Curt hitch (trekhaak): ervaring? in Nederland bruikbaar?

De 2e generatie vanaf 2006
fpanjer
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Curt hitch (trekhaak): ervaring? in Nederland bruikbaar?

26 nov 2012, 23:27

Hallo,

Ik heb sinds een week een Mini Cooper uit 2009. Heerlijke wagen!
ik zou graag in staat zijn fietsen te vervoeren met de mini. Daarom zou een trekhaak mooi zijn daar ik een drager voor 3 fietsen heb.

Nu zie ik dat trekhaken duur zijn voor de Mini en aangezien de mijne een reservewiel eronder heeft, kan er officieel geen trekhaak onder zover ik heb kunnen achterhalen.

Ik stuitte op het volgende in Amerika: http://www.etrailer.com/Trailer-Hitch/M ... 2009301893

Een soort afneembare trekhaak die zelf te monteren is en waarbij het afneembare deel door het gat in de bumper waar het mistachterlicht zit gemonteerd kan worden. Briljante oplossing die ook nog eens heel betaalbaar is en kan met reserveband onder de auto. Hoe het met het demonteerbaar zijn van het mistachterlicht zit, dat moet ik nog uitzoeken

Mijn vragen:
- Heeft iemand ervaring met deze oplossing? En zo ja, welke?
- Is het in Nederland toegestaan dit te gebruiken voor een fietsendrager met 3 fietsen? En voor een aanhangwagen?
- Is dit produkt in Nederland verkrijgbaar?

Bedankt voor de reacties!
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

26 nov 2012, 23:42

Het lijkt me een mooi systeem!
Gaat dit wel door een keuring komen? Of is er geen keuring die naar dit soort dingen kijkt?
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
fpanjer
Nieuw Lid
Nieuw Lid

27 nov 2012, 10:13

Dat vroeg ik me ook al af.

Ik denk dat het wel verschil maakt of je het als aanhangwagentrekker gaat gebruiken of als fietsentransportmiddel.
Als je ziet wat er in het laatste geval allemaal op de achterkant van auto's wordt gemonteerd, dan lijkt me dit ook toegestaan.
Als aanhangwagentrekker lijkt me lastiger ...

Iemand antwoord hierop?
Ronsworld
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:

27 nov 2012, 10:43

Die Amerikanen hebben geen verplichting voor een mistlamp, dus dan kun je daar gewoon een gat maken.
In tegenstelling tot Nederland, hier ben je verplicht om een mistlamp te hebben op je auto als hij van na 31 december 1997 is.
APK check linkje die ik vond: http://www.citroenvisaclub.nl/Technisch ... enauto.doc
Dus die moet je op een andere plek terugplaatsen.

En volgens mij moet de trekhaak zelf ook van een (type)goedkeuring voorzien zijn voordat je hem hier mag plaatsen.
En ik zag geen verlichting aansluiting, die moet je er dan ook nog bij fabrieken.

Maar wel een leuke oplossing als het mag.

Ron.
JJJJ
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Re: Curt hitch (trekhaak): ervaring? in Nederland bruikbaar?

27 nov 2012, 11:35

fpanjer schreef:Hallo,

Ik heb sinds een week een Mini Cooper uit 2009. Heerlijke wagen!
ik zou graag in staat zijn fietsen te vervoeren met de mini. Daarom zou een trekhaak mooi zijn daar ik een drager voor 3 fietsen heb.

Nu zie ik dat trekhaken duur zijn voor de Mini en aangezien de mijne een reservewiel eronder heeft, kan er officieel geen trekhaak onder zover ik heb kunnen achterhalen.
Volgens mij blijft de ruimte om een trekhaak in te bouwen hetzelfde ook al heb je een reservewiel, aangezien de trekhaak in je chassis word geplaatst.
Met zekerheid durf ik dit niet te zeggen natuurlijk, ik had onder mijn 2008 Cooper runflats lliggen en dus sowieso geen reserve wiel.
Ik heb gekozen voor een trekhaak en heb die laten monteren in Belgie, bij Carloma. (ook vanwege de gunstige prijs daar tov de NL dealers die ook niet erg happig waren op aftermarket inbouw)
Auto sochtends neergezet en na een dagje winkelen in Antwerpen (tramhalte op ±400-500 meter) met afneembare trekhaak weer naar huis.
Bevalt me prima, en heb met grote tevredenheid onze oldtimer caravan naar Spanje en Zuid-Frankrijk meegenomen.
Dus moet een fietsendrager zeker lukken!

Misschien toch het overwegen waard??

Succes met (uit)zoeken.

GrJeffrey
fpanjer
Nieuw Lid
Nieuw Lid

27 nov 2012, 13:53

Hallo,

Ik zie bij veel trekhaken staan dat ze alleen passen op Mini's die geen reserveband hebben. Dat klopt ook omdat waar de afneembare trekhaak geplaatst moet worden, dan het reservewiel zit (ik heb ook runflats maar toch een reservewiel ...)

Als je er een fietsdrager met lichtbalk op zet, dan zit daarin een mistachterlicht. Als het mistachterlicht in de Mini snel demontabel is of gemaakt kan worden, dan kan het eruit als de haak erin gaat en weer terug als de haak eruit is hoop ik (vraag ligt bij Curt).

Electrische set moet er zeker bij, klopt.

Prijs van een afneembare trekhaar ligt ex montage en electra al gauw op 300 EUR+ (zonder elektra) en met montage mininaal ~600 EUR dacht ik. Curt + electra kost in de states iets van $250, dus aanzienlijk goedkoper en relatief eenvoudig zelf te monteren.

Of zijn er goedkopere adressen voor afneembare trekhaken?
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 nov 2012, 14:10

het mistachterlicht bij een R56 zit niet in het midden dus dat is toch helemaal geen issue?

over de kosten; als je dat ding invoert vanuit de US of A dan komen er nog invoerrechten en BTW bij, dus ik vraag me af of dat goedkoper uitvalt....
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
JJJJ
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 nov 2012, 16:30

Ik ga morgen (als het weer meezit) de winterbanden er onder monteren, ik zal dan meteen eens kijken naar de bevestiging van de trekhaak. Want de afdekplaat waar t reservewiel hoort te zitten, zit ook nog steeds op z'n plaats.
Ik begin nu zelf te twijfelen, volgens mij moet t passen nml.

mushrop schreef:het mistachterlicht bij een R56 zit niet in het midden dus dat is toch helemaal geen issue?

Bij mijn/een Cooper zit trouwens het mistachterlicht wel in het midden.

Afbeelding

Bij een S zitten ze aan de zijkanten
Afbeelding
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 nov 2012, 18:37

oh ja, ik denk alleen in Sjes.... :lol: :oops:

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Afbeelding
JJJJ
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 nov 2012, 18:39

... En wrs ook in JCW style..

:mrgreen:
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 nov 2012, 18:44

:mrgreen:

Afbeelding
lucas
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

27 nov 2012, 22:22

Je kan ook een fietsendrager nemen, waarbij geen trekhaak nodig is.
bijvoorbeeld: Thule Freeway 968 fietsendrager

onderstaand 1 op mp te koop:

http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... ousPage=lr

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”