95e Nijmeegse Vierdaagse

Van alles en niet over de MINI (géén verkoop-topic).
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 jul 2011, 17:36

ik heb 2 avonden de feesten meegepakt en voor de rest v/d week vooruit gewerkt :P

vandaag de eerste dag, finish om 13.30, een prima tijd al zeg ik het zelf!
Nu lekker eten en naar bed, ben kapot! eerste dag is altijd het zwaarst (vind ik) aangezien je dan nog totaal niet in het ritme zit van het vroege opstaan.
Zijn er nog feestgangers hier die morgen komen zwaaien op de wedren? was vanmorgen erg gezellig! :lol:

PS morgen is de tocht 'slechts' 47.nogwat, in tegenstelling tot de 52.nogwat van vandaag..die halen we dus ook gewoon even! 8)
koosie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 jul 2011, 19:40

de laatste keer dat ik meedeed met een vierdaagse was dat maar 5 kilometer door 't dorp hier :D
wandel-ze en mooi weertje toegewenst!
Marcel Always Open
Cabrio-King

19 jul 2011, 20:48

zo he , lekker bezig als je om half twee al "binnen" bent, dat is een zeer goede tijd! Zeker voor de extra kilometers van Dag 1.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Sjees
4 op een rij!
4 op een rij!

19 jul 2011, 21:42

Succes! Zoiets is aan mij echt niet besteed.. :wink:
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 jul 2011, 19:35

Thanks!

Dag 2 ging ook weer lekker soepel! paar maten van mij en m'n loopmaatje zaten na weurt (amper 5 km voor de finish) langs de kant met wat biertjes, 2 meegepikt en bij de lokale cafetaria nog een frikandel gescoord. Zelf wat wandelaars aangemoedigd ( :mrgreen: ) en uiteindelijk om stipt 14.03 binnen! de 50km lus was echt onwijs saai, balgoij, niftrik etc.. geen klap te zien. Daarna werd het weer leuk (wijchen, beuningen, weurt en natuurlijk Nijmegen)

Morgen dag 3, de dag van Groesbeek, oftewel: de 7 heuvelenweg (de mensen die met de Maasrit hebben meegereden weten wat ik bedoel :lol: ).. vrij pittig maar dat komt helemaal goed!

Welterusten all! 8)
Marcel Always Open
Cabrio-King

20 jul 2011, 19:49

he Sjaak.

Zevenheuvelweg is gave sfeer! Aanhaken achter een peloton militairen daarvoor gaat iedereen aan de kant, dan kan je lekker doorstiefelen de "berg" op :lol:

Ik heb het idee dat de "lusjes" voor de 50-km lopers erg saai zijn, een beetje erbij geplakt om aan de afstand te komen, en dat de 30- en 40-km route veel leuker/gezelliger is! Maar maakt niet uit, hij gaat lekker bij jou , heb je eigenlijk hiervoor getraind of heb je gewoon een goede conditie?
Gr, Marcel
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 jul 2011, 20:50

helemaal waar Marcel!
Nabij/naast zo'n peloton lopen is echt zwaar relaxt. Ze lopen wel wat langzamer, maar doordat ze veel zingen heb je wel een lekker loopritme. Daarnaast lopen ze continue te geinen: vandaag een peloton Noren naast een peloton Canadezen, tijdens het inhalen: "say hellooo tooo the mexicans on the left!...... say helloooo tooo the mexicans on the left!!.... etc.. daarna de canadezen: 'say hellooo to the welsh on the right.... " of dat ze hun pet vullen met water en over een voorganger heenmikken.. best humor :lol:

Daarna liepen er 2 Canadese militairen mét paraplu naast een peloton Amerikanen (zonder paraplu).. kun je raden wat er dan gebeurt :lol:

Die lussen zijn inderdaad écht saai. Wel is het zo dat je als 50-lopert de 40/30 loperts ongegeneerd kunt afzeiken. :lol: :mrgreen: die 10 km extra scheelt zó veel.. niet normaal.

Wat trainen betreft: 1x kalorama mars gedaan, al is dat niet echt geschikt. is 2x40km en vooral door de Duivelsberg, een groot bos met heeel veel steile trappen :s leek meer een soort survival.. verder uit liefdadigheid recent 1x met m'n vriendin 50km gelopen. Zij loopt voor het eerst de 4daagse en doet de 50, ookal mag ze 40 als vrouw. Zij heeft wel aardig wat getraind. Ik heb verder niet getraind, de vorige 2x ook niet op 1x kalorama na. M'n loopbuddie heeft ook niet getraind, de vorige keren ook niet. Hij heeft ook amper 2 mini blaartjes.

Ik denk dat het vooral een heel stuk mentaliteit is en een klein deel lichamelijk. Of je treft het gewoon (je mankeert amper iets) of niet. Trial & error, verschilt per persoon. Zat lopers die ik heb gesproken/gezien en enkele honderden km's getraind hebben, zaten er volledig doorheen. lichamelijk/mentaal kapot. Als je sommige benen/voeten op de EHBO ziet aan het eind elke dag... bizar! :s vraag je je af hoe ze dat voor elkaar krijgen. Ik zelf heb na 2 dagen slechts 2 kleine blaren, waarvan ik er 1 al verwacht had. Ook met training had ik die gehad. tot op heden niks ingetaped, geen smeermiddeltjes, niks.

Mijn ervaring met mezelf en een aantal vrienden/vriendinnen die ook lopen is dat een enkeling die wel traint, minder spierpijn heeft aan het eind van de rit en/of hier de dag erop (iets) minder last van heeft. Kwa blaren/andere kwaaltjes maakt het echt 0,0 verschil. Zowel de die-hard fanatieke lopers als de gelegenheidslopers zoals ik kunnen hetzelfde mankeren. Daar heb ik nu na in totaal 10 dagen deelname echt geen verschil in gezien. Spierpijn is niet het ergste, dat loop je binnen 1 km weer eruit. Of je moet trainen is - mijns inziens - afhankelijk van je lichaam. Ik heb het geluk dat ik zonder hulpmiddelen na 100km sjouwen 2 mini blaartjes heb, net zoals m'n loopbuddie die ook niet getraind heeft. Vorig jaar had ik 3 kleine blaartjes. Er zijn ook legio lopers die echt alles insmeren met de meest uiteenlopende middelen, alles intapen en nog meer 'tricks' uithalen en toch dagelijks bij de EHBO op bezoek moeten.. Sommige verwisselen zelfs om de zoveel km hun sokken en pauzeren 6x of vaker en bezoeken elk militair EHBO kamp. 2 belgische lopers die bij m'n tante logeren en al 8x de 4daagse gelopen hebben en daarnaast zelfs al een aantal maal de dodenmars hebben gelopen (100 km op één dag) naast talloze andere tochten, zijn gisteren uitgevallen (althans, 1 daarvan, de ander wilde niet alleen verder). Die hebben onwijs veel ervaring, lopen meer dan 1000 km p/jaar.

Training voorkomt echt geen (4daagse)blessures, het helpt wel enigszins tegen spierpijn. Je krijgt het minder en voor zover je het krijgt herstelt het een stuk sneller. Mits je 'gewoon' een gezond lichaam met redelijke conditie hebt en een goede instelling is het best te doen. Neem de tijd, ga niet boven je tempo lopen. Pak op de juiste momenten je rust. Blaren / enige pijn hoort er gewoon bij. Het vierdaagsekruis verdien je natuurlijk niet zomaar :lol: Je moet ook niet vergeten dat het van oorsprong een militaire mars is.

Wat ik zelf niet goed kan plaatsen is het feit dat militairen 'slechts' 40km hoeven te lopen mits ze 10kg bepakking dragen. Een gemiddelde burger heeft ook al snel een paar kilo bepakking. Denk aan drinken, eten, extra droge kleding, poncho's etc). Daarbij ben ik van mening dat je van militairen, en concreet het korps commando troepen en het korps mariniers, die ook mee lopen, meer mag verwachten. 10kg bepakking zal ongetwijfeld zwaar zijn, maar een 40-loper loopt gemiddeld 2 á 2.5 uur minder op een dag dan een 50-loper.. de 50-lopers hebben het echt wel zwaar, net zoals dat de militairen het echt wel zwaar hebben. Alleen hebben de 50-lopers het dan 2.5 uur langer zwaar.. ietwat simplistisch uitgelegd, maar toch. 10kg extra vs 10km minder heft - mijns inziens - elkaar op. Dan presteert een marinier/commando net zoals een burger. terwijl dat juist de jongens zijn waarvan je verwacht dat ze een uitmundende conditie & uithoudingsvermogen hebben.. er zijn enkele militairen, voornamelijk Amerikanen, die solo mét bepakking de 50 lopen. Kunnen wij nederlanders met onze commando's/mariniers een puntje aan zuigen!

en nu ga ik lekker slapen, wederom de wekker @ 02.45! :lol: :cry:

Hier nog een filmpje/geluidsclip van een verslaggever die ongetraind de 50 deed.. luister eerst het bovenste fragment, daarna de onderste! :lol:

http://www.omroepgelderland.nl/web/nieu ... eft-op.htm
Marcel Always Open
Cabrio-King

20 jul 2011, 21:08

Ben het met je eens over de militairen, die soms minimaal meer bepakking bij zich hebben vergeleken met de burgers. Het enige dat ik wel opmerkte vorig jaar is dat zij ná de finish ook nog naar het militaire terrein door moeten lopen en dus meer kilometers maken dan wat op het parcours staat. Mijn bedje was in een huis op 100 meter van de Wedren :wink:

Van training ga ik wel wat soepeler lopen, en ik ben natuurlijk ook geen 20 meer. Jij hebt je leeftijd mee.
Daarnaast zijn mijn voeten daardoor beter bestand tegen de slijtage (beetje eelt kweken) en dat heb ik dan weer nodig om geen blaren of schuurplekken te krijgen.

Succes morgen ik zal aan je denken als ik weer naar m'n werk moet.... Volgens mij hebben jullie uitstekend weer en goede zin! Volgend jaar doe ik weer mee op de Vierdaagse!
Gr, Marcel
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 jul 2011, 21:26

Top, gezellig! als je dan toch weer loopt kun je over 5 jaar de 100e 4daagse ook gelijk meepakken :icon_top: :wink:

Die militairen moeten inderdaad door naar de wedren, maar ze compenseren dit door aan het begin een stuk af te snijden. zie bijv. morgen, 3e dag en check het groene lijntje: http://www.4daagse.nl/nl/parcours/platt ... -dag4.html

2e dag is de korste dag met slechts 47.nogwat km. De militairen liepen 37.nogwat. Gister was het 52.nogwat, de militairen deden 42.nogwat.

Ik heb m'n leeftijd zeker mee, benieuwd hoe het over een jaar of 20 gaat :lol:

ennu ga ik echt slapen! :mrgreen:
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 jul 2011, 19:26

zo, vandaag ergens tussen 14.30 en 15.00 gefinisht! vlak voor het einde (zo'n 3km) nog met m'n loopbuddie gepauzeerd, hadden we beter niet kunnen doen.. echt de laatste kilometer een stortbui, niet normaal! :lol:
Ook op de beruchte 7-heuvelenweg van dichtbij een reanimatie gezien..was best akelig, weet niet hoe dat is afgelopen. Op dat soort momenten besef je wel even heel goed hoe goed je het zelf eigenlijk hebt, dat je toch zonder al te veel problemen (een enkel blaartje) kunt lopen..

Sokken nat, schoenen nat.. was niet erg fijn. Meteen bij binnenkomst voor droge sokken gewisseld en zodra ik thuis was een warm bad genomen. Morgen de laatste dag, dat is altijd 1 groot feest. Ik heb er zin in! :D
GreyCooperS
Forum Junky

21 jul 2011, 19:45

Goed bezig Sjaak...respect!

Ik kan niet eens mn luie stoel komen om te fitnessen vandaag :lol:
AfbeeldingAfbeelding

2008 | R56 Cooper S | Chili Red

Beek Stage 1 | Forge Dump Valve | 17" Intra 7,5J 225-45-17 | Custom Red Recaro CS | GP Gordels | Scangauge II | Aero | Navi | Xenon | Pano | Antracite Hemel | Keyless Go

2002 | e39 540i Touring | Messing Metallic

2000 | e53 X5 4.4i | Tiag
Marcel Always Open
Cabrio-King

21 jul 2011, 20:32

well-done Sjaak ! Nog even "uitlopen" morgen :lol: :lol:
Gr, Marcel
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 jul 2011, 23:59

Succes morgen Sjaak! euh straks eigenlijk alweer!! :D
Marcel Always Open
Cabrio-King

22 jul 2011, 08:13

Het is nu 8:12 uur , dus Sjaak is al bijna bij de finish met zijn tempo ! :mrgreen: :mrgreen:
Gr, Marcel
Mini An
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

23 jul 2011, 14:06

Goed gedaan Shag!

Ik heb 'm in 2008 gelopen ( wel zo'n watje wat maar 40 liep! :wink: )
In 2009 en 2010 heb ik m'n ouders ingehaald...

Dit jaar Nijmegen zeeeeer gemist.

Volgend jaar ga ik weer meelopen. :D

Terug naar “Kletshoek”