Distributieriem Cooper D

De 2e generatie vanaf 2006
Peerslayer
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Distributieriem Cooper D

15 jul 2012, 11:22

Ik heb het hele forum afgezocht, maar kan geen antwoord vinden :oops:... Ik had in een topic gelezen dat alle mini's een distributieketting hebben, maar volgens de garage waar ik de auto heb gekocht wordt verteld dat een Cooper D een riem heeft. Volgens hem moet de riem vervangen worden bij 260.000 km of 10 jaar!

Mijn Cooper D komt uit 2008.

Misschien dat een van jullie weet wat het antwoord is? 8)
speedy
NMC Legend
NMC Legend

15 jul 2012, 11:27

Nooit van gehoord dat er mini's zijn met een riem :roll:
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 jul 2012, 11:32

Ik heb sowieso nog nooit gehoord van een riem die 10 jaar of 260dkm meegaat! Dat zijn wel hele bijzondere riemen
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
JJJJ
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 jul 2012, 12:48

Hij zal toch wel gewoon de multiriem bedoelen!?
En die moet toch om de 60 of 90 km vervangen worden (of wanneer tie begint te 'piepen') ?
Marcel Always Open
Cabrio-King

15 jul 2012, 16:25

Mini heeft een distributieketting en een multiriem (ofwel polyriem).

(en vroeger had m'n oude autootje een distributieriem en een V-snaar)
een multiriem is een V-snaar die niet 3 maar 4 poelies heeft, en dus ook de airco aandrijft.
De multiriem drijft aan de airco, de waterpomp, etc. De distributie drijft de as aan en zorgt dus dat de wielen gaan draaien (duh!)

De ketting is ook aan slijtage onderhevig, dus ook die moet een keer vervangen worden. Maar het is vooral de spanner die eerst vervangen moet worden (vooral bij Gen2 Cooper-S). Alleen bij zeer hoge kilometerstanden zou de ketting vervangen moeten worden (in tegenstelling tot distr.riemen bij andere merken auto's die bij +/- 100K kilometer aan de beurt zijn).

De multiriem ("polyriem") moet veel vaker vervangen worden (net zoals de V-snaar vroeger). JJJJeffrey hierboven beschrijft 90.000 kilometer, dat klinkt me heel bekend in de oren). De interval van vervangen zou kunnen verschillen tussen Cooper versus CooperD.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Peerslayer
Nieuw Lid
Nieuw Lid

16 jul 2012, 11:33

Nou ik heb even gebeld met de dealer en je raadt het nooit... Alle Mini's hebben idd een ketting, behalve de diesel uitvoering :?. De riem van de Cooper D gaat ongeveer 240.000 km mee of 10 jr!

Dus had de garage toch gelijk :|.

Iedereen bedankt voor het meedenken!!!

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”