Het winterbanden topic R55, R56, R57

De 2e generatie vanaf 2006
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

12 nov 2010, 12:51

Ik ga helemaal met Rob mee!
Dat de samenstelling anders is, is goed te merken als je inderdaad door een bocht gaat. Moet je eens een lekke band hebben met een winterband... :O

Vergelijk van winter-/zomerbanden moet je met een korrel zout nemen.
Waren de afmetingen hetzelfde, prijskwaliteit etc etc. Over het algemeen rijd je in de zomer een wiel met iets bredere en lager profiel (hoogte) banden, meestal scheelt dat één maat maar zoals bij mij twee maten.

Van de week op de snelweg in Dld was ik blij dat ik wielen heb met maar weinig rubber. Ik moest uitwijken voor een Volvo die zonder te knipperen en kijken voor mijn auto gooide. Ik week naar links uit en voelde de auto gewoon over de banden rollen en ik heb al zo weinig rubber!

Overigens is het in Dld ook verplicht om op het dashboard duidelijk in het zicht te hebben wat de max. V is van je winterbanden.
Yannick_
Mod virus alert!
Mod virus alert!

14 nov 2010, 21:24

Mini Poeper schreef:
paddo schreef:En natuurlijk sowieso véél beter dan doorrijden op je zomerbandjes :mrgreen:
Alleen als het ijzelt en sneeuwt, voor de rest kun je beter op zomerbanden rijden. :roll:
Yannick_ schreef:Om maar even aan te sluiten bij de rest.. :wink:
Ik ben ook druk op zoek naar winterbanden. Ik heb nu 195/55 16'' zomerbanden, en heb nu 4 continentalbanden gezien, deze zijn dezelfde maat, alleen dan 15''. Is dit een probleem? :roll:
:? Zelfde maat? In een zin ben je wel tegenstrijdig. :wink:
Eerst zeg je maat 195/55R16 en vervolgens zelfde maat 15"
Bedoel je soms 195/55R15? Dat is niet de zelfde maat.
Excuus, ik zie dat het een beetje onduidelijk is ja.
De maat is inderdaad kleiner, maar het type (195/55) hetzelfde. En mocht ik die banden nemen, dan zit daar een andere velg om. Is het een probleem als er normaal 16'' onder zit en in de winter 15''? Lijkt me alleen dat de auto iets lager ligt, voor de rest zou ik niets kunnen verzinnen..
paddo
Be Mini
Be Mini

14 nov 2010, 21:43

Mini Poeper schreef: Overigens is het in Dld ook verplicht om op het dashboard duidelijk in het zicht te hebben wat de max. V is van je winterbanden.
Geldt dit altijd òf alleen als de Vmax van je banden minder is dan de topsnelheid van je auto (ik meende dat laatste, heb ooit één keer zo'n sticker gehad op een 206 gti, daarna nooit meer)
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

15 nov 2010, 09:17

Yannick_ schreef: Excuus, ik zie dat het een beetje onduidelijk is ja.
De maat is inderdaad kleiner, maar het type (195/55) hetzelfde. En mocht ik die banden nemen, dan zit daar een andere velg om. Is het een probleem als er normaal 16'' onder zit en in de winter 15''? Lijkt me alleen dat de auto iets lager ligt, voor de rest zou ik niets kunnen verzinnen..
Ligt eraan wat voor een auto het is...
Normaal geen probleem, maar als het 2.Gen Cooper S is moet je minstens 16" hebben omdat anders de velg niet om de remklauw past.

@padda: laatste :wink:
Yannick_
Mod virus alert!
Mod virus alert!

15 nov 2010, 20:47

Mini Poeper schreef:
Yannick_ schreef: Excuus, ik zie dat het een beetje onduidelijk is ja.
Ligt eraan wat voor een auto het is...
Normaal geen probleem, maar als het 2.Gen Cooper S is moet je minstens 16" hebben omdat anders de velg niet om de remklauw past.

@padda: laatste :wink:
Zie ik per abuis nu pas dat ik in het verkeerde subforum zit, het is een cooper 1e gen.
Hoorde wat mensen zeggen dat de kilometerstand dan niet meer klopt ofzo?
BenJoep
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

15 nov 2010, 21:28

Sinds dit weekend ook weer winterbanden (pirelli winter sottozeri II) onder mijn mini laten zetten. Moet er nog steeds aan wennen. Spoorvorming lijkt hij gevoeliger voor en met een beetje optrekken lijkt die een beetje te zwabberen (een beetje overdreven). Zit dit nu tussen mijn oren of is het echt zo?
paddo
Be Mini
Be Mini

16 nov 2010, 21:55

Hm vreemd, op m'n winterbanden heb ik nu juist minder last van spoorvorming zo lijkt het, banden zijn ook wat smaller dan de zomerset (195 ipv 205).
Overigens heeft auto-motor-und-sport nu een test met 16 inch winterbanden. De Goodyear Ultra Grip 7+ is als beste getest, ook goed (besonders empfehlenswert) zijn: Michelin Alpin 4 en Continental Winter Contact TS 830.

De hele test en alle uitslagen staan hier.

Roy
BenJoep
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

16 nov 2010, 22:58

paddo schreef:Hm vreemd, op m'n winterbanden heb ik nu juist minder last van spoorvorming zo lijkt het, banden zijn ook wat smaller dan de zomerset (195 ipv 205).
Overigens heeft auto-motor-und-sport nu een test met 16 inch winterbanden. De Goodyear Ultra Grip 7+ is als beste getest, ook goed (besonders empfehlenswert) zijn: Michelin Alpin 4 en Continental Winter Contact TS 830.

De hele test en alle uitslagen staan hier.

Roy
Heb voor zomer- en winterbanden dezelfde maat, beide 205-45-R17 (niet veel keuze ivm een leasebak). Als je naar een minder brede band gaat dan kan ik me voorstellen dat je minder last hebt van spoorvorming.
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 nov 2010, 01:25

winterbanden zijn soepeler en zullen wat meer zijdelingse beweging hebben van de wangen. Ik merk ook een duidelijk verschil. Rosalie dacht in eerste instantie dat ze een lekker band had. :lol:
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 nov 2010, 16:23

foknieuws..

'Winterbanden hebben weinig effect'
- door Redactie op 17-11-2010 @ 14:01

Winterbanden hebben in de Nederlandse kwakkelwinters bitter weinig effect. Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen zijn de banden alleen effectief bij temperaturen onder het vriespunt en bij sneeuwval. "En dat komt in Nederland amper voor."

Tertoolen zet ernstige vraagtekens bij het nut van winterbanden voor Nederlandse automobilisten. ''Ze heetten voorheen sneeuwbanden en sneeuw hebben we hier maar weinig. Het is in de winter vaker nat herfstweer. En bij nat wegdek zijn zomerbanden veiliger. Je kunt je dus afvragen of het wel zin heeft om winterbanden te nemen.''

Bovendien rijden bestuurders van een auto met winterbanden harder en gevaarlijker doordat ze zich veiliger voelen. Het netto-effect van winterbanden is in dat geval nul. ''Het zit als het ware tussen de oren. Met winterbanden denken mensen meer te kunnen'', stelt de psycholoog.

Tertoolen vergelijkt het met een onderzoek naar het antiblokkeringssysteem in auto's. Bestuurders met zo'n systeem waanden zich veilig en namen daardoor meer risico. Hij gaat er vanuit dat dat principe ook voor winterbanden geldt.

Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) bieden winterbanden wel degelijk extra veiligheid en is het 'verstandig' ze te nemen. VVN vindt het niet nodig ze verplicht te stellen, omdat we in Nederland geen lange en extreme winters hebben.

De branchevereniging voor de banden- en wielenbranche VACO laat weten dat bandenservicebedrijven het sinds begin november topdruk hebben met het verwisselen van zomerbanden voor winterbanden. Volgens VACO is de winterband definitief doorgebroken in Nederland en kunnen producenten de vraag ernaar amper bijhouden.
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 nov 2010, 16:31

wat een gel*l man. Heb je de laatste test niet gelezen in de Autovisie. Winterbanden hebben wel degelijk effect.

Dat gezeur dat je harder rijdt als je winterbanden monteert vind ik ook zo'n kul. We hebben toch ook airbags/esp/abs etc. Moeten we dat nu ook allemaal achterwege laten?
Tertoolen vergelijkt het met een onderzoek naar het antiblokkeringssysteem in auto's. Bestuurders met zo'n systeem waanden zich veilig en namen daardoor meer risico. Hij gaat er vanuit dat dat principe ook voor winterbanden geldt.
wat is dat nou voor butt-onderzoek. Hijgaat er vanuit dat dat bij winterbanden ook zo is..... Ik ga er dan maar vanuit dat hij 's avonds met jarretels rondloopt. Is dat dan ook ineens de waarheid?....
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
MaVaEe
Koeien-teller

17 nov 2010, 16:43

Gelukkig hadden we afgelopen winter ook geen sneeuw! :mrgreen:
Afbeelding
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 nov 2010, 16:53

hier wat info van de ANWB:
Voor mensen die met de auto op wintersport gaan en voor mensen die iedere dag op de auto moeten kunnen vertrouwen adviseren we winterbanden. Dit zijn onder winterse omstandigheden de veiligste banden. Voor mensen die niet met de auto op wintersport gaan én de auto kunnen laten staan zijn winterbanden niet noodzakelijk. Onder droge en regenachtige omstandigheden in de winter volstaat het aanpassen van de snelheid en de volgafstand om met goede zomerbanden veilig te kunnen rijden. Alleen op de dagen dat er sneeuw of ijs op de weg ligt moet dringend geadviseerd worden de auto zonder winterbanden (of 4-seizoenenbanden) te laten staan. Sneeuw is zo'n kritieke rijomstandigheid dat zelfs het aanpassen van de snelheid niet meer helpt. De cijfers zijn duidelijk: een meer dan twee keer zo lange remweg als met winterbanden, zelfs bij lage snelheid, is niet veilig.
Moraal van het verhaal is dat winterbanden in winterse omstandigheden (sneeuw, ijs) dus wel degelijk nut hebben. Bij nattigheid volstaan zomerbanden. Ik ga toch niet met de auto op wintersport en voor die 2 dagen sneeuw per jaar hier hoef ik het ook niet te doen. Maar ik rij dan ook nog geen 20.000 p/jaar :mrgreen:
MiniBeardie XL
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 nov 2010, 16:57

Helemaal met Shag eens.

@ Rob: Afgelopen winter zag ik wel vrij veel mensen op de (vaak nog witte) linkerbaan met snelheden rijden alsof er helemaal geen sneeuw lag.

Ik vermoed toch een klein beetje dat deze automobilisten winterbanden hadden . . .

Zo raar lijkt me dat onderzoek en die veronderstelling dus niet.
MaVaEe
Koeien-teller

17 nov 2010, 17:06

Heb jij dat stukje geschreven op de ANWB site Ron? :mrgreen:
Afbeelding

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”