Ik zelf doe geen import, maar het is natuurlijk wel afhankelijk van wat voor goederen het zijn dat geimporteerd wordt.
Douane is sowieso al extra streng op goederen vanuit Azie en Afrika ivm namaak. En hierdoor zijn de invoerrechten ook extra hoog. Als je bijvoorbeeld textiel overlaat komen (bewerkt of onbewerkt) kun je er vergif op innemen dat de douane dit wilt inzien (kan 2 dagen vertraging opleveren). En dan komen alle accijnzen, invoerrechten en vergunningen om de hoek kijken. Wat ten eerste erg veel werk is en inderdaad ONWIJS duur is. En de waarde van de goederen is natuurlijk ook van belang. Voor bepaalde producten die een waarde hebben onder EUR. X,- krijgen vrijstelling van invoerrechten (0%) en andere weer niet.
Maar wat voor pakketjes zijn dit dan (wat voor goederen / groot, klein)? Zakelijk of privé? Gaat dit met een DHL, UPS oid of via een Expediteur ?
Opleidingen: MAVO, HAVO, HEAO CE. Tijdens de studententijd een bijbaantje gehad in een kleine bioscoop. Dat werd steeds meer, verschillende functies, om uiteindelijk direct na afronden van de studie gevraagd te worden als FT assistent manager. Na 2 jaar (nu 4,5 jaar geleden), een volgende stap gemaakt naar een 3x grotere bioscoop waar ik nog steeds de verantwoordelijkheid heb. Maar veranderingen zijn weer in zicht. Sinds begin dit jaar ben ik naast de bioscoop ook 1 dag per week werkzaam in het bedrijf van m'n vader, met als doel natuurlijk dit uit te breiden naar FT.
een per 2 weken 250 (computer)chips uit azié (bangkok) zit in een doosje van 40x15x10cm.
gaat meestal via fedex express (duurt 4 dagen) maar bijna nog elke keer een week vertraging door douane...
wat ik zo raar vind is dat ik de ene keer 200 euro moet bijbetalen en de andere keer een fractie daarvan
dat ze toeslag vragen is een ding, maar dat natte vingerwerk heb ik een hekel aan.
Ja dan klopt er inderdaad iets niet. Sowieso wat de kosten betreft, maar een week vertraging door de douane is m.i. onzin. Het komt of doordat FedEx (intern) het gewoon onwijs druk heeft, of dat de bijgevoegde invoices "vreemd" zijn. Als ik jou was zou ik me iig niets wijs laten maken, want de Douane is wel een makkelijk (en vaak) gebruikt excuus voor eigen tekortkomingen . Heb daar (helaas) plenty ervaringen mee...
Na de HAVO heb ik de MEAO Comm. Eco. gedaan.
Daarna een jaartje bij 42 BLJ gezeten. Daarna gaan werken;
Van telefonisch verkoper bij een kantoorbenodigdhedenbedrijfje naar verkoper bij diverse elektronicazaken.
Toen ik het verkopen een beetje beu werd, ben ik even product manager Sound & Vision geweest bij een bedrijfje dat accessoires voor de bruin- & witgoedsector levert.
Momenteel werk ik alweer zo'n 7 jaar bij Mitsubishi als planner/bevoorrader op het Europese ddistributiecentrum in Born.
Daarnaast verzorg ik, als medevennoter in het bedrijfje van pa, de correspondentie en facturatie.
Ik heb optimaal genoten van de diverse onderijsinstellingen :
MAVO
MLO (verkort)
HLO (verkort)
Scheikunde aan de VU Amsterdam (verkort)
Tijdens mijn studie diverse bijbaantjes gehad zoals slager en za-postbode.
In het laatste jaar van de uni werd ik benaderd om voor een bedrijf wat gewasbeschermingsmiddelen maakt te gaan werken. Ik heb toen in de avonduren nog mijn scriptie geschreven. Ik heb 6 jaar bij dit bedrijf gewerkt als hoofd van twee afdelingen.
Aangezien het projectmatige werk me goed beviel werk ik nu bijna 2 jaar als projectmanager voor het ontwikkelen van nieuwe medicijnen bij Johnson & Johnson (Janssen pharmaceutica) in Beerse (B).
Via de Havo en HBO Communicatie terecht gekomen in een aardig nieuwe tak van media. Beestje heet narrowcasting of doelgroep televisie en zit momenteel als projectmanager op een groot project door heel Nederland voor 1 van de grotere narrowcasters in Nederland. Via deze werkgever rij ik dus ook de coopert.
Gymnsaium 3,5 jaar: toen vriendelijk verzocht de HAVO maar af te maken . Half jaartje journalistiek, was niks.. Toen Small Business gaan doen in Haarlem en ben bijna klaar.
Ik werk daarnaast als freelance fotograaf vanaf mijn 19e: portret, reportage & een beetje mode: klikkerdeklik naar mn website. Nu ben ik bezig mijn eigen fotoagentschap voor jong talent op te richten, maar heb ook 2 aanbiedingen van een fotoagentschap en van een uitgever om er fulltime te komen werken.
Zoals een aantal van jullie weten ben ik al een aantal jaar Full Time Fantasy Artist, een hele mond vol, haha Ik teken fantasy fuguren die worden geproduceerd in verschillende artikelen. Printjes, sleutelhangers, stickers, magneten, buttons, boekenleggers, beeldjes en ga zo maar door! Het is echt van mijn hobbie mijn beroep gemaakt!! Er komen steeds nieuwe producten bij, en mijn tekeningen gaan de hele wereld over!
Misschien iemand interesse, haha >>> www.marjoleinart.com <<< mijn website!!
Ik ben nog jong dus echt veel heb ik niet gedaan nog, de Mavo, Mbo en 2 jaar Pabo, daarne heb ik besloten toch met het tekenen verder te gaan (wat de juiste keus was, want op het laatst was mijn huiswerk haast niet meer te lezen tussen al die tekeningen )
Na mijn mavo ben ik gaan werken als telefoniste/receptioniste en na 1,5 jaar doorgegroeid naar het secretariaat. Na 6,5 jaar baan opgezegd boeltje gepakt en naar Israel gegaan voor afronding van mijn studie hebreeuws (da's nu 11 jaar geleden). Ging niet geheel volgens planning dus weer terug.
Aan de slag als afd. secretaresse bij een distri in chemicalien en studie commercieel duits gevolgd. Na 3 jaartjes overgestapt naar een consulantsfirma in A'foort als projectsecretaresse en hier nog wat interne studies gedaan. Na 1 jaar overgestapt naar distributeur in databekabeling en actieve netwerkcomponenten (waar ik nu nog werk) als secr. inkoop, in die tijd ook directiesecretaresse vervangen (was ziek) en blijkbaar waren ze tevreden want ik ben nu tweede aanspreekpunt voor ondersteuning directie. Na 3 jaar als inkoopsecr. te hebben gewerkt kwam er op verkoop een secr. funtie vrij...hierop gesolliciteerd en overgaan naar sales (heb intussen nog studie management support gevolgd).
Inmiddels begonnen met hbo-studie voor hoger management support en voor de toekomst wil ik graag doorgroeien naar een directiesecr. functie. Of dat bij mijn huidige werkgever is weet ik niet...time will tell
Ohja, ik studeer ook hebreeuws (woensdag eerste studie afgerond en start in september met vervolg)
Vema-od ani osa? Ani chajiem!!! Ani ohevet hamechoniet sjeli.
Driesjat shalom ve besjavoea haba bejom riesjon
Driesjat shalom ve besjavoea haba bejom riesjon