Hallo,
Afgelopen vrijdag hebben we een MINI coupe S automaat bestelt. Echter over 1 optie (die we (nog) niet hebben bestelt) zit ik nog steeds te twijfelen, namelijk de DTC (optie nummer 5DT).
Eigenlijk heeft niemand mij nog goed kunnen uitleggen wat dit nu precies is:
Van de ene dealer hoor ik dat dit slechts een extra knop inhoud zodat je de optie krijgt DSC "gedeeltelijk" uit te zetten.
Van de ander juist dat dit wel zeker meer is dan alleen deze "uitzet" knop, maar qua uitleg wat het nu precies is komt hij niet verder dan de regel in het boekje .....
Wat ik zelf opmaak mbv Google is dat deze optie een functie binnen DSC is welke mij iets meer slip toestaat zonder DSC helemaal uit te hoeven zetten, wat handig kan zijn bij bijv. wegrijden in de sneeuw. (dus eigenlijk wat de 1e dealer zegt)
Maar kan ik dan niet net zo goed gewoon heel de ESP (tenminste ik neem aan dat DSC "bmw" taal is voor ESP) uitschakelen als ik in de sneeuw zit??
Dus daarom maar even hier de vraag: is deze optie aan te raden is, en kan iemand hier wellicht uitleggen wat dit nu precies is en wat de voordelen zijn?
Alvast bedankt!
DTC een nuttige optie?
- MartijnGizmo
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: DTC een nuttige optie?
Inderdaad, DSC gaat deels uit: de wielen worden nog wel geremd, maar het vermogen wordt niet geknepen. Ik zou m'n centjes lekker ergens anders aan uitgeven... 

- drugarth
- Leerling Mini lid
- drugarth
- Leerling Mini lid
Bericht
Dsc zit er wel op (dacht ik ook verplicht tegenwoordig, maar weet dit niet 100% zeker), echter het gaat hier om dtc, een sub instelling mbt dsc naar wat ik ervan begrijp. Maar ben het met je eens, dsc is zeker wel aan te raden.
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
Alle minis (op alle Gen-2 versies) hebben standaard DSC.
Het is wel een uitgeklede versie van wat op Gen-1 aan DSC zat, maar niet echt heel veel verschil. Bij gen-1 had je nog de oplopende trap van 1) niks, 2) ASC+T en 3)DSC.
DTC is nuttig als je trackdays gaat rijden met je mini. Als je dat niet doet , en niet in de Ardennen woont (met grillig weer) , zou ik dat geld lekker aan een andere optie besteden. DTC is lang niet in Nederland leverbaar geweest.
Het is wel een uitgeklede versie van wat op Gen-1 aan DSC zat, maar niet echt heel veel verschil. Bij gen-1 had je nog de oplopende trap van 1) niks, 2) ASC+T en 3)DSC.
DTC is nuttig als je trackdays gaat rijden met je mini. Als je dat niet doet , en niet in de Ardennen woont (met grillig weer) , zou ik dat geld lekker aan een andere optie besteden. DTC is lang niet in Nederland leverbaar geweest.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- MartijnGizmo
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik vond het op een R59 JCW erg snel ingrijpen bij sportief rijden, maar ook met ESP helemaal uit laat die auto zich niet echt 'zetten' in bochten. Onderstel staat standaard erg op onderstuur/veiligheid afgesteld, meer nog dan bij de R50/R53.
Dan rijd je niet hard genoeg!Niekcarfreak schreef:Ik laat het altijd aan staan, omdat het me tot nu toe ook tijdens zeer sportief rijden nooit gehinderd heeft.!

Huh? Waarom zou je dat willen?Marcel Always Open schreef:DTC is nuttig als je trackdays gaat rijden met je mini.
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
DTC is beschikbaar vanaf 2006 model, echter in Nederland was het niet te bestellen.
Gr, Marcel
- Casper
- Volledig MINI minded!
Bericht 
mods: dual oil catch can. M7 Vortex carbon hoodscoop, Carbon zijpanels/ achterspoiler/dashboard/pook/middentunnel/deurgrepen binnen en buiten, JCW Carbon spiegelkappen JCW Remmen/lerder dashboard/spoilertrim/extra tellers. Erbach achterstabistang. Chrome gone. Diff achter. ramen getint achter. Jap racing velgen 17 inch 8,25 J. MINI OEM dagrij LED verlichting. short antenna
Ik heb DTC op mijn coupe ziten en ik moet zeggen ik gebruik het nooit. Het is dat het erop zat toen ik de coupe kocht (showmodel) maar om nou te zeggen "jo ik zou niet zonder willen
"

mods: dual oil catch can. M7 Vortex carbon hoodscoop, Carbon zijpanels/ achterspoiler/dashboard/pook/middentunnel/deurgrepen binnen en buiten, JCW Carbon spiegelkappen JCW Remmen/lerder dashboard/spoilertrim/extra tellers. Erbach achterstabistang. Chrome gone. Diff achter. ramen getint achter. Jap racing velgen 17 inch 8,25 J. MINI OEM dagrij LED verlichting. short antenna
- Tommy_hf
- Enthousiast
Bericht
Op de nieuwere auto's zonder mechanisch sper werkt DSC geloof ik in stappen. DSC volledig aan, doet het EDLC diff niks, met alle ingrepen en vermogen wegnemen niet echt geschikt voor hooning, handremmetje erbij en DSC raakt in de war en gooit het vermogen eraf. DTC werkt EDLC wel, en laat het wat wielslip toe, maar is het nog wel gedoseerd en heb je nog wel een vangnet die wat meer toelaat, hij remt nog wel wat op de motor maar veel minder dan met DSC vol aan, je kan dan ook al scandinavian flicks doen zonder dat je meteen stilstaat. DSC volledig uit, werkt EDLC ook.
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
DSC kan op één wiel remmen om de auto te stabiliseren in noodsituaties, dan kan niemand alleen met zijn rechtervoet op het rempedaal of door rukken aan het stuur. Het is niet alleen maar een systeem wat vermogen wegneemt als het te hard gaat.
- Casper
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik heb echt een nederlandse auto hoor marcel
en staat toch echt op de optielijst

Marcel Always Open schreef:DTC is beschikbaar vanaf 2006 model, echter in Nederland was het niet te bestellen.
Ik heb echt een nederlandse auto hoor marcel

- ajede
- Volledig MINI minded!
Bericht
Volgens mij is jouw Mini vrij nieuw Casper en er staat ook echt "was"....

- ajede
- Volledig MINI minded!
Bericht
Automaat in sportstand rijdt weergaloos!
Topkeuze btw!drugarth schreef:Hallo,
Afgelopen vrijdag hebben we een MINI coupe S automaat bestelt. !
Automaat in sportstand rijdt weergaloos!

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”
Onze sponsors