Koppeling doorgebrand. Clubman weggesleept:-(

De 2e generatie vanaf 2006
pieterjan
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Contacteer:

Koppeling doorgebrand. Clubman weggesleept:-(

31 jul 2011, 00:34

Vanavond Clubman S laten afslepen, de koppeling 100% compleet finaal doorgebrand. Mini heeft rond de 230 pk met beektuning etc. Maar dan nog. Met 38.000 op teller is het wel heel snel stuk allemaal.
Hoe het gebeurde: trok heel lui op van 80 naar 120 in 6e versnelling toen ie opeens doorschoot naar maximaal toerental. Ik dacht nog even, wtf, spinnen de wielen? Het was enigszins vochtig wegdek. Maar geen dsc lampje.
Toen, stom stom. Nog een keer proberen of het te herhalen was met precies dezelfde manier. En jawel, dat lukte... Alleen kon ik daarna met knipperlichten aan, uitrollen.

beetje rondgelezen en volgens mij heeft clubman s gewoon zelfde koppeling als een mini one met 70 pk.
Het probleem is dat Mini onder de service persé naar dealer moest. Terwijl ik m liever thuis had zodat ik kon rondbellen en m naar Beek laten transporteren ofzo.

Ik wil er dus beslist een andere koppeling in.

- Ik begreep dat JWC koppeling wat steviger is, of een Sachs. Alleen vraag ik me af of bmw dealer wel een ander type koppeling wil inbouwen. Wat zijn goede alternatieven voor koppeling? Ik hoef geen hardcore racekoppeling met stand 1 en 0. maar vooral degelijker en geschikt voor sportief (normaal mini)gebruik.

- En als ze toch bezig gaan, is er nog 'winst' te behalen met ander vliegwiel of is dat weggegooid geld?

Hoe dan ook, gaat me weer bakken geld kosten :-( Ik rij sportief in mini, maar zeker niet raar. Heb m een jaar. en bandenprofiel is nog goed, remblokken ook. Ik hoop maar dat het alleen koppelingsplaten zijn. Het stonk en rookte flink...
speedy
NMC Legend
NMC Legend

31 jul 2011, 01:17

Dat is wel erg snel :shock:
Sicco
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

31 jul 2011, 01:41

Euh... ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn koppeling bij een stand van 40.000 km. Bij mij sloeg de motor ook door en maakte hij veel meer toeren dan de bedoeling was. De dealer heeft de koppeling vervangen, evenals het vliegwiel. Uitteindelijk heeft me dit geintje iets van € 1.700,-- gekost. Met daarbij nog eens een APK en een grote beurt € 2.300,--, hartelijk gefeliciteerd.

Gelukkig rijdt mijn auto nu weer helemaal perfect.

Groetjes van Sicco.
Ik heb niet de grootste, maar zeker ook niet de kleinste, echter wel degelijk de fijnste!!! auto
mso
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 jul 2011, 09:36

Ik zou als ik jou was lekker even bij beek laten informeren welke koppeling zij adviseren en ook door hun laten inbouwen.
Marcel Always Open
Cabrio-King

31 jul 2011, 09:40

Jouw auto is volgens mij nog binnen de 2 jaar garantietermijn?

Een koppeling valt meestal buiten eventuele 100% garantie (omdat het een "slijtage" onderdeel is). Er zijn wel enkele losse gevallen geweest van mensen die hun koppeling eruit vloog, maar je gaat nu helaas de discussie krijgen met MINI of je wel of niet goed kunt rijden (zogenaamd voet op koppeling houden).

Indien er enige vorm van garantie of coulance wordt toegekend, dan is inbouw door de officiele Mini Dealer verplicht. De mini dealer mag alleen maar officiele onderdelen inbouwen.
Als garantie/coulance niet van toepassing is, dan ben je zelf vrij om naar een andere leverancier te stappen (of een ander merk koppeling). Ik zou dan even naar northamericanmotoring.com surfen daar zijn wat meer topics geweest over welke soort clutch de beste is.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
mso
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 jul 2011, 10:40

Door het chippen bij beek is zn garantie allang verlopen...!
speedy
NMC Legend
NMC Legend

31 jul 2011, 11:12

Hoeft je de dealer toch niet te weten ..
pieterjan
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Contacteer:

31 jul 2011, 11:28

@speedy. Dat chippen is vrij duidelijk. Net als die veerpootbrug en CAI filter, en dan nog die verlaging en stabilisatorstang achter. Dit is overduidelijk geen mini van een boodschappenvrouwtje. En dat terwijl ik met die aanpassingen juist een veel betere en veiligere auto heb :D

Het is duidelijk dat die koppeling bagger is, maar die discussie ga ik van dealer natuurlijk nooit winnen. Ik wil alleen (toekomstige) kosten nog wat beperken. Dus eventueel een JCW koppeling maar beslist niet het standaard vervanging. En als dat niet kan, dan sleep ik m weg bij dealer en los ik het zelf wel op.

@mso yups.

Ben benieuwd, rij nu in een leen vw polo en dat voelt ellendig. Dat NOOIT!
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 jul 2011, 12:02

Jammer dat je door de modificaties aan het kortste eind gaat trekken bij de dealer, want 38.000 lijkt me wel erg weinig!
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 jul 2011, 12:19

Ook je koppeling valt onder de garantie. Ook al heb je een veepootbrug, dan nog kunnen ze zich niet zomaar onttrekken aan hun verplcihtingen omtrent garantie en/of coulance. Dat roepen ze wel direct, maar dat mogen ze zeker niet.

De standaardkoppeling zou gemakkelijk 350Nm aan moeten kunnen, dus dat is niet het probleem geweest. Er zijn meer Cooper Sjes waarbij de koppeling vroegtijdig de geest heeft gegeven, er is dus duidelijk meer aan de hand. Ik zou een onafhankelijk onderzoek laten doen.

Iig succes met de afwikkeling, altijd zuur dit soort dingen. :|
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
griendar
4 op een rij!
4 op een rij!

31 jul 2011, 12:20

ik heb een JCW R 53 van 2005 tijdens de garantie periode koppeling laten vervangen wegens soort van resonantie
was geen enkel probleem want het is bij BMW een bekend probleem er zit nu een zwaardere drukgroep in
geen enkel probleem meer daarna gehad
MartijnGizmo schreef:Jammer dat je door de modificaties aan het kortste eind gaat trekken bij de dealer, want 38.000 lijkt me wel erg weinig!
Marcel Always Open
Cabrio-King

31 jul 2011, 23:30

hoi Griendar, jouw antwoord is zeer waardevol voor de garantiediscussie, maar wel de kanttekening: "dat het bij BMW een bekend probleem is" geldt voor de R53 van rond dat bouwjaar. Het gaat hier over een R55 clubman van bj 2009.
Laten we hopen dat de diagnose voor Pieterjan goed uitpakt.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
griendar
4 op een rij!
4 op een rij!

01 aug 2011, 00:27

ja Marcel heb je helemaal gelijk in ik hoop dat ze in de R55 /56 een zwaardere koppeling gemontered hebben
mss kan iemand dat uitzoeken anders gewoon preventief laten vervangen
Marcel Always Open schreef:hoi Griendar, jouw antwoord is zeer waardevol voor de garantiediscussie, maar wel de kanttekening: "dat het bij BMW een bekend probleem is" geldt voor de R53 van rond dat bouwjaar. Het gaat hier over een R55 clubman van bj 2009.
Laten we hopen dat de diagnose voor Pieterjan goed uitpakt.
works915
Mod virus alert!
Mod virus alert!

01 aug 2011, 08:55

We hebben onlangs de boel laten vervangen maar volgens de dealer is de gewone koppeling niet anders dan de JCW. Online hebben ze wel een ander partnumber.
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 aug 2011, 12:00

Ofwel liegt je dealer, ofwel liegt jcw dan :roll: :)

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”