Beste leden,
Op mijn zoektocht naar informatie over motor-problemen van mijn Mini Cooper S R56 wend ik me hier nu tot jullie. Helaas zijn garagisten/dealers niet altijd even behulpzaam. Na foutcodes P0420 en P2177, zijn tot nu de achterste lampdasonde en de katalysator vervangen, nu weten ze het niet meer precies.
Zelf heb ik al uitvoerig op het forum rondgekeken en dus veel gelezen, graag hoor ik over goede en vergelijkende topics mbt. vermogenverlies. Het is met name in de hogere toeren (>3000) en zo kan ik tegenwoordig niet eens meer harder dan 180 km/h!
Ik heb de beschikking over een diagnosecomputer en er zijn geen foutmeldingen aanwezig, maar verder heb ik geen kennis om alle waardes te interpreteren. Het zou aan veel dingen kunnen liggen. Als het de turbo(druk) is, hoop ik nog een defecte bypass valve. Ik houd het oliepijl heel goed in de gaten en de distributie is eerder vervangen. De bougies ga ik vervangen (Maar welke pak ik? NGK platinum, Buru of Bosch?), al zitten de huidige er nog niet zo lang in. Tevens ga ik een nieuwe brandstoffilter bestellen, hopelijk is er niks mis met de brandstofpomp (duur) of luchtmassameter (nog duurder). Een garage heeft wel eens gezegd dat mijn luchtmassa (kg) per uur te laag is in verhouding tot standaard waarden!
Heeft iemand nog tips voor me? Alvast bedankt.
MCS R56 - verlies van (veel) vermogen
- Wilcoos
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: MCS R56 - verlies van (veel) vermogen
boris_brznjef schreef:Check ook even voor carbon build up.De R56 heeft daar nogal wel last van en een mede lid had een JCW die voor geen knaak trok boven de 200


- Wilcoos
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: MCS R56 - verlies van (veel) vermogen
Ik zou beginnen om even in de verbrandingskamer te kijken. Verder voorlopig niets bestellen. Het probleem van een te lagen LMM waarde kan ook te maken hebben met de carbon build up.
1. Probeer even met een endoscoop in de motor te kijken, dit kan via het bougie gat, maar beter is direct via de inlaat.
2. Waarschijnlijk vind je daar flink wat vervuiling, dus opzoek naar een decoke service.
3. Of maak hem echt schoon, motor uit elkaar en op poetsen
1. Probeer even met een endoscoop in de motor te kijken, dit kan via het bougie gat, maar beter is direct via de inlaat.
2. Waarschijnlijk vind je daar flink wat vervuiling, dus opzoek naar een decoke service.
3. Of maak hem echt schoon, motor uit elkaar en op poetsen

- RBJ
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: MCS R56 - verlies van (veel) vermogen
Dank voor de reacties! Kijken voor decoken lijkt me een goed idee! Ik had er ook al eerder mensen over gehoord.
Wanneer de Mini het nodig heeft, kent iemand een goed adres hiervoor in de de buurt van Den Bosch (<50km)?
Wanneer de Mini het nodig heeft, kent iemand een goed adres hiervoor in de de buurt van Den Bosch (<50km)?
- Wilcoos
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: MCS R56 - verlies van (veel) vermogen
In de buurt van Den Bosch niet direct een idee. Je kan het bij de dealer proberen, die hebben Forte behandelingen welke per stuk zo een 150,- euro kosten.
Voor het meer technische werk weet ik dat Mosselman een of ander stukje gereedschap heeft waar hij het schoon mee kan schrapen. Maar dan ga je wel wat onderdelen demonteren. Mosselman zit in Harskamp.
Voor het meer technische werk weet ik dat Mosselman een of ander stukje gereedschap heeft waar hij het schoon mee kan schrapen. Maar dan ga je wel wat onderdelen demonteren. Mosselman zit in Harskamp.
- RBJ
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: MCS R56 - verlies van (veel) vermogen
Je bedoelt dit product van Forté denk ik:
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte-Produ ... tment.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is prijzig spul, maar kost toch geen 150 euro?
" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte-Produ ... tment.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is prijzig spul, maar kost toch geen 150 euro?
" onclick="window.open(this.href);return false;
- Wilcoos
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: MCS R56 - verlies van (veel) vermogen
De behandeling bij de dealer kost volgens mij 150,-. De details weet ik niet, maar dacht niet dat ze simpel dit flesje gebruiken. Dacht dat er een profi systeem aan je auto ging. Dit middeltje is volgens mij gewoon een toevoeging voor periodiek gebruik.
- RBJ
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: MCS R56 - verlies van (veel) vermogen
Mijn problemen lijken voor het moment en opeens helemaal verdwenen! Zonder dat er ook maar iets aan gedaan is (checken voor interne vervuiling moet nog), vreem toch! Waar ik eerst dus geen trekkracht meer had na 3500 toeren, jaagt hij hem nu weer vol door de toeren. Zoals iedereen weet is het juist vanaf 3000 waar de explosieve kracht zit.
Laat ik mijn vraag maar lekker algemeen houden
hoe kan dat nou? Opeens die omslag. De gang naar de garage lijkt me nog steeds wijs.
Ps. Toen ik de diagnosecomputer had aangesloten, zag ik bij de live waarde dat hij 2 keer "onregelmatigheden" op cilinder 1 aangaf.
Laat ik mijn vraag maar lekker algemeen houden

Ps. Toen ik de diagnosecomputer had aangesloten, zag ik bij de live waarde dat hij 2 keer "onregelmatigheden" op cilinder 1 aangaf.
- Ossie
- The Calendar Guy
- Locatie: Haarlem
Bericht
Re: MCS R56 - verlies van (veel) vermogen
Wat tank je? Een R56S lust het liefst plus 98 benzine.
Met iets hoger octaan gehalte. Mijn Mini hield ook af en toe in en gaf een zwarte rookpluim. M'n dealer heeft een keer zo'n additief in m'n tank gedaan en afgetankt met 98. Oh...en m'n bougies zijn vervangen. Probleem opgelost.
Nu wissel ik het af met euro 95 en 98 en m'n S rijdt weer als een tierelier.
Met iets hoger octaan gehalte. Mijn Mini hield ook af en toe in en gaf een zwarte rookpluim. M'n dealer heeft een keer zo'n additief in m'n tank gedaan en afgetankt met 98. Oh...en m'n bougies zijn vervangen. Probleem opgelost.
Nu wissel ik het af met euro 95 en 98 en m'n S rijdt weer als een tierelier.


- RBJ
- Leerling Mini lid
- RBJ
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: MCS R56 - verlies van (veel) vermogen
Ossie, weet je ook welk additief ze in de benzinetank of bij de olie hebben gegooid?
- Wilcoos
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: MCS R56 - verlies van (veel) vermogen
Additief in je benzine tank helpt niet tegen de carbon build up, hier kan je wel je sproeiers e.d. mee reinigen. De additieven die gebruikt zijn, zijn waarschijnlijk van Forte geweest. (zoals je eerder al poste) Let wel op; bij sommige moet je na bijvoorbeeld een half uur draaien met een additief je olie verversen.
Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”
Onze sponsors