Het winterbanden topic R55, R56, R57

De 2e generatie vanaf 2006
MiniBeardie XL
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 nov 2010, 17:17

:oops:

Info is afkomstig van de ANWB autotechneuten die ook betrokken zijn bij de winterbandentests (die samen met o.a. ADAC, TCS en OAMTC uitgevoerd worden).

Ik redigeer de tekst en plaats het :wink:
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 nov 2010, 18:33

MiniBeardie XL schreef:Helemaal met Shag eens.

@ Rob: Afgelopen winter zag ik wel vrij veel mensen op de (vaak nog witte) linkerbaan met snelheden rijden alsof er helemaal geen sneeuw lag.

Ik vermoed toch een klein beetje dat deze automobilisten winterbanden hadden . . .

Zo raar lijkt me dat onderzoek en die veronderstelling dus niet.
ja hallo, dat neem je allemaal maar aan. Ik heb geleerd dat je nooit zomaar iets moet aannemen, en al helemaal niet om aan die aannames conclusies te gaan verbinden. Dat raakt toch kant noch wal?

trouwens, blijkbaar hadden die winterbanden dan dus wel degelijk nut... :wink: (om even de aannames te volgen)
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
MiniBeardie XL
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 nov 2010, 19:27

Is idd aanname, wel gebaseerd op van die leasebakken (nog een aanname :wink: ) met van die zwarte velgen.

Gaat er om dat veel veiligheidsverhogende uitvindingen voor een groot deel teniet wordt gedaan door het menselijk gedrag. Dat blijkt uit onderzoek bij de komst van de veiligheidsgordel, de airbag en ABS.

Die verkeerspsycholoog hierboven vermoedt dus dat dit ook het geval zou kunnen zijn bij het het gebruik van winterbanden op een besneeuwd wegdek.

Dat vermoeden heb ik dus ook.

Dat winterbanden nut hebben op een besneeuwd wegdek is geen punt van discussie. Neemt niet weg dat je je ook met winterbanden aan de omstandigheden moet aanpassen. Winterbanden zijn geen wonderbanden.
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 nov 2010, 19:35

daar heb jij weer gelijk in. Maar heb je toevallig die test gelezen in de Autovisie Ron? Daar bleek dat winterbanden vergeleken met zomerbanden vanaf 10 graden meer grip boden op gladde ondergrond. Het enige wat minder goed was, was de remweg (+1.5meter).

Na ja, ik denk dat ieder voor zich moet bepalen of je winterbanden neemt of niet. Ik heb het op de Clubman wel, op de JCW niet. Bewuste keuze, maar toch zou ik het op de JCW ook graag willen. Het geeft mij iig een veel beter gevoel gedurende de wintermaanden.

Winterbanden zullen wel altijd een punt van discussie blijven denk ik...

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Afbeelding
volumex
Enthousiast
Enthousiast

25 nov 2010, 19:30

Goedendag, mijn MINI-dealer wist het - na het zekerheidshalve uitlezen van de sleutel - zeker: mijn Cooper S uit 2007 (met sportonderstel) kan niet op 16 inch 5 star Blaster wielen, omdat dit problemen oplevert met de remmen. Wie-o-wie weet of dit klopt... Ik wil namelijk zo snel mogelijk een setje winterwielen aanschaffen.

Frank
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

25 nov 2010, 20:08

als je geen JCW remmen hebt, past 16" toch gewoon?

Afbeelding
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

25 nov 2010, 21:32

Volgens mij verschilt het per velg of het past i.c.m. de remmen van een Cooper S. Sommige 16 inch velgen passen wel, andere weer niet. Zou dus best kunnen dat de 5-star Blasters net niet passen.16 inch Bridge Spokes bijv. kunnen er volgens mij wel onder.
Afbeelding
Robbie86
One wheel wonder
One wheel wonder

25 nov 2010, 21:57

Zijn er ook mensen die in de winter blijven rijden met gepolijste velgen(rand) en zo ja hoe houden jullie deze vrij van oxidatie. Ik heb namelijk een 17 inch wintersetje op de kop getikt alleen deze hebben wel een gepolijste rand.
volumex
Enthousiast
Enthousiast

28 nov 2010, 14:11

Hellup: is er iemand die zeker weet of de 5 Star Blaster wielen (16 inch) onder een R56 Cooper S passen? Bij de BMW/MINI-organisatie krijg ik gevarieerde antwoorden waar ik niet zo veel mee kan......

Frank
H en S
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 nov 2010, 15:21

Volgens mij heb ik die er ook op zitten. (ik heb er nu verlagingsveren en spacers op zitten maar in het eerste jaar zaten ze er zonder op) Wij hebben een Cooper S Cabrio (R57) van 2009
H en S
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 nov 2010, 15:22

H en S schreef:Volgens mij heb ik die er ook op zitten. (ik heb er nu verlagingsveren en spacers op zitten maar in het eerste jaar zaten ze er zonder op) Wij hebben een Cooper S Cabrio (R57) van 2009
FF ookeen plaatje erbij.

Afbeelding
Deniz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 nov 2010, 17:21

MiniBeardie XL schreef:@ Rob: Afgelopen winter zag ik wel vrij veel mensen op de (vaak nog witte) linkerbaan met snelheden rijden alsof er helemaal geen sneeuw lag.
Hehe, dat viel me ook op. Men denkt zodra ze winterbanden hebben, dat ze opeens alles kunnen maken :P Zie vaak genoeg dat ook auto's met winderbanden gewoon vrolijk doorglijden.

Persoonlijk houd het bij mn zomerbanden, geen zin om extra setje velgen en banden te kopen. Maarjah, tegenwoordig rij ik ook niet zo veel meer.
volumex
Enthousiast
Enthousiast

28 nov 2010, 18:03

Nu ik ze live onder een R57 heb gezien, ben ik gerustgesteld!
Frank
the blue lobster
Niko N.
Contacteer:

29 nov 2010, 00:03

Ook de Blauwe Kreeft staat inmiddels op Snowboots. :D

Het zijn dezelfde velgen als de zomerbanden alleen dan 17" 8)

Afbeelding
" Good pictures can be planned, great pictures just happen "

Afbeelding
MaVaEe
Koeien-teller

29 nov 2010, 16:27

Lol dat is wel vet! :mrgreen:
Afbeelding

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”