Ik ben liever lui dan moe, vandaar wat schaamteloos copy paste van een andere site
![Lachen :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mijn vorige auto, een seat leon 20VT Topsport was een dijk van een auto. Een heerlijke snelwegcruiser met aardig wat pit, de wel bekende 1.8-20VT met papRICA chips
Ik ging met de leon af en toe eens een circuitje pikken, Zandvoort en de Nordschleife om precies te zijn, en kon toen toch echt wel goed merken dat de auto daar niet echt (echt niet!) voor gebouwd was.
Sinds halverwege 2005 op zoek naar iets anders dus, want ik had de smaak van een beetje toeren op het circuit te pakken.
Vriendin had (en heeft) een VW Lupo, dus eigenlijk kon ik best een onpraktische auto nemen. Ik had altijd al een zwak voor de lotus elise gehad dus ik ging maar daar een beetje op focussen.
De prijzen van tweedehands elises liegen er niet om! Daar kwam ik dus achter...
Ik wist dat de opel speedster een alternatief KON zijn, want heel erg veel verschillen de twee niet, maar ik was in eerste instantie ervan overtuigt dat de speedster NOG duurder moest zijn. De elise is gemaakt vanaf 1997 (nieuwprijs 40k+) en de speedster vanaf 2001 (40k+).
Totdat ik erachter kwam dat dat dus niet zo was.
Opel was zo vriendelijk geweest om in mei 2005 de prijs van de 2.2-16V speedster met 12000 euro korting in de piekenbakken te gooien, wat natuurlijk grote invloed had op de tweedehandsprijzen.
Ik verkocht de seat en hetzelfde weekend kocht ik meteen de calypso rode speedster die ik nu in mijn bezit heb. Het was een buitenkansje. De vorige eigenaar had hem al in juli 2005 met die korting gekocht en wilde er snel vanaf door omstandigheden en ik kocht hem 5 maanden later met 5500km erop voor een leuk bedrag.
Vanaf die tijd lekker knallen dus met het opeltje! Echt fantastisch om open te rijden en de bochten aan te vallen. Dit is puur rijden vergeleken met de seatjes.
Sindsdien al aardig wat verandert aan de speedster, omdat een paar dingen toch best wel beter konden. Het onderstel is nu een 2-weg Nitron onderstel geworden. Echt, je herkent de auto niet meer terug, dit is echt de beste upgrade die je kan doen voor een speedster (elise eigenlijk ook).
Ik heb gelijk de extra harde set van Nitron genomen, want ik hou van lekker strak
Overhellen bestaat niet meer, mijn vullingen trouwens ook niet meer (valt eigenlijk nog wel mee).
Ook een aardige bijkomstigheid van de Nitrons, ze zijn een paar kg lichter als het standaard spulletje...
Later heb ik er nieuwe velgen onder gezet. Niet zozeer vanwege de looks (alhoewel hij er wel mooier op is geworden), maar omdat er op de vooras standaard 5,5J velgen onder zitten met maar liefst 175 brede banden . Pas als je de standaard Potenza RE040's echt heel warm reed gingen ze goed plakken. M.a.w., bij normaal rijden (maar toch vlot de bochten aanvallen) teveel onderstuur...
Bredere banden passen niet goed op een 5,5J velg, dus maar nieuwe gekocht (ATS, type DTC). Gelijk 12kg gewonnen op het gewicht.
De remmen heb ik wat aangepast, er zitten nu tweedelige remschijven op (alu hart), wat bijna 10kg opleverde.
Ik heb met Carbone Lorraine RC6 blokken gereden wat echt super remde, maar voor de schijven iets teveel was (gingen nog maar 5000km mee
![Lachen :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Voor de rest nog tal van kleine aanpassingen omdat de speedster de nare eigenschap (alhoewel) heeft om in de UK gebouwd te zijn. De speedster heeft dus wat rare kwaaltjes waar je over gaat vallen als je geen echte liefhebber bent. We noemen het maar "karaktervol"
Om de speedster wat circuitwaardiger te maken heb ik er nog twee setjes Willans 4-punts gordels in gezet. Dit moet later een 5-punts worden, maar dat kan pas als ik andere stoelen heb (staat nog op het lijstje).
Eerst even dit stukje posten, straks maar wat meer over het motortje posten, die is ook niet helemaal standaard meer
![Lachen :)](./images/smilies/icon_smile.gif)