Runflatband ei-vormig?

De 2e generatie vanaf 2006
works915
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Runflatband ei-vormig?

10 sep 2012, 22:21

Hierij een raar verhaal maar tips zijn welkom.
In Februari dit jaar heb ik een redelijk nieuwe band laten ploppen. Er zat een schroef in het afvoerprofiel door en door. (dus niet op het loopvlak) Kwikfit weigerde de band te repareren net als een andere MINI dealer. Volgens de eigen dealer was dt helemaal geen probleem en kreeg ik zelf garantie op het plakwerk. Nu kregen we in het voorjaar een soort van rammelgeluid. De auto is door de eigen dealer een aantal keren nageken en motorisch en mechanisch goed bevonden en de banden waren alle vier goed bevonden. Twee maanden terug weer geweest en toen bleken de achterbanen wat gecupt te zijn. Omdat er bijna 4,5 mm profiel was vond men het zonde om deze te vervangen maar nogs steeds niks kunnen vinden voor het ramelgeluid. 3 weken gelden gweest en toen was de gerepareerde band iets meer gecupt hetgeen men dacht het rammel geluid te kunnen geven. Nu het alleen erger werd ben ik vandaag teruggegaan om een en ander definitief uit te sluiten. Wat blijkt nu, de gerepareerde band is een eigen leven gaan leiden en was totaal uit vorm hetgeen het rammelen veroorzaakte. Twee nieuwe achterbanden en het rammelen is nu verleden tijd. Uiteraard verhaal wezen halen maar de dealer geeft geen krimp, ook niet op eventuele vervolgschade. In de werkplaats hadden ze zoiets nog niet eerder meegemaakt met een runflat. Waarschijnlijk (denk ik) zijn de verstevigingen stuk gegaan in de loop der tijd zonder dat dit was opgevallen ondanks de onderhoudsbeurten en extra check op dit euvel. Er zat een klein plat vlak op de band in de buurt vande plop, waarvan we zeker zijn dat deze niet door een remactie is onstaan. (alleen op de band) Wat vinden jullie dit verhaal? Reacties zijn welkom.
speedy
NMC Legend
NMC Legend

10 sep 2012, 22:30

band is inderdaad alleen op loopvlak te repareren wat ik altijd hoor.
wat had je verwacht van die dealer dan?
Marcel Always Open
Cabrio-King

10 sep 2012, 22:39

Na tig maanden terug garantie te proberen te claimen lijkt me niet terecht en zeker niet haalbaar, ook als het toen al niet goed was. Ik denk dat je gewoon pech hebt dat de "plop" precies op een verkeerde plek in de band zat, waardoor de stevigheid aangetast is.

De meningen of een RF band eigenlijk wel te proppen is, zijn erg verdeeld. Jouw verhaal zal ook de reden zijn dat veel dealers er niet aan willen beginnen om een lekke RF band te proppen.

Ik zou gewoon de kosten voor lief nemen en vooruit gaan kijken. Aangezien het profiel inmiddels ong. 4 mm was ???? waren ze toch al tegen vervanging aan. Hoef je ook geen stressvolle discussies aan te gaan die je toch niet kunt winnen.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
speedy
NMC Legend
NMC Legend

10 sep 2012, 22:48

en gecupte banden maken toch al tering herrie dus moesten al vervangen worden :wink:
pimmy
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

10 sep 2012, 23:01

Twee partijen weigerde de band te repareren, een partij heeft het wel gedaan. Nu blijkt achteraf dat er problemen zijn ontstaan na het repareren. Lijkt me meer een fout van de dealer die het wel heeft willen repareren. Gewoon lekker met twee nieuwe banden rijden.
Hebben hier vorige week ook een lekke band gehad met onze BMW, na 2500 km te hebben gereden. Voor 500 euro een nieuwe band moeten laten plaatsen, doet ff pijn, maar ik heb geen veilig gevoel om te gaan scheuren met een prop in mijn wiel........
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 sep 2012, 20:31

Wat Pimmy zegt. Ik vind het ook zuur, maar mijn banden worden niet gepropt. Zeker niet als er iets volledig door het loopvlak is gegaan. De binnenste gordels van de band zijn van staal, als daar vuil en water ingekomen is (je weet niet hoe lang je al met die spijker of iets dergelijks hebt rondgereden voordat 'ie leegloopt) dan is de kans dat de staalgordels door roest gewoon uit elkaar vallen (letterlijk) extreem groot. Dat is bij jou band ook gebeurd en ik denk dat je dan ook gewoon heel erg veel geluk hebt gehad dat je band niet geklapt is. De krachten die op een band werken (zeker op de stugge run-flats) zijn extreem en als de gordel beschadigd is, dan is het wachten op problemen. Dit is zowat het eerste wat ik geleerd heb tijdens mijn (autogerelateerde) studies!

Als je dealer hier nog nooit van gehoord heeft, dan kan ik maar 1 conclusie trekken en dat is een andere dealer zoeken. Het is officieel ook niet toegstaan banden te proppen. Dat er bandenboeren zijn die het wel doen, heeft puur te maken met de vraag van de consument.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”