Probleem radio

De binnenkant, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc.
Brightness
NMC Legend
NMC Legend

Probleem radio

21 dec 2012, 18:59

Een paar dagen geleden is het geluid van mijn radio en navigatie ineens weggevallen. Dit zonder duidelijke oorzaak. Op de heenweg naar mijn werk gewoon geluid, op de terugweg na het starten geen geluid meer. De speakers doen het wel, aangezien ik mijn carkit nog gewoon kan gebruiken (i.c.m. dezelfde speakers). Iemand een idee wat het kan zijn of nog beter: hoe het kan worden opgelost?
supermario17
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:

24 dec 2012, 15:50

Je carkit zit waarschijnlijk via een eigen versterker(tje) aangesloten. Hoe gaat het met cd's, werken deze wel nog?
Brightness
NMC Legend
NMC Legend

24 dec 2012, 16:40

Carkit heeft volgens mij idd een eigen versterkertje.
Geluid van CD's wordt ook niet weergegeven.
supermario17 schreef:Je carkit zit waarschijnlijk via een eigen versterker(tje) aangesloten. Hoe gaat het met cd's, werken deze wel nog?
Brightness
NMC Legend
NMC Legend

29 dec 2012, 14:04

Niemand een idee over wat er aan de kant zijn en/of hoe ik het kan oplossen?
Evomini
Enthousiast
Enthousiast

29 dec 2012, 15:37

Is het een parrot aftermarket carkit of iets dergelijk?

Ik weet niet of het bij de navigatiesystemen hetzelfde werkt als bij gewone MINI radio maar normaliter zit er een stekkerblok vanuit de auto, en daaraan klik je de stekker van de radio (o.a. speaker, voeding etc).
Een aftermarket carkit wordt vaak zo aangesloten door deze twee stekkers uit elkaar te koppelen en de kabelboom vd carkit ertussen te klikken. Die kabelboom zorgt dat de radio gewoon blijft werken (dus o.a. voeding en speakers blijven onveranderd werken). Alleen op het moment dat de carkit gaat werken ''breekt deze in'' op het speaker signaal om de telefoongeluiden er over te zenden.
Zie dit plaatje voor een grof idee wat ik bedoel:

http://images.mobilefun.co.uk/graphics/ ... s/elan.jpg

Het kan zijn dat deze kabelboom van de carkit het probleem is, dus dat de radio signaal uitgeeft maar de carkit dit niet meer doorgeeft, alleen z'n eigen deel doorzendt. Dat kun je uitsluiten door de kabel van de er even tussenuit te halen en de radio navi weer direct aan te sluiten op de auto.

Succes ermee.
Evomini
Enthousiast
Enthousiast

29 dec 2012, 15:44

Heb je trouwens het HK systeem of standaard audio systeem? In het eerste geval heb je een aparte versterker die het euvel kan zijn:

http://www.ebay.com/itm/MINI-COOPER-S-H ... 22&vxp=mtr
Brightness
NMC Legend
NMC Legend

29 dec 2012, 17:23

Bedankt voor je antwoord.
Het is idd een aftermarket carkit. Wat voor merk het precies is en hoe het aangesloten zit weet ik niet, aangezien het al in de auto zat toen ik hem kocht.
Je verhaal klinkt aannemelijk. Iets dergelijks heb ik al een keertje eerder meegemaakt. Toen ik een telefoontje pleegde vanuit de auto loste het probleem zichzelf op nadat ik het gesprek beëindigde. Nu is dit echter niet meer het geval.
Ik ga proberen wat jij voorstelt. Is het trouwens veel werk om bij de genoemde stekkerdoos te komen? Moeten de downtubes worden verwijderd om de radio naar voren te halen of kan dit op een eenvoudigere manier? Het is overigens een standaard audio systeem, geen HK.

Evomini schreef:Is het een parrot aftermarket carkit of iets dergelijk?

Ik weet niet of het bij de navigatiesystemen hetzelfde werkt als bij gewone MINI radio maar normaliter zit er een stekkerblok vanuit de auto, en daaraan klik je de stekker van de radio (o.a. speaker, voeding etc).
Een aftermarket carkit wordt vaak zo aangesloten door deze twee stekkers uit elkaar te koppelen en de kabelboom vd carkit ertussen te klikken. Die kabelboom zorgt dat de radio gewoon blijft werken (dus o.a. voeding en speakers blijven onveranderd werken). Alleen op het moment dat de carkit gaat werken ''breekt deze in'' op het speaker signaal om de telefoongeluiden er over te zenden.
Zie dit plaatje voor een grof idee wat ik bedoel:

http://images.mobilefun.co.uk/graphics/ ... s/elan.jpg

Het kan zijn dat deze kabelboom van de carkit het probleem is, dus dat de radio signaal uitgeeft maar de carkit dit niet meer doorgeeft, alleen z'n eigen deel doorzendt. Dat kun je uitsluiten door de kabel van de er even tussenuit te halen en de radio navi weer direct aan te sluiten op de auto.

Succes ermee.
Evomini
Enthousiast
Enthousiast

29 dec 2012, 17:31

http://www.fitaudio.com/?View=entry&EntryID=20

Er uit halen valt wel mee, de radio bevat een stekkerblok en een antennekabel, die moet je loskoppelen zodra je de radio ver genoeg naar voren hebt.
Brightness
NMC Legend
NMC Legend

31 dec 2012, 15:37

Thanks. :icon_top:
Ik ga er mee aan de slag.

Terug naar “Interieur en audio”