Turbo verticaal monteren?

De 2e generatie vanaf 2006
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: s-Heerenhoek
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2011, 23:06

Turbo verticaal monteren?

03 okt 2013, 19:11

Normaliter wordt een turbo horizontaal gemonteerd. Is het ook mogelijk om hem verticaal te monteren zonder problemen?(dus met uitgang turbine/aansluiting downpipe naar beneden)
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: s-Heerenhoek
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2011, 23:06

Re: Turbo verticaal monteren?

04 okt 2013, 15:48

Niemand?
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3316
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Turbo verticaal monteren?

04 okt 2013, 19:17

Ik ben er niet echt in thuis....maar de olie-flow in de turbo's lagers schijnt erg belangrijk te zijn. Bij het ontwerp van een specifieke turbo wordt daar rekening mee gehouden en worden er montage-richtlijnen vastgesteld. De turbo hoeft niet persé helemaal horizontaal, maar mag bijv max 20 graden scheef staan. Als je daar vanaf gaat wijken door bijv 90 graden scheef, heb je meer kans op vroegtijdige slijtage.
Ik denk zelf ook dat de belasting op de lagers minder is als de tubo-as "op de lagers" ligt (dus horizontaal), dan dat ie "aan de lagers hangt" (verticaal)...

Maar misschien is dit ook wel totale onzin, heb geen werktuigbouw-achtergrond. D'r zullen vast wel NewMINIClub-forummers zijn die hier iets zinnigs over kunnen vertellen.
Bjornjacobs
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2013, 16:18

Re: Turbo verticaal monteren?

04 okt 2013, 19:27

Ik durf het niet exact te zeggen. Waar het wel aan ligt, zoals hier boven al juist is vermeld, is de lagers.
De lagers zijn voornamelijk, althans de meeste lagers, gedesigned op toerental en radiale krachten. Als er axiale krachten bij komen wordt de levensduur een factor minder. Er moet dan een vermenigvuldiging gemaakt worden met het product van de axiale krachten en een factor verschillend per lager. Daarbij kan het ook nog eens zo zijn dat de smering van de turbo zo is ontworpen op de desbetreffende montage wijze zoals beschreven. Er is wel een veiligheidsfactor aanwezig, maar lees het na in de handleiding, of zoek de eigenschappen op op I'net of bel de producent.
Mini cooper R50 2005
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: s-Heerenhoek
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2011, 23:06

Re: Turbo verticaal monteren?

05 okt 2013, 17:29

Bjornjacobs schreef:Ik durf het niet exact te zeggen. Waar het wel aan ligt, zoals hier boven al juist is vermeld, is de lagers.
De lagers zijn voornamelijk, althans de meeste lagers, gedesigned op toerental en radiale krachten. Als er axiale krachten bij komen wordt de levensduur een factor minder. Er moet dan een vermenigvuldiging gemaakt worden met het product van de axiale krachten en een factor verschillend per lager. Daarbij kan het ook nog eens zo zijn dat de smering van de turbo zo is ontworpen op de desbetreffende montage wijze zoals beschreven. Er is wel een veiligheidsfactor aanwezig, maar lees het na in de handleiding, of zoek de eigenschappen op op I'net of bel de producent.
Daar zit wel wat in, ik zal idd eens wat specialisten raadplegen, wat betreft de producent bellen....mijn Japans is niet echt je van het. :wink:
Ward
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede / Zutphen
Berichten: 2314
Lid geworden op: 21 nov 2011, 20:05

Re: Turbo verticaal monteren?

06 okt 2013, 11:18

Wat ik me dan weer afvraag, waarom zou je dit doe ? :wink:
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: s-Heerenhoek
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2011, 23:06

Re: Turbo verticaal monteren?

06 okt 2013, 15:54

kimi100 schreef:Wat ik me dan weer afvraag, waarom zou je dit doe ? :wink:
Om een aftermarket turbo te kunnen monteren waarbij de downpipe beter uitkomt, recht naar beneden.
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: s-Heerenhoek
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2011, 23:06

Re: Turbo verticaal monteren?

07 okt 2013, 16:42

Nog wat info ingewonnen...blijkt horizontaal te moeten, max. 30graden, omdat de de olieretour drukloos is. Zwaartekracht moet dus het werk doen.

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”