Nieuwe Mini Cooper S Cabrio, Sport onderstel word afgeraden?

Welk onderstel op een nieuwe cooper S cabrio?

Standaard (sportonderstel)
2
33%
Sportonderstel (plus)
1
17%
Achteraf montage van custom setje
3
50%
 
Totaal aantal stemmen: 6
zeno
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: utrecht
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mei 2011, 00:25

Nieuwe Mini Cooper S Cabrio, Sport onderstel word afgeraden?

03 mei 2011, 15:29

Hallo Mensen,

Ik ben hopelijk binnenkort eigenaar van een nieuwe Mini Cooper S Cabrio. :)
Daarom heb ik me ook aangemeld voor dit forum, omdat ik wat vraagjes heb voordag ik de bestelling definitief kan maken.

Heb op het forum al redelijk uitgebreid gezocht en meerdere malen mijn vraag kunnen vinden, maar eigenlijk tot nog toe niet een duidelijk antwoord:

Zoals ik begrijp heeft een Cooper S Cabrio standaard een sportonderstel, volgens horen-zeggen is deze zelfs stijver dan de dichte variant (wat ik vreemd vindt?). Nu is er als optie op de Cooper S cabrio ook een sportonderstel te bestellen voor ongeveer 250,-. Volgens mij wordt deze hier en daar aangeduid als zijnde sportonderstel-plus.

Naar wat ik begrijp is dit niet hetzelfde onderstel als die op de JCW, maar ligt hij er ergens tussenin.

Ik heb de optie in eerste instantie aangevinkt, maar kreeg op de autorai van iemand het advies om daar toch maar eens kritisch over na te denken omdat dit onderstel toch wel erg hard lijkt te zijn (te veel stuiteren geeft natuurlijk weer gripverlies op sommige momenten).

Ik ben duidelijk iemand die van een echte sportieve auto houdt, heb op mijn huidige auto een AST sportonderstel dat in hardheid en hoogte verstelbaar is, die heb ik eigenlijk al 2 jaar op zijn hardste stand staan. Dit is wel een auto waar ik niet dagelijks in rij, hetgeen ik wel van plan ben met de Mini.

Daarom mijn vraag: Is er iemand hier die first-hand ervaring heeft met het sportonderstel-plus zoals deze nu wordt geleverd? En, is deze echt zo hard dat je daar niet vrolijk van wordt, of komt dit meer omdat mensen gewend zijn aan een smooth-ride zoals de gemiddelde mercedes deze hen biedt?

Hoor graag van jullie wat de meningen of ervaringen zijn.

Ook heb ik trouwens gelezen hier op het forum dat het handig is te kiezen voor het standaard onderstel en deze later aan te passen door er bijvoorbeeld een billstein setje onder te gooien. Wat zijn hierbij de ervaringen, kosten, en wat is jullie advies?


Alvast bedankt voor jullie moeite en tijd!

Groet,
Zeno!
parklaneworks
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rotterdam
Berichten: 3351
Lid geworden op: 23 mar 2006, 14:28

03 mei 2011, 15:46

Ik zou voor achteraf montage gaan. Het is eigenlijk wel een 'must' om een MINI te verlagen, velen zullen dit beamen. Met custom set kun je kun je het volledig naar je zin maken. Bij Beek autoracing (een van de clubsponsoren) kun je zien wat de verschillende sets inclusief montage kosten.

Mij ging het vooral om de looks, dus heb ik alleen veren genomen.
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8534
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

04 mei 2011, 08:49

Het is geen "must" om te verlagen, maar dat is afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Gelet op autohistorie zit jij heel duidelijk ook in de groep mensen met die voorkeur.

Houd je dealergeld in je zak, de optie SportonderstelPlus afbestellen, en zet er een aftermarket schroefset op van KW of bilstein, op voorwaarde dat die in hardheid verstelbaar is.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
zeno
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: utrecht
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mei 2011, 00:25

04 mei 2011, 18:48

Bedankt voor jullie reacties Marcel en Parklaneworks :)
parklaneworks schreef:Ik zou voor achteraf montage gaan. Het is eigenlijk wel een 'must' om een MINI te verlagen, velen zullen dit beamen. Met custom set kun je kun je het volledig naar je zin maken. Bij Beek autoracing (een van de clubsponsoren) kun je zien wat de verschillende sets inclusief montage kosten.

Mij ging het vooral om de looks, dus heb ik alleen veren genomen.

Bedankt voor je reactie! Ik ging in principe voor ene lekkere sportieve ride, waarbij een iets lagere look vaak ook erg mooi is. Verlagingsveren zijn zo te zien erg betaalbaar. Wat ik alleen weet van de tijd dat ik nog in een Golf GTI reed is dat dit niet altijd de wegligging ten gunste komt (combi met de standaard dempers meestal niet aan te raden, tenzij deze afstelbaar zijn?)

Marcel Always Open schreef:Het is geen "must" om te verlagen, maar dat is afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Gelet op autohistorie zit jij heel duidelijk ook in de groep mensen met die voorkeur.

Houd je dealergeld in je zak, de optie SportonderstelPlus afbestellen, en zet er een aftermarket schroefset op van KW of bilstein, op voorwaarde dat die in hardheid verstelbaar is.
Ik zou bijna denken dat je daadwerkelijk weet wat voor auto's ik gereden heb ;)
Maar ik vind dus een goede ride belangrijker dan low-looks. Een schroefset die in hardheid verstelbaar is zoals ik die nu op mijn wagen heb is erg prettig. Maar vaak wel een stuk meer aan de prijs dan verlagingsveren zoals parklane voorsteld, of de SportPlus die de dealer aanbied (a +/- 250,-) .


Ik zal echter zeker even kijken naar die optie. :)
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8534
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

04 mei 2011, 21:11

<<--------- helderziend :mrgreen:




(ik werd getriggerd door jouw eigen tekst :
Ik ben duidelijk iemand die van een echte sportieve auto houdt, heb op mijn huidige auto een AST sportonderstel dat in hardheid en hoogte verstelbaar is, die heb ik eigenlijk al 2 jaar op zijn hardste stand staan.

Als je dat schrijft, kan ik wel uittekenen , dat al jouw auto's altijd verlaagd zijn.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
zeno
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: utrecht
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mei 2011, 00:25

04 mei 2011, 22:14

Haha, ja dat kan ik me opzich voorstellen :p
zeno
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: utrecht
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mei 2011, 00:25

16 mei 2011, 14:59

Ik ga vandaag de wagen bestellen.

Heb besloten om voor de versie zonder sportonderstel-plus te gaan.
Dan ga ik achteraf wel kijken naar een eventueel schroefsetje of iets anders. :)

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval.
Gebruikersavatar
H en S
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Wierden
Berichten: 1596
Lid geworden op: 15 jun 2008, 16:48

16 mei 2011, 22:28

Hebben wij ook gedaan en er een setje verlagingsveren (3cm) onder gezet.Rijdt best wel aardig en stuitert ook niet echt.
Afbeelding


Mini Cooper S Countryman All4, F60. S Cabrio F57, Mini Cooper One, Mini Countryman Cooper S All4, Mini Cooper S Cabrio R57
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Ingelmunster
Berichten: 14169
Lid geworden op: 12 apr 2006, 21:20

17 mei 2011, 14:36

Ik had sportonderstel genomen op mijn S. Ik heb nooit echt kunnen vergelijken met het standaardonderstel, maar ik vond het niet sportief genoeg + hij stond wel erg hoog... Ik vond dat ie op een slecht wegdek niet goed omweg kon met de oneffenheden, ik moest altijd mijn stuur vasthouden met mijn beide handen. Nu rijdt ie lekker stabiel, het is comfortabel genoeg, en hij plakt aan de baan. Al moet ik er wel bij vertellen dat ie wat trilt bij het accelereren, maar hij is ook een kleine 6 cm gezakt... Denk niet dat je die problemen zal hebben met een verlaging van 4 cm :wink:
zeno
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: utrecht
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mei 2011, 00:25

25 mei 2011, 22:54

6 cm is wel een mooi stuk lager, maar misschien inderdaad een beetje te :)

Denk dat ik voor verlagingsveren ga, of als het financieel een beetje meezit, voor een mooi schroefsetje.

Eerst maar eens een tijdje rondrijden om te kijken hoe het bevalt.. kan niet wachten tot hij binnen is!!! :) :)

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”