Mijn Cooper D is nu een half jaar geleden gechipped bij Zip in Utrecht. Ben heel tevreden met het resultaat. De auto pakt beter op en rijdt een stuk soepeler.
Ik zou iedere Mini Diesel (R56) bezitter aanraden de auto te laten chippen. Je krijgt er echt een stuk extra rijplezier bij (en waar je het laat doen moet je natuurlijk zelf bepalen).
Cooper D chiptunen
- Pascallee
- Nieuw Lid
- Locatie: Haarlem
Bericht
Kon het niet laten...
The Little missus had een weekendje geboekt voor de Kerst Markt in Dusseldorf.
Over de A12 naar Duitsland kom je ook langs het plaatsje 's Heerenberg waar Tunex is gevestigd.
Als je op hun website kijkt bieden ze heel voordelig chip tuning aan (voor 225 euro).
Power corrupts... De Cooper D is mijn prozac en geniet altijd van het gemak waarmee ik me verplaats.
Als een mile muncher rij ik meestal relaxed op de cruise control. Maar een enkele keer of vaker kan ik de weerstand niet weerstaan om op de golven van het koppel langs medeweggebruiker te laveren als of ze voor mijn gevoel stil staan.
Heb vele discussies gelezen over chip tuning. Over de invloed op de levensduur van de mechanische componenten van de auto, op de individuele auto geprogrammeerde software vs standaard programma's, programmeren vs powerbox, bij wie wel en wie niet. Eigenlijk was ik complete lost... alleen dat het 400 Euro plus kost wat ik eigenlijk niet over heb voor een paar nullen en eenen.
De ervaring... de spanning van een first date... de realiteit? press 'continue' to upgrade to service pack II.
Een half uurtje verder met het advies de eerst 100km niet te planken... da's nou jammer voor het eerst met m'n stalen ross op de autobahn!!! Heb me kunnen inhouden en diengevolgen niet echt veel verschil gemerkt.
Hoewel... toch door de stad rijdend 'lijkt' het allemaal wat vlotter te gaan met nog steeds de 'piano' mode in mijn achterhoofd.
Maar ja... hoe evident merk je nu zonder tot te max te gaan die beloofde extra 30 paardjes en 40Nm tov de 270Nm tijdens boost. Ligt het aan mij of heb ik nooit echt het verschil gemerkt tussen de 240Nm tijdens normaal gebruik en onder speciale boost omstandigheden 30Nm extra.
Okay... van Dusseldorf naar huis. Just my luck de regenwisserstand regelmatig op standje 2. Wat jammer nou! Nog steeds piano aan. Maar vanaf Oberhousen wordt het wat droger hoewel het nog steeds redelijk druk is. Maar wil toch een paar keer 'the pedal to the metal' doen. Vooruit kijkend op de toerenteller ziet het er niet bijster spannend uit. Maar voorbij de 2200 toeren maakt de Cooperd toch best wel SNELLE stappen en krijg ik op het vlakke rechte stuk vlot en makkelijk 180km/u op de teller. Verder ben ik niet gegaan gezien de weersomstandigheden en de drukte. Dus hoe moet ik dit op waarde schatten? Een diesel zijnde lijkt alle actie voornamelijk in de eerste helft van het toerenbereik te liggen. Na die goede indruk stelt de tweede helft altijd wel een beetje teleur omdat de acceleratie dan niet meer zo spectaculair is. En daar ligt volgens mij de extra winst voorheen ging het boven de 140km/u niet zo vlot als nu.
Indruk tot nog toe... money well spend... volgens mijn eerste indrukken is de acceleratie lineair zonder pieken of dalen en zie geen of enige reden om terug te gaan naar Tunex om aanpassingen te maken.
Over de A12 naar Duitsland kom je ook langs het plaatsje 's Heerenberg waar Tunex is gevestigd.
Als je op hun website kijkt bieden ze heel voordelig chip tuning aan (voor 225 euro).
Power corrupts... De Cooper D is mijn prozac en geniet altijd van het gemak waarmee ik me verplaats.
Als een mile muncher rij ik meestal relaxed op de cruise control. Maar een enkele keer of vaker kan ik de weerstand niet weerstaan om op de golven van het koppel langs medeweggebruiker te laveren als of ze voor mijn gevoel stil staan.
Heb vele discussies gelezen over chip tuning. Over de invloed op de levensduur van de mechanische componenten van de auto, op de individuele auto geprogrammeerde software vs standaard programma's, programmeren vs powerbox, bij wie wel en wie niet. Eigenlijk was ik complete lost... alleen dat het 400 Euro plus kost wat ik eigenlijk niet over heb voor een paar nullen en eenen.
De ervaring... de spanning van een first date... de realiteit? press 'continue' to upgrade to service pack II.
Een half uurtje verder met het advies de eerst 100km niet te planken... da's nou jammer voor het eerst met m'n stalen ross op de autobahn!!! Heb me kunnen inhouden en diengevolgen niet echt veel verschil gemerkt.
Hoewel... toch door de stad rijdend 'lijkt' het allemaal wat vlotter te gaan met nog steeds de 'piano' mode in mijn achterhoofd.
Maar ja... hoe evident merk je nu zonder tot te max te gaan die beloofde extra 30 paardjes en 40Nm tov de 270Nm tijdens boost. Ligt het aan mij of heb ik nooit echt het verschil gemerkt tussen de 240Nm tijdens normaal gebruik en onder speciale boost omstandigheden 30Nm extra.
Okay... van Dusseldorf naar huis. Just my luck de regenwisserstand regelmatig op standje 2. Wat jammer nou! Nog steeds piano aan. Maar vanaf Oberhousen wordt het wat droger hoewel het nog steeds redelijk druk is. Maar wil toch een paar keer 'the pedal to the metal' doen. Vooruit kijkend op de toerenteller ziet het er niet bijster spannend uit. Maar voorbij de 2200 toeren maakt de Cooperd toch best wel SNELLE stappen en krijg ik op het vlakke rechte stuk vlot en makkelijk 180km/u op de teller. Verder ben ik niet gegaan gezien de weersomstandigheden en de drukte. Dus hoe moet ik dit op waarde schatten? Een diesel zijnde lijkt alle actie voornamelijk in de eerste helft van het toerenbereik te liggen. Na die goede indruk stelt de tweede helft altijd wel een beetje teleur omdat de acceleratie dan niet meer zo spectaculair is. En daar ligt volgens mij de extra winst voorheen ging het boven de 140km/u niet zo vlot als nu.
Indruk tot nog toe... money well spend... volgens mijn eerste indrukken is de acceleratie lineair zonder pieken of dalen en zie geen of enige reden om terug te gaan naar Tunex om aanpassingen te maken.
My Mini, My Mini, My Mini
- MartijnGizmo
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Almere
- mushrop
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Amstelveen
Bericht
vind het ook een beetje een vreemd verhaal. 30pk en vooral 40Nm moet je toch echt wel goed voelen. Die van mij is niet gechipt en loopt met gemak en vrij vlot 180km/h. Beetje aandringen en 200 staat niet veel later op het klokje. Tuurlijk, niet zo vlot als bij een S maar voor een 109pk diesel alleszins acceptabel.
Ik laat mn Cooper D dan ook niet tunen, ik vind het tov het standaard vermogen geen extra meerwaarde bieden.
Als laatste, 100km software inrijden? Dat is wel het vreemdste wat ik gehoord heb over software tuning...Hoe en waarvoor is dat in godsnaam nodig?
Ik laat mn Cooper D dan ook niet tunen, ik vind het tov het standaard vermogen geen extra meerwaarde bieden.
Als laatste, 100km software inrijden? Dat is wel het vreemdste wat ik gehoord heb over software tuning...Hoe en waarvoor is dat in godsnaam nodig?
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

- wernerisabelle
- Be Mini
- Locatie: mijdrecht
Bericht
dan is het dmv een powerbox gedaan zeker?
dat is een "stoorder".
Laatst bij de BMW 530D ook zo'n ding laten instaleren omdat de auto nog in fabrieksgarantie valt. daar kregen we ook te horen dat we eerst in moeten rijden omdat de computer andere waarden krijgt.
deze zullen eerst een tijdje moeten komen zodat de zelflerende comp er goed op reageerd.
het verschil voelden we zeker wel.
vooral het koppel!
maar we hebben nu toch een afspraak gemaakt om een op maat chip te laten schrijven. met rollen voor en na.
het "inrijden" verhaal klopt dus wel een beetje.
tja, daar ik een normale cooper heb, is er niets te tunen
dat is een "stoorder".
Laatst bij de BMW 530D ook zo'n ding laten instaleren omdat de auto nog in fabrieksgarantie valt. daar kregen we ook te horen dat we eerst in moeten rijden omdat de computer andere waarden krijgt.
deze zullen eerst een tijdje moeten komen zodat de zelflerende comp er goed op reageerd.
het verschil voelden we zeker wel.
vooral het koppel!
maar we hebben nu toch een afspraak gemaakt om een op maat chip te laten schrijven. met rollen voor en na.
het "inrijden" verhaal klopt dus wel een beetje.
tja, daar ik een normale cooper heb, is er niets te tunen

Gr Werner
- wernerisabelle
- Be Mini
- Locatie: mijdrecht
Bericht
dan is het dmv een powerbox gedaan zeker?
dat is een "stoorder".
Laatst bij de BMW 530D ook zo'n ding laten instaleren omdat de auto nog in fabrieksgarantie valt. daar kregen we ook te horen dat we eerst in moeten rijden omdat de computer andere waarden krijgt.
deze zullen eerst een tijdje moeten komen zodat de zelflerende comp er goed op reageerd.
het verschil voelden we zeker wel.
vooral het koppel!
maar we hebben nu toch een afspraak gemaakt om een op maat chip te laten schrijven. met rollen voor en na.
het "inrijden" verhaal klopt dus wel een beetje.
tja, daar ik een normale cooper heb, is er niets te tunen
dat is een "stoorder".
Laatst bij de BMW 530D ook zo'n ding laten instaleren omdat de auto nog in fabrieksgarantie valt. daar kregen we ook te horen dat we eerst in moeten rijden omdat de computer andere waarden krijgt.
deze zullen eerst een tijdje moeten komen zodat de zelflerende comp er goed op reageerd.
het verschil voelden we zeker wel.
vooral het koppel!
maar we hebben nu toch een afspraak gemaakt om een op maat chip te laten schrijven. met rollen voor en na.
het "inrijden" verhaal klopt dus wel een beetje.
tja, daar ik een normale cooper heb, is er niets te tunen

Gr Werner
- mushrop
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Amstelveen
Bericht
oef...powerbox....daar loop ik altijd met een grote boog omheen.....motorslopers zijn het
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Onze sponsors