Marcel's R53 - 2de Set camberlinks & uitlijnen blz 22

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Baseman
Wingman
Contacteer:
Nederland

Re: Marcel's (Mrgt10) R53 - diverse updates Blz 7

01 dec 2015, 11:43

Kijk, er komt schot in de zaak, lekker mods zitten er aan te komen Marcel.
Niet meer bij te houden komend voorjaar :O
Greetz Baseman

You buy a MINI, you get a life style

Klik hier voor mijn SYR

Afbeelding
Minimaastricht
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Marcel's R53 - Custom CAE Shifter console Blz 8

23 dec 2015, 12:02

Ola,

Tijd voor een korte update: :dansen

Er staat het nodige de komende tijd op de planning met de Mini. Sowieso aankomende donderdag eindelijk de montage van de nokkenas en injectors; reeds 1,5 jaar in mijn bezit maar nog niet aan toe gekomen. Daaraan gekoppeld een nieuwe ECU, EWS en BCU met de juiste 550cc injectors aanstuur software erop uiteraard.

In de tussentijd heb ik me bezig gehouden met de komst van de CAE shifter. Het heeft even geduurd maar hij is onderweg; geduld is een schone zaak zeggen we maar. Reeds inspiratie opgedaan bij diverse leden die er al een hebben geïnstalleerd, met name de afwerking van het geheel deed me aan het denken zetten. Normaal past men de console aan maar dan verdwijnt 50% in het plastic van de schakelhuis en cup holders. Besloten op basis van een voorbeeld mijn eigen draai aan te geven; niet geschoten is immers altijd mis. :D .

Eerst maar eens naar de tekentafel en wat maten overnemen uit de auto.
Afbeelding

Getekende mal overzetten op een stukje triplex uit de afvalbak van een Bouwmarkt.
Afbeelding

Zagen:
Afbeelding

Stoelverwarming en spiegelverstelling:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voorlopig resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

Zo zou het uiteindelijk gemonteerd moeten worden:
Afbeelding

Gisteren een testfit gedaan in de loods van GeaR53 bij Daveke; hij past! Jammer zal de 12V plug elders gemonteerd moeten worden, deze komt namelijk in aanraking met de achteruitrij kabel; even over brainstormen nog. Verder nog een kleine aanpassing aan de uitsparing van de CAE, beetje bij vijlen.
Afbeelding
Afbeelding

Afwerking kan beginnen; schuren en alles strak maken. Inmiddels reeds met Cheek-O contact gehad voor evt bekleding. We gaan het er spoedig over hebben. :icon_top: .

Keep you all posted!
Laatst gewijzigd door Minimaastricht op 15 feb 2016, 07:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Zie hier voor mijn "Who are you".
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Nederland

Re: Marcel's (Mrgt10) R53 - Custom CAE Shifter console Blz 8

23 dec 2015, 12:25

Lekker bezig Marcel, ben benieuwd naar het eindresultaat :icon_top:
78Ray
Mod virus alert!
Mod virus alert!

23 dec 2015, 12:52

Het betere mod-werk. Succes met afwerken :icon_top:
[align=center][tr=test-align:center][td=border:1px solid #cccccc;][img]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/13622/76069.jpg[/img][/td][td=border:1px solid #cccccc;][img]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/13622/77299.jpg[/img][/td][/tr]
[/align]
Baseman
Wingman
Contacteer:
Nederland

23 dec 2015, 14:37

Gaaf Marcel, gaat jou kennende helemaal goed komen, zeker weten !!
Gaat een rappe Mini worden als het straks allemaal gemonteerd en klaar is :rijden
Greetz Baseman

You buy a MINI, you get a life style

Klik hier voor mijn SYR

Afbeelding
Brightness
NMC Legend
NMC Legend

23 dec 2015, 16:40

Heel gaaf, die custom middenconsole. Ben benieuwd naar het eindresultaat!
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

23 dec 2015, 17:06

Zo zie ik het graag! huisvlijt!

Miss nog met een beetje fiberglas wat rondingen aanbrengen? Dat het lekker aansluit op de downtubes enzo?
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Minimaastricht
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Marcel's R53 - Custom CAE Shifter console Blz 8

23 dec 2015, 17:31

Thanks All!

@Richard:
Downtubes worden ingekort tot net onder het schakelpaneel. Heb van Daveke een voorbeeld meegekregen alleen moet nog even bekijken hoe we dit kunnen "kopiëren".

Wordt vervolgd...
Laatst gewijzigd door Minimaastricht op 15 feb 2016, 07:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

23 dec 2015, 17:39

Lekker bezig Marcel ! Ga je de nokkenas zelf doen of bij Davey ?
Minimaastricht
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Marcel's R53 - Newman Nokkenas / ECU / 550cc inject

23 dec 2015, 17:57

Hoi Ginoceros,

Ik heb voor morgen een brug afgehuurd hier bij ons in Maastricht. Had uiteraard ook bij Dave gekund maar hij heeft het hartstikke druk met het demonteren van mini's en het wegwerken van bestellingen. Heb me inmiddels goed ingelezen en tezamen met de Bentley Guide moet ik een goed stuk verder komen. Net nog even zitten stoeien met sleutels en chips maar ik ben er klaar voor!

ECU, BCU en EWS...
Afbeelding

Hele kofferbak vol...
Afbeelding

Wordt vervolgd....
Laatst gewijzigd door Minimaastricht op 15 feb 2016, 07:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 dec 2015, 18:18

Tof dat je die CAE wat zichtbaarder probeert te maken, ben benieuwd naar het resultaat. Ik vind het ook altijd zonde dat zo'n fraai stuk mechaniek weggestopt zit, al valt het bij een MINI nog wel mee.

Zo zag ik laatst deze in een BMW E46, zonde!

Afbeelding
Minimaastricht
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Marcel's (Mrgt10) R53 - Nokkenas/ECU/550cc injectors blz 8

26 dec 2015, 22:10

Vroeg beginnen in alle rust; Eergisteren een brug afgehuurd voor montage van de Newman Nokkenas, 550cc injectors en bijbehorende ECU/EWS/BCU met juiste software. Had me goed ingelezen, juiste speciale tools aangeschaft en daarbij rekening gehouden om ook gelijk wat preventief onderhoud te doen (kettingspanner, klepdeksel pakking, klepdeksel bouten)

Wat zo voorspoedig begon is uiteindelijk nog behoorlijk spannend geworden en pas sinds vandaag is de rust wedergekeerd. In het kort: bij de "second hand" nokkenas was op de kopse kant de fixeerpin afgebroken welke door het tandwiel gaat. Heel Nederland afgebeld maar uiteraard had niemand een juiste nokkenas liggen, laat staan dat het onverwacht +/- € 300,- ging kosten. Gelukkig had ik mijn nabijheid een metaalbewerker lopen die het zaakje binnen een uur gefikst had. Uitboren, asje draaien op 4.025mm, kopse kant nokkenas opwarmen, inpersen en laten afkoelen, tandwiel erover, op maat afzagen en afbramen en..... we konden weer verder. Ben ze zeer dankbaar, they saved my day!
Demontage en montage van nokkenas en 550cc injectoren was over het algemeen recht toe recht aan.
ECU (met 1320 Bytronik 550cc software erop) , EWS en BCU verwisseld en bij de eerste poging startte de auto gelijk; achteraf bleek een lamp rechtsachter te blijven branden en deed mijn afstandsbediening het niet meer. Maar goed, hij reed en het was kerst avond, geen tijd om te experimenteren. Blij dat ik hem in elk geval mee naar huis kon nemen. Gisteren maar het forum, internet en de Bentley Guide doorgenomen om het verhaal met de BCU / afstand bediening etc. op te lossen. Vandaag nogmaals alles doorlopen en diverse mogelijkheden geprobeerd. Alles doet het nu; het verhaal ziet er nu zo uit: 1320 software ECU met daarbij de gekoppelde nieuwe EWS startblokkering, originele BCU die ik al in mijn auto altijd had, startblokkering blokje uit de sleutels die bij de 1320 EWS zaten en de chip die in mijn originele eigen sleutels zaten en uiteraard mijn eigen sleutels om het bestaande slot te kunnen gebruiken. Een hele tour geweest maar ik ben helemaal gerust nu. Uiteraard even proef gereden; auto voelt veel rustiger, trekkracht was al prima maar hij pakt nu wel sneller op als ik het gas indruk. Verbruik is bij normaal gebruik verbeterd, hij is verbazing wekkend zuiniger geworden (+/- 9.4 l/100km). Ik heb het gevoel dat deze nog zelfs gaat zakken maar ik heb last gehad van een zware voet.... :D . Bij gas geven zie je gelijk dat je grotere injectors hebt; het verbruik stijgt gelijk een paar punten. Helaas zijn wel mijn "knallen" uit de uitlaat drastisch vermindert; het zal ongetwijfeld iets te maken hebben met de software. :( . Volgende stap is het geheel laten fine tunen bij 1320 in de UK. als het goed is rij ik een keer met Daveke mee en zetten we hem daar op de rollen. Hopelijk ergens in Januari 2016. Wellicht dat zij het "knallen" weer terug kunnen brengen.

Keep you posted!

GRS Charge Cooler eraf en demontage kleppendeksel
Afbeelding

Selfie; me and my nokkenas
Afbeelding

Montage motorsteun en nokkenas blokkering
Afbeelding
Afbeelding

De "orginele" nokkenas, let vooral op de pin op de kopse kant
Afbeelding
Afbeelding

De second hand "Newman" nokkenas, let vooral op het niet aanwezig zijn van de pin op de kopse kant
Afbeelding

Reparatie van de Newman nokkenas
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

And we are back on track; montage
Afbeelding
Afbeelding

550cc injectors
Afbeelding
Afbeelding

BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Re: Marcel's (Mrgt10) R53 - Nokkenas/ECU/550cc injectors blz

26 dec 2015, 22:16

Oh dat rotgevoel wanneer alles in het water dreigt te vallen... Herkenbaar! Ik dacht dat geen knallen bij grotere injectoren hoorde. Hopelijk heeft 1320 er een oplossing voor..
louisvdd76
De Scheurende Rechter
Contacteer:
Nederland

26 dec 2015, 22:31

Zo jij bent ff lekker bezig geweest! Cool..... Geef wel een kick om zelf zo bezig te zijn.

Ik ben nu met de RC auto's zo aan het knutselen... vandaag had ik bij de mijne in een keer alleen voorwiel aandrijving ipv 4x4... Das lang niet zo leuk... even het achter dif uit elkaar en hij doet het weer. Morgen weer raggen samen met de kleine man.
koosie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

26 dec 2015, 23:09

Mooie verhalen, super om te lezen! Keep up the good work!!

Terug naar “Show your ride”