van het oliefilterhuis en na schoonmaken en voorzien van nieuw filter weer opnieuw te monteren. Verder nog luchtfilter vervangen en filterhuis schoongemaakt en het interieurfilter gewisseld.
Ruitenwissers zijn gewisseld door BOSCH Aerotwin Retro Wisserbladen. De oude waren roestig dus ziet er gelijk beter uit.
Het vervangen van de bougies was wel een uitdaging. Met de standaard bougiesleutels kwam ik niet ver dus ik moest een aparte dop kopen (14 mm 12 kant bougiedop met rubberen insert). Nadat ik deze in huis had kon ik de bougies wisselen.
Bij het wisselen bleek er 3 BERU bougies in te zitten en 1 NGK bougie (LZKAR7A NGK). Deze laatste had een zeskant moer en de isolator was veel dunner. Wat de reden is dat er 1 andere bougie was gemonteerd?? De electrode afstand was minder dan bij de andere of de nieuwe bougie. Zou dit een reden kunnen zijn voor het af en toe inhouden bij gas geven vanaf 1700 toeren, dat gebeurde af en toe en lijkt nu opgelost te zijn.
Ook viel op dat de isolator van 3 bougies zogenaamde corona-ontladingsvlekken hadden. De NGK bougie zat onder de olie net zoals de ruimte waaruit de bougie kwam. Heb dit maar netjes schoongemaakt en alle bougies vervangen door Champion Platinum bougies.
Zie hierbij enkele foto's van de verwijderde bougies.
![Afbeelding](%5Battachment=0%5D20200622_130234%20bougie%20kl2.jpg%5B/attachment%5D)
Hebben de bougies verder normale slijtage?
In de tussentijd is de auto ook weer door de keuring.
Volgende klus wordt het vervangen of vastmaken van de chrome sierlijst van de motorkap, hier zijn bevestigingen van afgebroken en het poetsen van leren bekleding en interieur en ik vermoed dat de accu niet helemaal 100% meer is, de Start-stop van de auto werkt niet altijd en de bediening van de kap met de afstandsbediening, van buiten de auto doet het af en toe niet. Ik vermoed dat dit met de accucapaciteit te maken heeft. Eerst maar eens goed doormeten.