Hoihoi,
Ben hier nieuw en heb me aangemeld omdat ik een (tweedehands) Cooper S wil aanschaffen.
Heb vandaag voor het eerst een proefritje gemaakt in een Cooper S. Wat een power!! Heerlijk!!
Ook vond ik dat ie lekker schakelt en overall stevig/solide aanvoelt... toch vielen me een paar dingen op en wil graag effe verifieren of dat normaal was... alvast heel veel dank voor jullie reacties!!!!! (Betreft een 2008-model).
1) Ik vond de Mini vrij zwaar sturen... is dat normaal en hoort het bij het sportieve weggedrag/karakter... heb nu een lichtsturend stadsauto'tje... maar het viel me echt erg op...
2) Ik lees veel over een ratel-probleem... heb ook wat YT-filmpjes hierover bekeken. Is dat een hele harde ratel, die je echt gelijk als storend beleeft? En hoor je die dan ook in het interieur? Het model waar ik in reed hoorde je binnen niks, maar buiten wel een zacht getik, ratel... maar wellicht is dat wel normaal, elke auto heeft zo z'n geluidjes...
3) Als ik 'hard accelereerde' trok het stuur behoorlijk... lijkt me normaal met +170 pk op de voorwielen... of niet?
4) Hebben jullie nog belangrijke tips waar ik bij dit model op moet letten?
Verder was het allemaal GEWELDIG!! Hoop dat we er uitkomen met de inruil voor mn huidige waggie...
Nogmaals veel dank!!!
Proefrit Cooper S en wat vraagjes
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
1. als je een 2008 (=R56 = Gen2) Mini zwaar vind sturen , moet je vooral niet in een Gen1 gaan rijden want dan breken je armen eraf. Harder werken want meer wegligging is meer fun maar ook meer zweten. Niet vergelijkbaar met diverse andere automerken.
2. Ja de ratel hoor je duidelijk , bij koud/vochtig weer, net na de start ook als je in de auto zit. En elke goedwillende buurman maakt je erop attent dat je auto naar de klote is, en daar wordt je niet gelukkig van. En na x seconden gaat de ratel weg tot de volgende ochtend.
Getik van motor is niet goed, duidt op een ander probleem (niet de death rattle).
3. Niet normaal.
In combinatie met jouw 1e vraag denk ik daarentegen toch dat de auto naar een kant trekt. Dat kan door slechte uitlijnining, bandschade of onregelmatige slijtage aan een band. De vorig eigenaar kan een stoeprand hard geraakt hebben. Auto's die sterk naar een kant trekken bij remmen of bij hard optrekken, moeten door de verkoper eerst gefixt worden.
4. Vraag welke fixes voor de dieselratel de auto al heeft ondergaan, en welke onderdelen daarbij (wanneer) zijn vervangen. Vraag of de waterpomp terugroepactie al is uitgevoerd of nog moet.
2. Ja de ratel hoor je duidelijk , bij koud/vochtig weer, net na de start ook als je in de auto zit. En elke goedwillende buurman maakt je erop attent dat je auto naar de klote is, en daar wordt je niet gelukkig van. En na x seconden gaat de ratel weg tot de volgende ochtend.
Getik van motor is niet goed, duidt op een ander probleem (niet de death rattle).
3. Niet normaal.
In combinatie met jouw 1e vraag denk ik daarentegen toch dat de auto naar een kant trekt. Dat kan door slechte uitlijnining, bandschade of onregelmatige slijtage aan een band. De vorig eigenaar kan een stoeprand hard geraakt hebben. Auto's die sterk naar een kant trekken bij remmen of bij hard optrekken, moeten door de verkoper eerst gefixt worden.
4. Vraag welke fixes voor de dieselratel de auto al heeft ondergaan, en welke onderdelen daarbij (wanneer) zijn vervangen. Vraag of de waterpomp terugroepactie al is uitgevoerd of nog moet.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- Mustang
- Nieuw Lid
Bericht
Thanks voor de antwoorden!!! Geruststellend ook ;-)
Er zit trouwens ook 24 mnd Mini Next garantie op dus als er wat mis is moet dat gefixt worden... of valt die garantie in de praktijk vies tegen??
@Marcel Always Open: volgens mij is de uitlijning wel oke, want bij hard remmen zonder handen aan het stuur bleef ie mooi recht, het was enkel bij heel hard optrekken dan moest je het stuur wel goed vasthouden want hij wilde naar links of rechts... doet de Cooper S dat bij jou niet... ook niet zonder handen aan stuur en hard optrekken...?
Oh, ja en hoeveel km heb je al open gereden?? ;-)
Er zit trouwens ook 24 mnd Mini Next garantie op dus als er wat mis is moet dat gefixt worden... of valt die garantie in de praktijk vies tegen??
@Marcel Always Open: volgens mij is de uitlijning wel oke, want bij hard remmen zonder handen aan het stuur bleef ie mooi recht, het was enkel bij heel hard optrekken dan moest je het stuur wel goed vasthouden want hij wilde naar links of rechts... doet de Cooper S dat bij jou niet... ook niet zonder handen aan stuur en hard optrekken...?
Oh, ja en hoeveel km heb je al open gereden?? ;-)
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
Mini next garantie is prima geregeld en ik zou niet zonder kopen. Het verhoogt wel de aankoopprijs tov aanschaf bij een particulier, dus je betaalt het zelf. Maar ik vind het prettig.
De meeste Mini's trekken inderdaad een beetje naar rechts bij hard optrekken. Ik heb in heel veel Mini's gereden en ik kom het vaak terug tegen. Komt ook omdat je meestal alleen in de auto zit en dus de linkerkant van de auto 80+ KG zwaarder is dan rechts en dus ook meer grip links dan rechts. Wat ook meeweegt is hoe je normaal gesproken rijdt op je rijbaan: helemaal links , helemaal rechts of in het midden in het "spoor" bij spoorvorming.
Maar jij schreef hierboven dat de Mini behoorlijk naar rechts trok. Die beschrijving is subjectief natuurlijk, maar behoorlijk is meer dan een beetje. Dit klinkt mij in de oren dat er met de rechtervoorband toch eens een stoeprandje geraakt kan zijn bijvoorbeeld.
Again, het is maar een diagnose op basis van een beschrijving, rijden = weten.
De meeste Mini's trekken inderdaad een beetje naar rechts bij hard optrekken. Ik heb in heel veel Mini's gereden en ik kom het vaak terug tegen. Komt ook omdat je meestal alleen in de auto zit en dus de linkerkant van de auto 80+ KG zwaarder is dan rechts en dus ook meer grip links dan rechts. Wat ook meeweegt is hoe je normaal gesproken rijdt op je rijbaan: helemaal links , helemaal rechts of in het midden in het "spoor" bij spoorvorming.
Maar jij schreef hierboven dat de Mini behoorlijk naar rechts trok. Die beschrijving is subjectief natuurlijk, maar behoorlijk is meer dan een beetje. Dit klinkt mij in de oren dat er met de rechtervoorband toch eens een stoeprandje geraakt kan zijn bijvoorbeeld.
Gr, Marcel
- frankie
- Volledig MINI minded!
Bericht
Er staat nergens dat hij naar rechts trekt, er staat simpelweg dat hij trekt in het stuur bij hard accelereren. Dat zogenaamde "schaatsen" is echt niks meer dan aandrijfreacties die via het stuur binnenkomen.Marcel Always Open schreef: De meeste Mini's trekken inderdaad een beetje naar rechts bij hard optrekken. Ik heb in heel veel Mini's gereden en ik kom het vaak terug tegen. Komt ook omdat je meestal alleen in de auto zit en dus de linkerkant van de auto 80+ KG zwaarder is dan rechts en dus ook meer grip links dan rechts. Wat ook meeweegt is hoe je normaal gesproken rijdt op je rijbaan: helemaal links , helemaal rechts of in het midden in het "spoor" bij spoorvorming.
- mushrop
- Volledig MINI minded!
Bericht
Trekken in het stuur bij hard optrekken is heel normaal bij een MINI, zeker als er ook nog RunFlat banden onder zitten die nog extra gevoelig zijn voor spoorvorming.
Tikken zijn je injectoren. De dieselratel is echt duidelijk horbaar en moet je direct aktie op ondernemen. Check voor aankoop of hij inmiddels de laatste modificatie heeft gehad, zodat je daar niet net na aanschaf weer mee zit.
Olieverbruik is ook een heikel punt bij de R56 S motor, maak daar van te voren goede afspraken over met de dealer. Er zij gevallen bekend waarbij de dealer het heel normaal vond dat je elke 500km een liter olie moest bijvullen.
Tikken zijn je injectoren. De dieselratel is echt duidelijk horbaar en moet je direct aktie op ondernemen. Check voor aankoop of hij inmiddels de laatste modificatie heeft gehad, zodat je daar niet net na aanschaf weer mee zit.
Olieverbruik is ook een heikel punt bij de R56 S motor, maak daar van te voren goede afspraken over met de dealer. Er zij gevallen bekend waarbij de dealer het heel normaal vond dat je elke 500km een liter olie moest bijvullen.
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

- geertm1969
- Mod virus alert!
Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”
Onze sponsors