Nieuwe motor na hoog olieverbruik

De 2e generatie vanaf 2006
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 jun 2011, 18:53

2e keer zeg ik Beek....
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 jun 2011, 19:07

donna schreef:Garantie is afgelopen en de coulance verzoek die ze hebben gedaan bij BMW NL is afgewezen vanwege de leeftijd.

Hij is altijd in onderhoud geweest bij de dealer en bij alle beurten ging er veel olie in. Dat vond ik raar, maar de dealer zei dat dit normaal was bij een mini cooper s. Omdat ik tussendoor ook olie moest bij vullen heb ik aan de dealer nogmaals gevraagd of dit wel goed was. Zij hebben toen om de 1000 km gepeild en olie bij gevuld en van die metingen is de conclusie getrokken dat er hoogstwaarschijnlijk beschadigingen zijn in de motor(zuigers) en dat de motor moet worden vervangen.
Ze kunnen evt nog met een endoscoop de binnenkant bekijken, maar ze hebben dit probleem eerder gezien en toen was de eindconclusie ook een nieuwe motor.
Indien de (motor)zuigers kapot is/zijn, is het de vraag of dit voor jouw rekening dient te komen. Typisch gevalletje waarbij de klant wordt afgescheept onder het mom "coulance geweigerd". Hell, zelfs al zou je een coulance van 90% krijgen, is het nog de vraag of jij wel die laatste 10% moet dokken. Waarom is de motor stuk? normale slijtage? tuning? verkeerd gebruik? Kosten voor eigen rekening, helaas pindakaas. Motor non-conform? m.a.w., was er al een gebrek aanwezig op moment van aankoop? Dan zijn kosten volledig voor de verkopende partij. Hoe kom je hier achter/wanneer heeft dit bewijskracht? Expertiserapport. Kost al wel snel een paar honderd euro, maar dat is nog altijd goedkoper dan zelf de reparatie dokken. CED Automotive, Dekra etc... verkopende partij de dealer? Dan snap ik wel dat ze je het bos in sturen met hun 'coulance aanvraag' en 'helaas geen garantie meer' verhaal. Garantie is een omkering van de bewijslast, niets meer niets minder. Coulance heb je al helemaal geen zak mee te maken. Dealer is jouw wederpartij, niet de importeur. Coulance is alleen leuk voor de dealer, aangezien bij het verlenen hiervan zij de kosten niet zelf hoeft te dragen. Mits je een expertiserapport hebt waaruit blijkt dat de motor inderdaad non-conform is, moet je aan de verkopende partij dit probleem voorleggen met 2 opties: A: auto terug en geld terug minus de afschrijving aangezien je er een tijd in hebt gereden. Optie B: verkopende partij vergoedt de kosten van de reparatie.

Laat je dus niet afschepen met 'helaas, buiten de garantieperiode' of 'helaas, coulanceaanvraag afgewezen' lulsmoes. één grote maar, hetgeen wat dikgedrukt is. Zul je maar op één manier achterkomen en dat is d.m.v. expertise.
donna
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

22 jun 2011, 19:32

@ peter wat bedoel je met Beek??

@ Shag, Bedankt voor de info.
Probleem is misschien dat ik hem tweedehands heb gekocht bij een dealer in Rotterdam en later in onderhoud bij een dealer in Dordrecht. Mijn mininext garantie is vorig jaar verlopen.
Heb ook bij de verkopende partij het probleem gemeld en zij zeggen niets te kunnen doen omdat hij niet meer in onderhoud is bij hun, ze verwijzen me terug naar Dordrecht. En in Dordtrecht zeggen ze dat ik hem misschien wel al met dit probleem heb gekocht.....Schuiiven het af op elkaar..Nog tips?
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 jun 2011, 19:42

Als je hier op de site op motorische problemen en verbeteringen hebt gezocht zul je ongetwijfeld de term Beek Auto Racing zijn tegen gekomen.

www.minispeed.nl
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 jun 2011, 19:46

Vraag is wat de reden is van je problemen, zoals in m'n vorige bericht beschreven. Is het te wijten aan de motor zelf, dan kun je stellen dat er sprake is van non-conformiteit. Is er non-conformiteit, dan zal de verkoper gewoon moeten vergoeden, of ie dit nu wilt of niet. Om dit helder te krijgen en aannemelijk te maken zul je een expertise moeten laten verrichten. Is er non-conformiteit, dan zal het excuus van de verkopende partij, namelijk dat je hem in onderhoud bij een andere dealer hebt en daardoor nergens meer aanspraak op kunt maken, natuurlijk nooit stand houden. Dit is sowieso een belachelijk excuus als de wagen wel bij een andere erkende reparateur in onderhoud is geweest. Weten ze zelf heus wel. Niemand wil dokken, vandaar dat je met een kluitje in het riet wordt gestuurd. MiniNext garantie zegt, net zoals elke garantie op elk product, helemaal niets. Is enkel een omkering van de bewijslast en de daarmee samenhangde vergoeding van een defect.

Ik ken je auto niet, maar ik raad aan om voor jezelf na te gaan waar het aan zou kunnen liggen. Ben je er heilig van overtuigd dat je hier geen schuld treft (hoe ga je met de auto om? ligt het in de lijn der verwachting dat een auto met deze KM stand/dit bouwjaar dit defect heeft? ) dan zou ik zeker een expertiserapport laten opstellen. Enige risico wat je dan loopt, is dat je ongeveer 500,- extra kwijt bent indien er uit dat rapport volgt dat de motor gewoon conform was/is en dat het risico (defecte motor) dus in de lijn der verwachting ligt en daardoor voor eigen rekening komt. Die keus zul je zelf moeten maken. Als een nieuwe motor minimaal 4k gaat kosten zou ik wel zo'n rapport laten opstellen.. 500,- extra (eventueel) maakt dan ook niet veel meer uit.
donna
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

22 jun 2011, 21:28

@shag Heel erg bedankt voor al deze nuttige informatie. Ik zal inderdaad een expertise rapport moeten opmaken. Is het nog verstandig om mijn autoverzekering/rechtsbijstand/ANWB in te schakelen of eerst het rapport afwachten? Fijn dat je de tijd neemt om te reageren!!
donna
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

22 jun 2011, 21:33

@ peter/ben de term Beek auto racing niet tegen gekomen....ben eigenlijk gelijk mijn topic begonnen. Zal de site bekijken. Bedankt.
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 jun 2011, 23:00

donna schreef:@shag Heel erg bedankt voor al deze nuttige informatie. Ik zal inderdaad een expertise rapport moeten opmaken. Is het nog verstandig om mijn autoverzekering/rechtsbijstand/ANWB in te schakelen of eerst het rapport afwachten? Fijn dat je de tijd neemt om te reageren!!
Mijn ervaring is dat je rechtsbijstand het beste zo vroeg mogelijk kunt informeren, melden dat het niet meer nodig is kan altijd nog... ;)
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 jun 2011, 09:45

ik werk bij de rechtsbijstand (althans, 5 maanden fulltime stage gelopen en sinds deze week werk ik er ´echt´) vandaar dat ik ook weet hoe zoiets gaat, heb al heel wat van dergelijke zaken gedaan :lol:

Inderdaad verstandig zo vroeg mogelijk de RB in te schakelen. Het is zelfs zo, althans waar ik werk, dat je RB de kosten van het expertiserapport vergoedt MITS er uit dat rapport onomstotelijk blijkt dat de motor inderdaad non-conform is :wink:

inschakelen dus! en hou ons op de hoogte hier!

EDIT: Als het goed is staat in je polisvoorwaarden zelfs dat je de RB al bij aanvang van 'het geschil' dient in te schakelen omdat je anders mogelijk de belangen van je RB schaadt.. in de praktijk zijn cliënten haast allemaal te laat. Vaak nog wel op tijd 'genoeg', maar strikt genomen zou je zelfs na 1 klachtbrief al te laat zijn.
Marcel Always Open
Cabrio-King

23 jun 2011, 11:19

Wanneer is het hoge olie verbruik voor het eerst bij minidealer gemeld? Binnen of buiten de mini next termijn?. Als het binnen de termijn gemeld is, hadden ze het toen ook goed moeten oplossen en heb je gewoon garantie.

(zelfs nu na een slepende procedure de 2 jaar voorbij is)

En heeft de mini dealer nu ook precies vermeld Waarom de motor vervangen moet worden? Dat blijkt niet uit bovenstaande verhaal

De standaardmarges voor olie verbruik zijn zo absurd hoog, dat is echt niet te geloven. Iedereen weet dat 1ltr op 1000 km veel te veel is, maar in de "industrie" maken ze dit een "standaard" zodat ze nooit garantie hoeven te verlenen. Ik vergelijk het met een deur van mijn nieuwbouwwoning, zo krom dat hij niet eens normaal dicht kon, maar het was wel binnen de marges dus geen garantie meneer...[/i]
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
donna
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

23 jun 2011, 20:41

@ shag/bedankt!En vandaar dat je er zoveel vanaf weet,super!
Heb RB bij mijn autoverzekering, bel ik morgen terug. En had al de ANWB(ben ik lid van) een mail gestuurd, maar geen antwoord gehad dus zal ik morgen ook bellen. Daarnaast heb ik ook nog een andere RB, zal ik die ook inschakelen??

@Marcel always open/Buiten de termijn is het gemeld. Bij alle beurten deden ze er vloeistoffen bij maar niet hoeveel erbij gezet, behalve 20 dec 2010(apk) toen moest er 3 liter bij nadat ze in juli 2010(beurt) ook hadden bijgevuld(niet hoeveel liter) Ik heb toen ong 5000 km gereden.De dealer heeft in dec een verkeerde kmstand ingevuld(105.000) terwijl ik nu nog maar 70.000 erop heb staan. Dus vandaar de schatting van 5000.
Waarom ze de motor moeten vervangen is het volgende, ik citeer:

Gezien het zeer hoge olieverbruik, verwachten wij dat er het een en ander is beschadigd in de motor, zoals bijvoorbeeld ovale zuigers en cilinderwanden, door een te hoge temperatuur in de motor, mogelijk veroorzaakt door een te laag oliepeil.
Zoals eerder besproken, kan een Cooper S bij goed gebruik 1 liter op de 4000 km gebruiken, dit lijkt veel, maar komt vaker voor.
Mogelijk is bij de vorige eigenaar al gereden met een te laag oliepeil, met als gevolg dit olieverbruik, dit is echter achteraf niet meer te controleren.
Wij kunnen eventueel een afspraak maken, om met een endoscoop via de bougiegaten in de motor te kijken om te kunnen constateren of deze motor nog reparabel is. Wij verwachten echter van niet.
Er is door ons een coulanceverzoek ingediend bij MINI, deze is echter afgewezen, gezien de leeftijd van de auto.

Dit was het antwoord van de de dealer....
GreyCooperS
Forum Junky

23 jun 2011, 20:53

Bij Beek zijn afgelopen twee weken twee R56's S binnen geweest met hetzelfde probleem als Speedy (defecte zuiger).
Echter geen van beide auto's waren getuned en bone stock.

Deze blokken hebben blijkbaar toch echt zwakke plekken, waarvan veel dealer doen alsof ze er nog nooit van gehoord hebben.

Zoals hierboven al aangegeven, je niet laten afschepen met "
Sorry, helaas..."

Succes!
AfbeeldingAfbeelding

2008 | R56 Cooper S | Chili Red

Beek Stage 1 | Forge Dump Valve | 17" Intra 7,5J 225-45-17 | Custom Red Recaro CS | GP Gordels | Scangauge II | Aero | Navi | Xenon | Pano | Antracite Hemel | Keyless Go

2002 | e39 540i Touring | Messing Metallic

2000 | e53 X5 4.4i | Tiag
donna
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

23 jun 2011, 21:08

@ greyCooperS/Weet jij toevallig hoe de eigenaren dat hebben opgelost?Was dit binnen de garantie of op eigen rekening?
Zoals je schrijft hebben ze blijkbaar zwakke plekken en komt het dus vaker voor...:-( Ben benieuwd hoe vaak en hoe vaak de eigenaren er de dupe van zijn.
GreyCooperS
Forum Junky

23 jun 2011, 21:25

Speedy heeft helaas zelf de kosten moeten dragen omdat hij zelf de auto uit het buitenland heeft gehaald. Van een van de twee anderen die laatst bij Beek waren weet ik dat het blok onder garantie werd vervangen. Maar dit ook pas nadat Beek had aangetoond wat er mis was. De andere weet ik helaas niet.

Maar er komen dus steeds meer signalen dat dit blok zwakke plekken heeft. Met name de temp huishouding. Dit zorgt voor veel problemen.

En ander lid, Mushrop, heeft ook een nieuw blok onder garantie gekregen in zijn R56 JCW. Was geen zuiger geloof ik, maar wel nw blok dus na 30k uit mn hoofd?
AfbeeldingAfbeelding

2008 | R56 Cooper S | Chili Red

Beek Stage 1 | Forge Dump Valve | 17" Intra 7,5J 225-45-17 | Custom Red Recaro CS | GP Gordels | Scangauge II | Aero | Navi | Xenon | Pano | Antracite Hemel | Keyless Go

2002 | e39 540i Touring | Messing Metallic

2000 | e53 X5 4.4i | Tiag
ducks
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

23 jun 2011, 21:55

Last een compressie/lek test doen. Gemiddeld genomen rij je korte of lange stukken (+15 min)? Jammer dat hij 2e hands is, want de schade is waarschijnlijk al eerder ontstaan en je kan nu dus niet nagaan hoe de vorige gebruiker heeft gereden met de auto.
[align=center]
Afbeelding
Ducks
flickr
[/align]

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”