Hierbij zoals mensen hebben gevraagd een beknopte DIY.
Dit geldt tevens ook voor het Wiellager Rechtsvoor.
1. We beginnen met het opkrikken van de auto, gebruik hiervoor een auto krik of de krik die bij de auto zelf zit.
2. We demonteren het wiel dmv de 4 bouten lost te maken. Dit dmv een momentsleutel of luchtol.
3.Nu het wiel er af is komen we bij de remschijf, nu we alles vrij hebben spuiten we vast de torx moer in met WD40. Zodat hij straks makkelijk los kan zonder veel problemen. Doe dit eventueel ook gelijk bij de bouten waarmee de remklauw vast zit.
4.We gaan nu de naafmoer los halen, hiervoor heb je een bijtel of een stevige schroevendraaier nodig. Omdat hij is ingeslagen zul je dit moeten ontdoen door hem open te slaan. Vervolgens gaat er iemand op de rem staan de ander schroeft de naafmoer los met een Dop 32mm en een moment sleutel.
5.Nu halen we de remklauw los, hiervan heb ik geen foto hoe het moet, maar je zult 2 inbus bouten los moeten draaien met inbus sleutel 7 (letop deze zit niet altijd standaard in je inbus set) deze heb ik zelf gekocht. Daarnaast zul je 2 bouten met dop 16mm los moeten draaien.
Voor de makkelijkheid kun je de remklauw met een stuk draad aan je veerpoot hangen zodat hij vrij hangt van je werk.
6. Nu gaan we de torx bout los halen die we eerst hebben ingespoten. LETOP het gaat hier om een Torx T50 dit is een ongebruikelijke maat, deze zul je ook niet standaard vinden in je torx set. Deze gaat meestal maar tot T40. Tevens kan de bout heel erg vast zitten, ik heb een slagmoer sleutel gebruikt en een hamer. Hier mee geef je een tik en tegelijk een draai zodat hij los komt.
7. Los halen van de remschijf, deze kan vast zitten. Dit kun je oplossen door met een kunstof hamer tegen de achterkant of zijkant van de schijf te slaan.
Hierdoor zal de schijf los komen
8. Nu kom je bij de Wiellager Hub uit, nu gaan we deze los halen. Het wiellager zit vast met 4 bouten vanaf de achterkant, er zit een moeilijke foto bij maar je ziet 1 bout zitten.
Veel mensen praten over het feit dat je draagarm los moet en mogelijk de aandrijfas te verwijderen enz. Dit is allemaal niet nodig, het maakt het misschien wel makkelijker maar het hoeft dus niet. Mij is het gelukt zonder de rest los te halen. De bouten van het wiellager haal je los met een dop 13mm (6kant) Het is goed om de bouten eerst in de spuiten met WD40
8.1. Het wiellager zal nu los kunnen, echter is het mogelijk dat je hem los moet tikken met een kunstof hamer.
9. Nu gaan we het nieuwe wiellager terug plaatsen, de eerste foto zie je nieuw en out naast elkaar.
Je gaat nu alle stappen weer herhalen alleen dan achterstevoren. Zet de wiellager bouten (4 stuks dop 13mm) vast met een moment sleutel op 100nm.
10. Nu plaatsen we de remschijf en remklauw weer terug. Vergeet niet de naafmoer goed vast te draaien en met een bijtel/schroevendraaier dicht te slaan.
Hierna monteer je het wiel weer en draai je alles goed aan.
Ik hoop dat jullie hiermee uit de voeten kunnen.
Ik heb me best gedaan er wat van te maken.
Groeten, Bas
Wiellager linksvoor vervangen Mini R50
- Black-Mini
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Nieuwegein
Bericht
Wiellager linksvoor vervangen Mini R50
Laatst gewijzigd door Black-Mini op 22 mar 2018, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor problemen, upgrades of vragen kun je me altijd berichten of kijken op https://www.facebook.com/MDMMontage
- BurnoutBram
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Bree
Bericht
Inderdaad zo makkelijk is het! Enkel je hebt 1 foutje gemaakt, de remklauw zit niet vast met twee inbus bouten maar met twee gewone 6-kant bouten maatje 17
- cooperke s
- Bijna verslaafd
- Locatie: Provincie Antwerpen(Belgie)
Bericht
Ik zie nergens een steun onder de auto staan,best dat je deze wel gebruikt!!
Alleen met krik werken is levensgevaarlijk!
Safety before everything.
Verder mooie DIY.
Alleen met krik werken is levensgevaarlijk!
Safety before everything.
Verder mooie DIY.
- Black-Mini
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Nieuwegein
Bericht
Dit zit met 2 inbus bouten sleutel 7 vast.
De andere 2 heb ik los gekregen met een Meervoudige dop 16mm inplaats van 17, deze glee er overheen.
Klopt de remklauw opzich heeft 2 delen die ook los moet om hem van je schijf los te halen.MiniOneD schreef:Inderdaad zo makkelijk is het! Enkel je hebt 1 foutje gemaakt, de remklauw zit niet vast met twee inbus bouten maar met twee gewone 6-kant bouten maatje 17
Dit zit met 2 inbus bouten sleutel 7 vast.
De andere 2 heb ik los gekregen met een Meervoudige dop 16mm inplaats van 17, deze glee er overheen.
Voor problemen, upgrades of vragen kun je me altijd berichten of kijken op https://www.facebook.com/MDMMontage
- Black-Mini
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Nieuwegein
Bericht
Echter vind ik het werken met een krik niet levens gevaarlijk als je er niet onder zit met je lichaam.
Dit werk was prima te doen vanaf de zijkant.
Normaal gesproken gebruik ik altijd 2 steunen voor dit soort werk alleen tja nu niks bij me ..
Maar iedergeval bedankt, heb getracht het zo duidelijk mogelijk te maken
Wat je zegt klopt heb geen steun gebruikt (dit keer) gezien ik die even niet bij me had.cooperke s schreef:Ik zie nergens een steun onder de auto staan,best dat je deze wel gebruikt!!
Alleen met krik werken is levensgevaarlijk!
Safety before everything.
Verder mooie DIY.
Echter vind ik het werken met een krik niet levens gevaarlijk als je er niet onder zit met je lichaam.
Dit werk was prima te doen vanaf de zijkant.
Normaal gesproken gebruik ik altijd 2 steunen voor dit soort werk alleen tja nu niks bij me ..
Maar iedergeval bedankt, heb getracht het zo duidelijk mogelijk te maken
Voor problemen, upgrades of vragen kun je me altijd berichten of kijken op https://www.facebook.com/MDMMontage
- Black-Mini
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Nieuwegein
Bericht
Graag gedaan hopelijk is het een beetje duidelijk genoegEvomini schreef:Mooie DIY, geweldig om te zien.
Bedankt dat je er een duidelijke foto DIY van hebt gemaakt!
Voor problemen, upgrades of vragen kun je me altijd berichten of kijken op https://www.facebook.com/MDMMontage
- Dick en Natascha
- Enthousiast
- Locatie: Vianen
Bericht
Super Diy van gemaakt!
Zeer duidelijk en mooi stapsgewijs hier kunnen een hoop
Mini sleutelaars hun voordeel mee doen!
Groet dick
Zeer duidelijk en mooi stapsgewijs hier kunnen een hoop
Mini sleutelaars hun voordeel mee doen!
Groet dick
- MartijnGizmo
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Almere
Bericht
En ik zou geen momentsleutel gebruiken om vastzittende bouten los te draaien, maar een wielmoersleutel (of andere lange hefboom).
^^ datcooperke s schreef:Ik zie nergens een steun onder de auto staan,best dat je deze wel gebruikt!!
Alleen met krik werken is levensgevaarlijk!
Safety before everything.
Verder mooie DIY.
En ik zou geen momentsleutel gebruiken om vastzittende bouten los te draaien, maar een wielmoersleutel (of andere lange hefboom).
- BurnoutBram
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Bree
Bericht
Je kan ook voorzichtig tussen remblokje en klauw een platte schroevendraaier zetten en de klauw wat opduwen. Het is maar wat je het handigst vindt!Black-Mini schreef:Klopt de remklauw opzich heeft 2 delen die ook los moet om hem van je schijf los te halen.MiniOneD schreef:Inderdaad zo makkelijk is het! Enkel je hebt 1 foutje gemaakt, de remklauw zit niet vast met twee inbus bouten maar met twee gewone 6-kant bouten maatje 17
Dit zit met 2 inbus bouten sleutel 7 vast.
De andere 2 heb ik los gekregen met een Meervoudige dop 16mm inplaats van 17, deze glee er overheen.
- Black-Mini
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Nieuwegein
Bericht
De moment sleutel kunje ook op 0 zetten en dan dient die alleen als hefboomMartijnGizmo schreef:^^ datcooperke s schreef:Ik zie nergens een steun onder de auto staan,best dat je deze wel gebruikt!!
Alleen met krik werken is levensgevaarlijk!
Safety before everything.
Verder mooie DIY.
En ik zou geen momentsleutel gebruiken om vastzittende bouten los te draaien, maar een wielmoersleutel (of andere lange hefboom).
Voor problemen, upgrades of vragen kun je me altijd berichten of kijken op https://www.facebook.com/MDMMontage
- Black-Mini
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Nieuwegein
Bericht
Dus aan deze DIY heb je aardig wat dacht ik zo
Suc6 er mee
Rechts voor moet het zelfde gaan als voor linksDirkxke schreef:Handige diy, heb binnenkort hetzelfde jobje te doen rechtsvoor
Dus aan deze DIY heb je aardig wat dacht ik zo
Suc6 er mee
Voor problemen, upgrades of vragen kun je me altijd berichten of kijken op https://www.facebook.com/MDMMontage
- MartijnGizmo
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Almere
- JennyStyle
- 4 op een rij!
- Locatie: Nieuw Vennep
Bericht
moet je ook een nieuwe naafmoer hebben of mag je de ouder hergebruiken?
wie het kleine niet eert.....
........is een verwend nest!!
........is een verwend nest!!
Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors