Verkooptentamen MINI (MINI liefhebbers opgelet!)

Van alles en niet over de MINI (géén verkoop-topic).
Daan Smit
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

Verkooptentamen MINI (MINI liefhebbers opgelet!)

28 feb 2011, 23:46

Hallo allemaal!

Korte intro over mijzelf; mijn naam is Daan Smit, ik ben 20 jaar en kom uit Doorn.
Ik ben werkzaam voor ING Car lease en werk bij het Used Cars Centre.
Momenteel zit ik in het 2e jaar van de HBO opleiding op het IVA te Driebergen.
Ik ben al sinds lange tijd een MINI gek en mag de komende autoRAI het merk MINI gaan vertegenwoordigen in Amsterdam!

Aangezien alle 2e jaars studenten in Mei hun verkooptentamen voor het vak 'Consumentenverkoop' moeten gaan afleggen, zit ik hier volgens mij behoorlijk in het hol van de leeuw.
Ik wil mijn verkoopgesprek gaan houden over de MINI John Cooper Works. Aangezien deze auto's zeer schaars zijn, neem ik in Mei een MINI Cooper S mee voor het verkoopgesprek, dat wordt maar even improviseren! ;)

Voordat wij met het gesprek moeten beginnen, zijn we eerst met z'n allen hard aan het werk voor onze verkoopmap.
Dit is een map waarin je zoveel mogelijk informatie over de te verkopen auto moet plaatsen.
Denk hierbij aan de brochure's, garantievoorwaarden, persoonlijke offerte voor de klant (docent in dit geval), taxatierapport etc.

Enkel loop ik een beetje vast op enkele punten, waardoor ik jullie om hulp zou willen vragen:
- Ik moet 10 U.S.P's (Unique Selling Points) verzinnen van de John Cooper Works
- Ik moet een duidelijk en compleet concurrentievergelijk verzinnen met minimaal 4 "echte concurrenten"
- Ik moet aan zoveel mogelijk roadtest's komen van de John Cooper Works

Mocht iemand op dit forum mij hierbij kunnen helpen, zou ik hier superblij mee zijn!

Al het overige informatie of relevante dingen waar ik iets aan heb, is ook zeer welkom!

Alvast bedankt allemaal!

Groetjes Daan

P.S. Mocht dit topic in het verkeerde gedeelte staan, mijn excuses.
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 mar 2011, 00:21

Hahaha memories of the good old days... Ik deed mijn verkoop examen over een primera 1.6

Tijden veranderen :mrgreen:

10 usp's, tja.

Restwaarde?
Beleving?
Uitstraling?
Prestaties?

4 concurrenten.... Zijn die er dan?
- mito/guiletta
- A1/S1
- 500 abarth
- Clio rs of iets dergelijks?

Tests: er is een test te vinden op het forum tussen een 1e generaties JCW GP van Hans, 1e generaties getunede S van Berthil en een 2e generatie JCW van MINI Nederland. Is wel interessant.

Succes met je tentamen!

Groet,
Peter
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

01 mar 2011, 00:49

Welkom en succes met zoeken want alle informatie die je zoekt staat hier op het forum.
Ik neem tenminste niet aan dat wij jouw werkstuk moeten gaan maken :)

Hier staat in ieder geval de test met de 3 Mini's.

En je kan op mijn website www.r53.nl kijken maar die gaat voornamelijk over de 1ste generatie.
Woosh!
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Nederland

01 mar 2011, 00:51

haha, er zijn hier nog wel meer pipo's van de IVA :mrgreen:

ik deed mijn examen in 2007 over de BMW 120i
Overigens heb ik bij MB op de RAI gestaan in dat jaar.. tussen de SUV's :)

Ik denk dat Peter wel al de belangrijke concurrenten heeft genoemd.
Je zou daar misschien nog de Citroen DS3 bij kunnen voegen.
Eventueel nog een Opel of Volkswagen..
Maar eigenlijk heeft de MINI (zeker de JCW) geen echte concurrenten natuurlijk :mrgreen: 8)

Wat ik nog weet van de verkoopmap, is dat je vooral de sites en bladen moeten gebruiken die op de IVA gebruikt worden als recentiemateriaal.
Een site als Autozine.nl deed het in mijn jaar erg goed vanwege de objectieve blik.

Voor wat betreft USP's, denk ik dat 10 eigenlijk best wel veel is voor een auto in het algemeen..
Peter noemt inderdaad al 4 van de belangrijkste voor MINI.
Wat je bijvoorbeeld ook nog kan noemen is dat de gewone Cooper S al in de 20% bijtelling valt, wat tot op heden volgens mij nog steeds vrij uniek is in het segment.
Daarnaast zijn natuurlijk de rijeigenschappen en het karakter van de MINI een kwaliteitje op zich.

Succes en laat maar weten of je geslaagd bent :mrgreen:
The Transporter - "Always on a mission.."

The exes:
- Subaru Forester 2.0XT AWD A/T (04/2003)
- Mazda MX-5 1.8i 16V Touring (05/2000)

The one that started it all...
- MINI One D (11/2009)
Afbeelding
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 mar 2011, 01:17

Concurrenten:

- Clio RS Cup
- Polo GTI
- Citroen DS3 Racing
- Audi S1

USP:

- weggedrag/handling
- restwaarde
- historie
- kwaliteit
- uitstraling
- newMINIclub :lol:

er heeft recent nog een test gestaan in de Autovisie tussen de JCW en de DS3 Racing, en iets langer terug een JCW WC50.

Ik heb wel een JCW die je mag lenen, maar die is wel een beetje gemodificeerd.... :D

Succes!

oh ja ikke '96-'98 :wink:
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Marcel Always Open
Cabrio-King

01 mar 2011, 05:29

Misschien moet je het forum ook echt lezen. Alles wat je vraagt staat al in een miljoen forumtopics. Moeten wij al jouw werk doen?
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

01 mar 2011, 07:40

Woosh! schreef:Wat je bijvoorbeeld ook nog kan noemen is dat de gewone Cooper S al in de 20% bijtelling valt, wat tot op heden volgens mij nog steeds vrij uniek is in het segment.
Als je bij mij als potentiële klant begint over bijtelling haak ik al af, draai ik om en ben weg.
Maar ja, ik ben dan ook maar one of a kind. :mrgreen:

Bijtelling verhaal vind ik dat je dat pas moet gaan vertellen als het voor je duidelijk is of klant wil gaan leasen of niet.
Als dit niet het geval is, zal het de klant een zorg zijn.

Grappig trouwens: IVA doen, maar vervolgens niks met auto's doen. Bij is het net andersom.
mini cabrio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Re: Verkooptentamen MINI (MINI liefhebbers opgelet!)

01 mar 2011, 08:59

Daan Smit schreef: ........... zit ik hier volgens mij behoorlijk in het hol van de leeuw.
:lol: Leuke uitspraak voor iemand die bij de ING werkt... :lol: :mrgreen:
(ik werk zelf ook bij de ING, en ben me aan het oriënteren op me vervolg studie, waarbij de IVA ook op me lijstje staat ;) :P maar dat ter zijde :P )

de concurrenten zijn al aardig genoemd zo dacht ik.

voor USP's kan je misschien nog een keer een goed stukkie in n mini rijden, neem aan dat je dat al gedaan heb. Maar nog een keer kan nooit kwaad, en dan opschrijven wat voor gevoel je erbij krijgt ;) ik vind het namelijk echt een belevings-auto :lol:

mocht je nog vragen hebben, horen we het wel van je ;) ook als je je tentamen heb gehaald trouwens... :lol:
Woosh!
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Nederland

01 mar 2011, 10:20

Mini Poeper schreef:
Woosh! schreef:Wat je bijvoorbeeld ook nog kan noemen is dat de gewone Cooper S al in de 20% bijtelling valt, wat tot op heden volgens mij nog steeds vrij uniek is in het segment.
Als je bij mij als potentiële klant begint over bijtelling haak ik al af, draai ik om en ben weg.
Maar ja, ik ben dan ook maar one of a kind. :mrgreen:

Bijtelling verhaal vind ik dat je dat pas moet gaan vertellen als het voor je duidelijk is of klant wil gaan leasen of niet.
Als dit niet het geval is, zal het de klant een zorg zijn.
hoe dan ook is het in mijn optiek een USP ;)
Steeds vaker wordt er geadverteerd met de bijtelling van auto's door de verschillende fabrikanten.
Nu is BMW al helemaal een merk wat erg trots is op z'n 145 "schone" modellen......
waarom dat dan niet zien als een USP..
Het gaat immers om de verkoopmap.. hij mag zelf kiezen of zijn potentiele klant een leaserijder is of niet ;)

ik heb het immers ook zo gedaan :mrgreen:

Mijn klant ging van een afgetrapte Golf 2 naar een 120i met alles erop en eraan..
z'n naam: Sjonnie Booi :mrgreen: :mrgreen:

Mini Poeper schreef:Grappig trouwens: IVA doen, maar vervolgens niks met auto's doen. Bij is het net andersom.
Toen ik van school ging sloeg bijna de crisis in.. ik wist dus heel erg zeker dat ik niet in de autobranch wilde werken :wink:

The exes:

- MINI One D (11/2009)
Afbeelding
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 mar 2011, 10:29

Woosh! schreef:Toen ik van school ging sloeg bijna de crisis in.. ik wist dus heel erg zeker dat ik niet in de autobranch wilde werken :wink:
Jaaa, maar jij zat dan ook bij BMW.... Bij Audi kon je je lol op. Wat een aanloop! BIZAR!

Maarruh ik heb ook nog wel een JCW staan die je kan gebruiken maar dan ga ik wel mee naar Driebergen... Weer is ff rondkijken in de buurt waar ik me 2 jaar heb misdragen hahaha :mrgreen: :s

Net als Mushrop van '96-'98 :bleh
Woosh!
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Nederland

01 mar 2011, 11:03

peter schreef:
Woosh! schreef:Toen ik van school ging sloeg bijna de crisis in.. ik wist dus heel erg zeker dat ik niet in de autobranch wilde werken :wink:
Jaaa, maar jij zat dan ook bij BMW.... Bij Audi kon je je lol op. Wat een aanloop! BIZAR!
True.. en daarnaast ging ik heerlijk naar de VS, dus weinig zin om een baan te gaan zoeken toen :mrgreen:
En toen ik terug kwam was de crisis echt ingeslagen.. verschillende van mijn klasgenoten kwamen niet aan de bak of verloren constant hun baan....
Anywho.. alles wat ik hoorde, was niet erg positief.. dus ben wat anders gaan doen.
Gelukkig heb jij het beter gehad ;)

En nu willen we wel weer een reactie van onze Daan :mrgreen:

oh nog een puntje, die USP van Mushrop ben ik het helemaal mee eens!
mushrop schreef:- newMINIclub :lol:
:yeah

The exes:

- MINI One D (11/2009)
Afbeelding
WoK
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 mar 2011, 11:05

Mis 1 belangrijke USP....
verregaande mogelijkheden om te personaliseren!
Woosh!
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Nederland

01 mar 2011, 11:06

nog een:

- kans op MINI-virus aanzienlijk groot (is that a bad thing?? :s )

:mrgreen:

The exes:

- MINI One D (11/2009)
Afbeelding
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 mar 2011, 11:22

Woosh! schreef:nog een:

- kans op MINI-virus aanzienlijk groot (is that a bad thing?? :s )

:mrgreen:
Wel als het overgaat in het coendek-syndroom, dan is er echt geen redden meer aan :lol:
Afbeelding
Woosh!
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Nederland

01 mar 2011, 11:38

:lol: :lol:

heb je het allemaal opgeschreven Daan?
Waardevolle informatie >) 8)

The exes:

- MINI One D (11/2009)
Afbeelding

Terug naar “Kletshoek”