X2, superdik- me likeIvo schreef:Superdikke spoiler, maakt je MINI helemaal af!
Brightness' Hyper Blue R53
- ITSU028
- Volledig MINI minded!

- Locatie: Oosterbeek

Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
F56S JCW PRO LCI
- Brightness
- NMC Legend

- Brightness
- NMC Legend

Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Tijd om dit topic weer eens wat leven in te blazen!
Vanaf oktober t/m nu heeft de MINI weinig km's gemaakt, welgeteld 600 km. Deze bestond uit de Bush rit, welke ik als passagier heb beleefd vanwege het gipspootje. Het gips mocht eraf op 5 november, dus net op tijd om op 7 november nog een dagje Assen te rijden samen met Marinus.
Een paar heerlijke rondjes gedaan, maar de Hankook's hadden het weer zwaar. Daarom diezelfde avond maar de knoop doorgehakt en direct een setje fatsoenlijk (lees: circuit-bestendig) rubber besteld: Yokohama's AD08R is 215-40-17. Wat een prachtige bandjes zijn dat: "vierkante" wangen, mooi profiel, een enorm breed loopvlak en een compound die wel tegen wat warmte kan.

De banden vallen enorm breed. Zodanig breed dat ik noodgedwongen wat omhoog heb moeten schroeven, omdat de band anders tegen de stelring van de schroefset aanliep. Natuurlijk was dit op te lossen door een spacer van 5mm te monteren, maar dat wil ik niet. Lager dan dit kan dus niet meer.
Nice & Tight:

Naast het monteren van de bandjes direct nog wat andere mods en TLC verricht:
- powerflex bushes voor de onderste motorsteun en de versnellingsbaksteun gemonteerd
- Setrab oliekoeler gemonteerd
- verse olie (Castrol Edge 5W40) en oliefilter
Nu hij toch bij de garage stond direct maar een nieuwe APK, welke in maart nodig zou zijn.
Wat een transformatie geven deze mods weer! Al bij het omdraaien van de contactsleutel was merkbaar dat er wat veranderd was. De auto sloeg aan en ik dacht als eerste: dit is niet goed! Bij stationair draaien is er een vibratie door de hele auto voelbaar. Een kort moment later besefte ik dat dit de nieuwe Powerflex bushes hiervoor verantwoordelijk zijn. Die halen aardig wat comfort weg. Een bijwerking die ik direct voor lief nam na de eerste gereden meters. Want man, wat een verschil in rijgedrag maken ze! Schakelen voelt direct anders; alsof de pook rechtstreeks op de bak staat. Wisselingen van versnellingen gaan zoveel gemakkelijker. Verder voelen chassis en motor veel meer als een geheel nu. Tijdens gas geven en gas lossen zijn totaal geen kantelingen van de motor meer voelbaar. Ik vind het echt een enorm verschil!
Ook de oliekoeler doet goed zijn werk. Ik was in eerste instantie bang dat ik de olie niet op temperatuur zou krijgen in deze tijd van het jaar, aangezien ik er geen thermostaat tussen heb en de warmtewisselaar nu ook vervallen is. Gelukkig viel dit erg mee. Bij normaal rijden blijft de temperatuur nu op 80 graden en bij wat sportiever rijden hangt de temperatuur nu rond de 95 graden. Ik ben benieuwd hoe de temperaturen nu tijdens circuitwerk zijn. Eerder liepen deze vrij snel op tot 135 graden.
Afgelopen vrijdag een afspraak bij Steverink in Apeldoorn gemaakt om uit te wegen en opnieuw uit te lijnen.
De gewichtsverdeling stond al behoorlijk goed en na een beetje fine-tunen was dit het resultaat:

Wat uitlijning betreft had ik de volgende specs voor ogen:
- voorzijde: camber -2 graden, sporing: 0
- achterzijde: camber -1,5, sporing: 0,20
Die vlieger ging helaas niet op. Doordat de banden zo breed vallen zou dit geheid aanlopen links-achter. Daarom gekozen voor -1,8 graden camber aan de achterzijde.
Op de terugweg werd helaas al gauw duidelijk dat ook dit nog te extreem is: nog steeds aanloop links-achter. Thuis dus noodgedwongen een cm omhoog moeten schroeven. Weg uitlijning!
Gelijk maar gebeld met Steverink en afgesproken dat ik binnenkort terugkom om weer iets te fine-tunen.
Verder rijdt het net weer een stukje anders met deze uitlijning. De neutrale sporing aan de voorzijde geeft een heel direct stuurgevoel, alhoewel de banden met de harde wangen hier waarschijnlijk ook aan bijdragen.
Ben benieuwd hoe het voelt tijdens een paar rondjes op het circuit...
Fotootje tijdens het uitlijnen:

Ondanks de slechte weersvoorspellingen viel het weer hier vandaag reuze mee. Daarom de auto nog even gewassen, een klein stukje getoerd en onderweg nog even wat foto's geschoten (even aanklikken voor een groter formaat):









Vanaf oktober t/m nu heeft de MINI weinig km's gemaakt, welgeteld 600 km. Deze bestond uit de Bush rit, welke ik als passagier heb beleefd vanwege het gipspootje. Het gips mocht eraf op 5 november, dus net op tijd om op 7 november nog een dagje Assen te rijden samen met Marinus.
Een paar heerlijke rondjes gedaan, maar de Hankook's hadden het weer zwaar. Daarom diezelfde avond maar de knoop doorgehakt en direct een setje fatsoenlijk (lees: circuit-bestendig) rubber besteld: Yokohama's AD08R is 215-40-17. Wat een prachtige bandjes zijn dat: "vierkante" wangen, mooi profiel, een enorm breed loopvlak en een compound die wel tegen wat warmte kan.

De banden vallen enorm breed. Zodanig breed dat ik noodgedwongen wat omhoog heb moeten schroeven, omdat de band anders tegen de stelring van de schroefset aanliep. Natuurlijk was dit op te lossen door een spacer van 5mm te monteren, maar dat wil ik niet. Lager dan dit kan dus niet meer.
Nice & Tight:

Naast het monteren van de bandjes direct nog wat andere mods en TLC verricht:
- powerflex bushes voor de onderste motorsteun en de versnellingsbaksteun gemonteerd
- Setrab oliekoeler gemonteerd
- verse olie (Castrol Edge 5W40) en oliefilter
Nu hij toch bij de garage stond direct maar een nieuwe APK, welke in maart nodig zou zijn.
Wat een transformatie geven deze mods weer! Al bij het omdraaien van de contactsleutel was merkbaar dat er wat veranderd was. De auto sloeg aan en ik dacht als eerste: dit is niet goed! Bij stationair draaien is er een vibratie door de hele auto voelbaar. Een kort moment later besefte ik dat dit de nieuwe Powerflex bushes hiervoor verantwoordelijk zijn. Die halen aardig wat comfort weg. Een bijwerking die ik direct voor lief nam na de eerste gereden meters. Want man, wat een verschil in rijgedrag maken ze! Schakelen voelt direct anders; alsof de pook rechtstreeks op de bak staat. Wisselingen van versnellingen gaan zoveel gemakkelijker. Verder voelen chassis en motor veel meer als een geheel nu. Tijdens gas geven en gas lossen zijn totaal geen kantelingen van de motor meer voelbaar. Ik vind het echt een enorm verschil!
Ook de oliekoeler doet goed zijn werk. Ik was in eerste instantie bang dat ik de olie niet op temperatuur zou krijgen in deze tijd van het jaar, aangezien ik er geen thermostaat tussen heb en de warmtewisselaar nu ook vervallen is. Gelukkig viel dit erg mee. Bij normaal rijden blijft de temperatuur nu op 80 graden en bij wat sportiever rijden hangt de temperatuur nu rond de 95 graden. Ik ben benieuwd hoe de temperaturen nu tijdens circuitwerk zijn. Eerder liepen deze vrij snel op tot 135 graden.
Afgelopen vrijdag een afspraak bij Steverink in Apeldoorn gemaakt om uit te wegen en opnieuw uit te lijnen.
De gewichtsverdeling stond al behoorlijk goed en na een beetje fine-tunen was dit het resultaat:

Wat uitlijning betreft had ik de volgende specs voor ogen:
- voorzijde: camber -2 graden, sporing: 0
- achterzijde: camber -1,5, sporing: 0,20
Die vlieger ging helaas niet op. Doordat de banden zo breed vallen zou dit geheid aanlopen links-achter. Daarom gekozen voor -1,8 graden camber aan de achterzijde.
Op de terugweg werd helaas al gauw duidelijk dat ook dit nog te extreem is: nog steeds aanloop links-achter. Thuis dus noodgedwongen een cm omhoog moeten schroeven. Weg uitlijning!
Gelijk maar gebeld met Steverink en afgesproken dat ik binnenkort terugkom om weer iets te fine-tunen.
Verder rijdt het net weer een stukje anders met deze uitlijning. De neutrale sporing aan de voorzijde geeft een heel direct stuurgevoel, alhoewel de banden met de harde wangen hier waarschijnlijk ook aan bijdragen.
Ben benieuwd hoe het voelt tijdens een paar rondjes op het circuit...
Fotootje tijdens het uitlijnen:

Ondanks de slechte weersvoorspellingen viel het weer hier vandaag reuze mee. Daarom de auto nog even gewassen, een klein stukje getoerd en onderweg nog even wat foto's geschoten (even aanklikken voor een groter formaat):









- Daveke
- Volledig MINI minded!

- Contacteer:
- Timini
- Be Mini

- Locatie: Borne
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Mooi verhaaltje weer, Brightly!
Dan denk je dat je auto klaar is maar je weet toch altijd weer wat te vinden.
Staat er mooi bij zo, fijne plaatjes weer!
Dan denk je dat je auto klaar is maar je weet toch altijd weer wat te vinden.
Staat er mooi bij zo, fijne plaatjes weer!

- Brightness
- NMC Legend

Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Bovenstaand plaatje was zonder bestuurder erin, Davy. Ook ff gewogen met mij erin:

Is in mijn geval echter niet noodzakelijk om specifiek daarop uit te wegen, aangezien ik soms alleen rijdt maar soms ook met een passagier naast me.

Is in mijn geval echter niet noodzakelijk om specifiek daarop uit te wegen, aangezien ik soms alleen rijdt maar soms ook met een passagier naast me.
- Brightness
- NMC Legend

- Daveke
- Volledig MINI minded!

- Contacteer:
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Dan zou ik hem uitwegen met een zak van een kg of 35 in de bestuurdersstoel, dan pik je een beetje van beiden mee. Helemaal zonder, is ook niet echt optimaal lijkt me..
- Jer84
- Bijna verslaafd

- Locatie: Drachten
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Staat er zeer mooi bij nu! En deze cm omhoog is niet eens te zien! Mag ik vragen waar jij de stickers voor de achterbumper vandaan hebt? In de voorbumper heb je inserts zitten denk ik?

- Brightness
- NMC Legend

Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Tja, wat is ideaal. Ideaal is de stoel in het midden plaatsen (a la McLaren F1) en daar specifiek op laten uitwegen. Dit zal niet ideaal zijn, maar dat is de uitlijning met die zak van 35 kg ook niet. Het was me ook niet te doen om het optimale resultaat te verkrijgen, maar meer om de te kijken of de set-up redelijk in balans is. Voor mij is het zo goed genoeg.Daveke schreef:Dan zou ik hem uitwegen met een zak van een kg of 35 in de bestuurdersstoel, dan pik je een beetje van beiden mee. Helemaal zonder, is ook niet echt optimaal lijkt me..
- Brightness
- NMC Legend

Bericht
Voorbumper is gewoon origineel. Het deel waar de mistlichten in zitten is bij mij mat zwart gespoten i.p.v. hyper blue.
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Stickers van de achterbumper zaten er al op toen ik de auto kocht. Ik weet dus niet waar ze vandaag komen.Jer84 schreef:Staat er zeer mooi bij nu! En deze cm omhoog is niet eens te zien! Mag ik vragen waar jij de stickers voor de achterbumper vandaan hebt? In de voorbumper heb je inserts zitten denk ik?
Voorbumper is gewoon origineel. Het deel waar de mistlichten in zitten is bij mij mat zwart gespoten i.p.v. hyper blue.
- Shag
- Volledig MINI minded!

Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Dan zijn nog eens updates, lekker bezig man. Altijd leuk om je MINI wat tlc te geven. En die foto's.. Hij staat er in volle glorie op! 
- Jer84
- Bijna verslaafd

- Locatie: Drachten
Bericht
Ok top. Ik zal de dealer wel even mailen. Heb zelf een pure silver kleur Mini, maar de stickers die nu in de Aerobumper zitten zijn ook zilver. Dus dat moet even donker. Omdat de bumpers toch nog gespoten moeten worden, laat ik de voor- en achterbumper de gaten zwart meespuiten. Kan ik daarna nog kijken of ik achter stickers erin ga plaatsen. Iigv bedankt voor je antwoord!
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Brightness schreef:Stickers van de achterbumper zaten er al op toen ik de auto kocht. Ik weet dus niet waar ze vandaag komen.Jer84 schreef:Staat er zeer mooi bij nu! En deze cm omhoog is niet eens te zien! Mag ik vragen waar jij de stickers voor de achterbumper vandaan hebt? In de voorbumper heb je inserts zitten denk ik?
Voorbumper is gewoon origineel. Het deel waar de mistlichten in zitten is bij mij mat zwart gespoten i.p.v. hyper blue.
Ok top. Ik zal de dealer wel even mailen. Heb zelf een pure silver kleur Mini, maar de stickers die nu in de Aerobumper zitten zijn ook zilver. Dus dat moet even donker. Omdat de bumpers toch nog gespoten moeten worden, laat ik de voor- en achterbumper de gaten zwart meespuiten. Kan ik daarna nog kijken of ik achter stickers erin ga plaatsen. Iigv bedankt voor je antwoord!

- Ward
- Volledig MINI minded!

- Locatie: Enschede / Zutphen
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Wow wat is het toch een gave MINI!
De mods blijven ook maar komen

- Ivo
- Volledig MINI minded!

- Locatie: Utrecht
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Wat staat ie er weer ongelofelijk lekker bij, dikker gaat een R53 niet worden! 

Onze sponsors
















