Hoi allemaal,
Sinds eind mei 2013 in bezit van Mini One, automatic. Mooi dingetje en rijd er met plezier in. Het is mijn eerste autootje en ik heb helaas niet zoveel verstand van auto's. Techniek was nooit mijn sterkste kant zeg maar.
Omdat ik mijn mini in zo'n best mogelijke staat wil houden, lees ik veel forums af om wat aan mijn beperkte kennis van zaken te doen. Inmiddels de mini al een goede onderhoudsbeurt laten geven bij de dealer (want Vaartland, waar ik hem gekocht heb, die heeft hem alleen gepoetst voor verkoop, oplichters).
Ik bende tweede eigenaar. Hij rijdt prima, er staat 89.500 op de teller en de vorige eigenaar heeft zeer regelmatig onderhoudsbeurten laten uitvoeren bij een BMW/Mini specialist (te zien aan het boekje en de onderhoudshistorie).
Nu heb ik op verschillende buitenlandse forums gelezen dat een preventieve spoeling van de automaatbak ofwel flushen, aangeraden wordt. Volgens MINI dealer in Amsterdam was het pas nodig bij 200.000 op de teller. Op forums en op websites van automaatbak-spoel-bedrijven lees ik dat een spoeling aangeraden wordt bij 60.000 - 80.000 km. Of om de 3 a 4 jaar.
Ik overweeg nu om de automaatbak preventief te laten spoelen. Iemand hier ervaring mee? Doet iemand op het forum dat ook periodiek? Dat het long life is, geloof ik niet zo, maar op het forum hier kan ik er niet zoveel over vinden. Alle zinvolle informatie/ervaringen omtrent dit onderwerp is welkom! Thks!
Automaat flushen
- Wilcoos
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: automaat flushen
Bak olie is "life time", dat is net even anders als long life. Zelf vind ik het vervangen van de bakolie wel een aanrader, en ik weet ondanks de "life time" sticker dat ook sommige dealers het aanraden om het te doen. Zelf heb ik de bakolie (handbak) recent vervangen en merkte het verschil direct.
- ajede
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Gelderland
Bericht
Re: Automaat flushen
Ken ook genoeg dealer/auto bedrijven die het afraden zolang de bak prima is.
Kans dat je juist slijpsel/troep e.d. Naar plekken brengt waar het juist kwaad kan, is aanwezig. Probleem is dat je op die wijze nooit de "ellende of troep" er uit krijgt, meer verplaatst.
In Duitsland zit wel een bedrijf die (alleen bepaalde automaat bakken, ik dacht ZF) op een manier aanpakt waardoor er wel 100% reiniging plaatsvindt, dan lijkt het me wel een optie evt....

Kans dat je juist slijpsel/troep e.d. Naar plekken brengt waar het juist kwaad kan, is aanwezig. Probleem is dat je op die wijze nooit de "ellende of troep" er uit krijgt, meer verplaatst.
In Duitsland zit wel een bedrijf die (alleen bepaalde automaat bakken, ik dacht ZF) op een manier aanpakt waardoor er wel 100% reiniging plaatsvindt, dan lijkt het me wel een optie evt....


- atonba
- One wheel wonder
Bericht
Re: Automaat flushen
Ok, dus flushen doet misschien meer kwaad dan goed. Maar vervangen is qua preventie wel aan te raden. Bij vervangen laat je dus alleen wat eruit lopen en vul je het weer aan.
- ajede
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Gelderland
Bericht
Re: Automaat flushen
Als ik iets zou doen/adviseren zou het dit zijn...
http://www.bimmerboard.com/forums/posts/527361/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/527361/" onclick="window.open(this.href);return false;


- mushrop
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Amstelveen
Bericht
Re: Automaat flushen
Flushen is zeker niet slecht, mits het maar onder druk ook echt gespoeld wordt. Alleen de olie eruit en weer nieuwe erin haal je geen slijpsel uit je bak. Daar kan het mis gaan. Als de bak onder druk gespoeld wordt is dat goed. Er zijn in NL verschillende bedrijven die dit doen.
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

- atonba
- One wheel wonder
Bericht
Re: Automaat flushen
Afgelopen zaterdag mijn mini one naar GS powerflush gereden en daar mijn automaatbak laten flushen. Het was best spannend, want Gery Slot had weliswaar veel ervaring, maar nog nooit een mini geflushed. Maar goed, hij houdt van een uitdaging en begon al snel te zoeken naar een mogelijkheid om zijn flushmachine te koppelen. Hij had uiteindelijk een adapter die op de warmtewisselaar paste en hij kon heirook de slangen aan bevestigen. Na de slangen gekoppeld te hebben, bracht een een koppelstukje eraan vast om de stroomrichting te bepalen. Daarna werden de slangen aan de flushmachine gekoppeld en kon het flushen beginnen. De oude ATF olie was nog niet heel vies zei hij, maar het was duidelijk een stuk zwarter en viezer dan de nieuwe. Ik probeer straks wat foto's er op te zetten voor het idee.
Tijdens de flush moesten alle schakelingen uitgevoerd worden. N en R gingen prima, maar in Drive stikte hij. Daarna was het ff paniek. Computer sloeg nl. op hol, enorme kerstboom van allerlei lampjes en indicatoren die gingen knipperen en de ruitenwissers die aangingen maar niet meer uit te krijgen waren. Auto uit gezet en weer aan. Kerstboom bleef verlicht. Auto halve minuut uit en weer aan, alles was weer ok. Kon toen ook in D gezet worden zonder te stikken, alles werd geflushed. Wat een opluchting.
Vrij snel na de flush operatie nog flink wezen rijden, en hij reed perfect. Nog soepeler en onmerkbaardere op- en terugschakelingen en de kickdown leek beter en makkelijker te doseren. Automaat snapte nog beter wanneer hij moest terugschakelen omdat je wil inhalen en hij dus even hoog in de toeren moet.
Olie was nog lang niet vies genoeg om problemen te geven voor de automaat, maar het was ook een preventieve flush. Had ook nog geen enkel probleem met de automaat gehad. Ik denk altijd maar dat voorkomen beter is dan genezen. En in die life time onzin geloof ik niet. GS powerflush raadt aan om de 80.000 te flushen om problemen te voorkomen. Mijn teller stond bij de flush op 90.000.
Nou dat was mijn ervaring, en tot nu toe dus erg tevreden.



Tijdens de flush moesten alle schakelingen uitgevoerd worden. N en R gingen prima, maar in Drive stikte hij. Daarna was het ff paniek. Computer sloeg nl. op hol, enorme kerstboom van allerlei lampjes en indicatoren die gingen knipperen en de ruitenwissers die aangingen maar niet meer uit te krijgen waren. Auto uit gezet en weer aan. Kerstboom bleef verlicht. Auto halve minuut uit en weer aan, alles was weer ok. Kon toen ook in D gezet worden zonder te stikken, alles werd geflushed. Wat een opluchting.
Vrij snel na de flush operatie nog flink wezen rijden, en hij reed perfect. Nog soepeler en onmerkbaardere op- en terugschakelingen en de kickdown leek beter en makkelijker te doseren. Automaat snapte nog beter wanneer hij moest terugschakelen omdat je wil inhalen en hij dus even hoog in de toeren moet.
Olie was nog lang niet vies genoeg om problemen te geven voor de automaat, maar het was ook een preventieve flush. Had ook nog geen enkel probleem met de automaat gehad. Ik denk altijd maar dat voorkomen beter is dan genezen. En in die life time onzin geloof ik niet. GS powerflush raadt aan om de 80.000 te flushen om problemen te voorkomen. Mijn teller stond bij de flush op 90.000.
Nou dat was mijn ervaring, en tot nu toe dus erg tevreden.



- Cheek-O
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Enschede
Bericht
Re: Automaat flushen
leuk en interessant verhaal!
gelukkig dat het opgelost is en je het verschil wel degelijk merkt!
want dat is waar het om gaat en jezelf blij van word!
veel rijplezier:D
gelukkig dat het opgelost is en je het verschil wel degelijk merkt!
want dat is waar het om gaat en jezelf blij van word!
veel rijplezier:D
Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”
Onze sponsors