Dakdragers; OEM of Thule?

De 2e generatie vanaf 2006
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

Dakdragers; OEM of Thule?

04 sep 2011, 17:44

Voor mijn werk zal ik geregeld lange spullen mee moeten nemen die niet in mijn "station" passen qua lengte... :D
Nu denk ik er sterk over om dakdragers op mijn MINI te monteren om deze voorwerpen te vervoeren.

Nu ben ik niet van plan deze telkens te (de-)monteren. Ik twijfel nu tussen de aanschaf van dragers van MINI en van Thule.

Hier zitten vast ervaringsdeskundigen die mij op weg kunnen helpen! :icon_top:
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 sep 2011, 19:30

Mijn dakdragers bevallen prima, maar hou er rekening mee dat je een stuk meer lawaai krijgt... Je zal het vast wel es aangenaam vinden om die er weer es af te halen :).

Ik moet nog ff zien of ik geen schade heb bij demonteren, maar het ziet er niet naar uit... :wink:
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

04 sep 2011, 22:55

Jij hebt OEM? Heb je ze voor de sier ofzo?
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 sep 2011, 23:18

Zijn die OEM dragers niet gewoon gemaakt door Thule?

Das Bij VW, Volvo en BMW enzo ook vaak het geval :wink:
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

05 sep 2011, 07:21

Sven schreef:Zijn die OEM dragers niet gewoon gemaakt door Thule?

Das Bij VW, Volvo en BMW enzo ook vaak het geval :wink:
Dus ook voor MINI...

Toch zien ze er anders uit; Thules lopen aan beide zijkanten door en OEM ronden aan zijkanten af.
Ik heb er helemaal geen verstand van, met vakanties past alles altijd netjes in kofferbak. Sterker nog: ga het niet eens gebruiken voor vakantie!
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

05 sep 2011, 10:54

OEM zijn idd minder breed dan bijvoorbeeld Thule. Ik denk dat het voor de (de-)montage niet uitmaakt, het blijft een rotsysteem. Maar mocht je dus de breedte ook nodig hebben, dan zou ik Thule overwegen.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Woosh!
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Nederland

06 sep 2011, 14:03

volgens mij zijn de universele van Thule toch anders....
die klemmen om je dakrand heen (meestal) en die je bij de dealer haalt zitten in de dakrand..

ku-tsysteem, maar ik vind het veel mooier staan als die doorlopende van thule..

zoals ik je al door de telefoon zei, wees voorzichtig met het op en afhalen van de dragers. Beter zelfs nog afplakken van je dak met tape ter voorkoming van.. :wink:
The Transporter - "Always on a mission.."

The exes:
- Subaru Forester 2.0XT AWD A/T (04/2003)
- Mazda MX-5 1.8i 16V Touring (05/2000)

The one that started it all...
- MINI One D (11/2009)
Afbeelding
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 sep 2011, 14:33

Heb ff op google een paar plaatjes bekeken en de OEM MINI dragers zijn indd anders van vorm....

Optisch vind ik de OEM dragers mooier, maar ik begrijp dat het een rotsysteem met (de-)montage....

Volgens de Thule website heb je een systeem nodig dat is gemaakt voor ''oudere'' modellen. Dit komt denk ik door de aparte/ronde vorm van het dak en geen bevestigingsmogelijkheid...

Thule 950
Thule Square Bar 769
Kit 2198
Thule One Key System 544, 4 cylinders

Maar wat ik zou doen is informeren bij een Thule dealer in de buurt wat de mogelijkheden zijn.
Je moet een universeel systeem hebben voor auto's zonder dakrailing en zonder vaste bevestigingpunten op het dak, misschien hebben ze wel een modern systeem wat ook past ;)
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

06 sep 2011, 17:43

BMW en Mercedes modellen hebben van die klepjes in dakzitten waaronder schroefdraad zit. Hierop is dan een drager te monteren. Indien drager niet meer nodig is, zijn klepjes eenvoudig weer dicht te klappen.

@sven:
Als je vervolgens gaat zoeken op een normaal (hatchback) model, ook 2.Gen heb je weer andere voeten nodig...! :?
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 sep 2011, 18:23

Dat kan ook wel kloppen, want in het dak van een Clubman zit een dikkere rand.... :wink:

Daarom zeg ik; ff informeren bij een Thule dealer (liefst eentje met verstand) dan kun je ff kijken wat past en wat mooi is :wink:
Als het goed is zouden die mensen daar verstand van moeten hebben...
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

06 sep 2011, 18:29

Oja, klopt...
Marcel Always Open
Cabrio-King

06 sep 2011, 19:56

@poeper, het klinkt vast als "spuit 11" maar je hebt vast wel dat verhaal van Cooperdriver/MinibeardieXL gelezen over de puma maatregel en de benodigde aanpassing voor het dakdragersysteem om schuurschade aan het dak te voorkomen?
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

06 sep 2011, 21:52

Jep en daarom heb ik toch maar besloten om een Thule systeem aan te schaffen. Kan van iemand het systeem dat Sven hierboven beschrijft overnemen dat slechts eenmaal gebruikt is. Verschil is alleen dat deze ietsje breder is... ook wel makkelijk. :lol:
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

06 sep 2011, 22:36

Het OEM systeem is zo gemaakt om op vaste plaatsen te monteren. Het lijkt mij dat ik er goed aan doe om op diezelfde plaatsen de Thules te monteren.
Doch vroeg ik me af of de achterste ook iets meer naar achteren te monteren is.
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 sep 2011, 23:22

Ik heb je PM gezien! ;)
Die je daar laat zien hebben beide zo'n soort montagestyteem... Alleen op de plaatjes die ik via Google zo tegenkwam, zat er volgens mij nog een deel dat op het dak steunt...

Beetje dit dus...
Afbeelding

Naar voren en naar achter zou volgens mij moeten kunnen, je moet even de ideale afmetingen voor je lading in het achterhoofd houden... Denk aan overhang voor en achter en doorhangen in het midden ;)

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”