Nieuwe speakers

De binnenkant, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

Nieuwe speakers

09 mar 2006, 02:30

Het was even wat werk maar ik heb voor nieuwe speakers er in zitten van Ground Zero. Even ter vergelijking, links de Ground Zero speaker, rechts de standaard MINI speaker. Weer een kilo magneet erbij :)

Afbeelding

De nieuwe speaker is ook wat dieper en heeft een crossover om de hoge en lage tonen te schieden voor tweeter en woofer.

Afbeelding

De standaard speaker is één geheel met een plastic ring waarmee de speaker ook op de deur zit vastgeschroeft. Met een dremel heb ik de speaker uit de plastic ring gesneden en de ring wat minder hoog gemaakt om er voor te zorgen dat de nieuwe speaker niet te ver uitsteekt. Met tien schroeven zit de nieuwe speaker vast op de ring, de schroeven zijn er aan de andere kant af gedremeld (heel handig apparaat).

Afbeelding

De nieuwe speaker zit nu net niet met de achterkant tegen een rail van het raammechanisme, en met de voorkant net niet tegen het deurpaneel.
Het geluid is natuurlijk duidelijk beter al moeten de achterste speakers ook nog vervangen worden omdat de achterste speakers nu eigenlijk het voorste geluid 'storen', en het voorste geluid alleen heeft te weinig bas. De 16-9 speakers heb ik al, wordt dus vervolgt :)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Berthil op 09 mar 2006, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
hansie
Mod virus alert!
Mod virus alert!

09 mar 2006, 08:24

Mmm, vindt je oplossing beetje gammel :shock: maar als het goed klinkt is het goed. :mrgreen:
Was het niet makkelijker geweest om uit een plaatje mdf (met de oude speaker als mal) een speakerhoudertje te maken? In ieder geval steviger.

Het nut van de achterspeakers vindt ik discutabel omdat ze volgens mij meer het sterobeeld verstoren ipv verbeteren.

Misschien een idee/probeerseltje om van je 6x9 ovalen alleen de woofers aan te sluiten om toch meer bas te krijgen en geen vertekend sterobeeld?
Smini
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:

09 mar 2006, 09:51

Weet iemand toevallig welke speakers er in een 2006 checkmate zitten? ik kan mij niet voorstellen dat ik het geluid nog harder zou willen laten klinken.... heb ik misschien nieuwe speakers ofzo? het geluid klinkt ook anders dan een next model (jan 2005) wat ik gehoord heb in de garage.

Wel een mooie speakerset als het mooi past in de huidige ruimtes!
hansie
Mod virus alert!
Mod virus alert!

09 mar 2006, 11:32

Alle MINI speakers zijn identiek muv het Herman Karton systeem.
Tot nu toe alle 13 en 16cm compo's passen in de MINI deuren, er is veel diepte. Boven de 75mm inbouwdiepte wordt het wel even meten.

Standaard speakers zijn zeker niet slecht maar missen wat body in het laag, ik heb een andere radio met wat meer pit en dat doet ze al veel goed.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

09 mar 2006, 11:37

Het zit echt goed vast met de 10 schroeven en het klinkt uitstekend, het zit vaster dan de plastic ring met 4 standaard schroeven op de auto. Ik had geen tijd om ook nog MDF te gaan halen en te gaan zagen. Als het ooit nog eens los raakt ga ik dat wel doen.

Ik heb juist net gelezen van andere ombouwers dat tweeters op de achterspeakers juist een veel beter geluid gaat geven omdat de standaard speaker dat niet heeft. Als het me niet bevalt schakel ik de tweeters wel uit.

Als de bas me trouwens tegenvalt ga ik ook nog een versterker en subwoofer halen, al gaat het me er niet om hoe hard het kan maar om hoe het klinkt. Ik wil wel de standaard radio houden al weet ik dat met een andere radio ook nog winst te behalen is.
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

09 mar 2006, 12:19

Berthil schreef:Ik wil wel de standaard radio houden al weet ik dat met een andere radio ook nog winst te behalen is.
Standaard radio is idd mooier om te zien in het interieur, mooi geheel (vooral in het donker). Bovendien heb je dat gedoe met frontjes niet die je mee moet nemen. :D
hansie
Mod virus alert!
Mod virus alert!

09 mar 2006, 12:44

Mijn radio (met navi) is een Becker en past perfect in het interieur : saai en zwart :mrgreen:
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

09 mar 2006, 14:22

Ja, maar dat hetzelfde idee. Is toch ook met stuur te bedienen?!
Trouwens: volgens mij zijn alle standaad radio's in de MINI van Becker.
hansie
Mod virus alert!
Mod virus alert!

09 mar 2006, 14:36

Stuurwielbediening werkt ook maar wel een optioneel kabeltje kopen.

Heb ik (nog) niet gedaan : drukdrukdrukdrukdrukdrukdrukdrukdrukdruk ofzoiets.
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

09 mar 2006, 14:37

Is dat dan niet meteen vanaf fabriek gedaan dan? Zat er eerst een andere radio in?
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

10 mar 2006, 00:03

De achterste speaker heb ik er ook in zitten. De tweeters op de achterste speakers blijven denk ik, heel mooi geluid. De achterste speakers passen zonder modificaties op de plek van de oude speakers. Ik heb er allleen wat geluidsisolatie achter gedaan en weer dynamat toegepast.

Afbeelding

En hier ben ik zelf de GP aan het maken :)
Alles eruit met welgeteld 7 schroeven, 6 plastic dopjes en 10 plastic klikpinnen. Om de nieuwe achterspeakers te monteren, geluidsdemping aan te brengen en enkele alarmkit onderdelen te installeren.

Afbeelding
grand_cru
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

10 mar 2006, 00:21

Mooi Berthil, benieuwd naar het resultaat. Effe met de spectrum analyser erin nadien :mrgreen:
Wel oppassen van gerammel door losse onderdelen hoor. Parasiet resonanties kunnen de uitstekende sound van dure componenten volledig om zeep helpen. Ik hoor dit erg veel bij verbouwde geluidsinstallaties. Goed vastzetten, washers gebruiken en voldoende isoleren is de boodschap.

Sorry, beroepsmisvorming van een soundtech. hoor :?

Jan
Afbeelding
Yvon
Wingman
Contacteer:

10 mar 2006, 12:59

Zo Berthil, je bent weer lekker bezig :D

Ben erg benieuwd naar het geluid, volgende meet even mijn oor te luister te leggen.

:-)) en dat je het ook allemaal ff fixed, top hoor! 8)
Afbeelding

Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 mar 2006, 13:48

Ziet er weer heel indrukwekkend uit Berthil :wink:

Als ik het zo zie denk ik dat ik nooit de spullen meer goed op zijn plek krijg vind echt toppie van je :P

We gaan volgende meeting zeker fff luisteren naar resultaat :P
Blont-007
NMC Legend
NMC Legend

Re: Nieuwe speakers

10 mar 2006, 21:47

Berthil schreef:Weer een kilo magneet erbij :)
en dat maal 2 dat wordt dus 7 kilo afvallen :mrgreen:
En voor het geval jullie denken dat ik niet kan rekenen

er stond al 5 kilo van iets anders :p

Sorry OT

Terug naar “Interieur en audio”