Het winterbanden topic R55, R56, R57

De 2e generatie vanaf 2006
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

11 nov 2010, 16:28

paddo schreef:En natuurlijk sowieso véél beter dan doorrijden op je zomerbandjes :mrgreen:
Alleen als het ijzelt en sneeuwt, voor de rest kun je beter op zomerbanden rijden. :roll:
Yannick_ schreef:Om maar even aan te sluiten bij de rest.. :wink:
Ik ben ook druk op zoek naar winterbanden. Ik heb nu 195/55 16'' zomerbanden, en heb nu 4 continentalbanden gezien, deze zijn dezelfde maat, alleen dan 15''. Is dit een probleem? :roll:
:? Zelfde maat? In een zin ben je wel tegenstrijdig. :wink:
Eerst zeg je maat 195/55R16 en vervolgens zelfde maat 15"
Bedoel je soms 195/55R15? Dat is niet de zelfde maat.
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 nov 2010, 17:16

Mini Poeper schreef:
paddo schreef:En natuurlijk sowieso véél beter dan doorrijden op je zomerbandjes :mrgreen:
Alleen als het ijzelt en sneeuwt, voor de rest kun je beter op zomerbanden rijden. :roll:
bij temperatuur onder de 7 graden presteren winterbanden beter dan zomerbanden. Dus echt niet alleen bij ijzel en sneeuw.

Ik vind het verschil in grip echt zoveel beter met winterbanden. Sinds ik een jaar of 8 geleden voor het eerst winterbanden heb gemonteerd, ben ik helemaal om. Zoveel beter.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
MiniBeardie XL
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 nov 2010, 17:55

Actuele winterbandentests (ANWB en Autoweek) geven toch aardig aan dat de stelling van MiniPoeper klopt.

Grens van 7 graden is enkel een handvatje om te wisselen. Maar zonder sneeuw en ijzel ben je op zomerbanden prima af in de winter, vaak beter dan met winterbanden (meer grip, kortere remweg).

Bij sneeuw en ijzel is het een heel ander verhaal, daar zijn winterbanden veel meer in het voordeel, zowel qua grip als remweg. Zoveel meer dat die de mindere eigenschappen op een nat wegdek teniet doen. Op sneeuw is de remweg soms wel twee keer korter dan met zomerbanden!

Dus kom je geregeld sneeuw tegen: winterbanden!

Ik rij dus op . . . zomerbanden :wink:

@ Yannick: nee, een 15 inch-band past niet op een 16 inch-velg.
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 nov 2010, 18:09

ik rij ook op zomerbanden, ik hou wel van een uitdaging! :lol:
paddo
Be Mini
Be Mini

11 nov 2010, 18:23

Bij droog weer klopt dit wel, bij regen kan het alweer anders zijn evenals bij droog weer en temperaturen van < 0 C. Alleen zijn de verschillen bij droog weer tussen een zomer- en winterband veel kleiner dan de verschillen bij sneeuw/ijzel tussen beide banden. De vraag is dus; waar kies je voor? Voor het kleinste verschil op droog dus doorrijden op zomerprofiel òf voor het grootste verschil bij winterse omstandigheden en dus toch maar winterbanden monteren. . . . ?
Persoonlijk kies ik voor het laatste (moet ook zit wel eens in Duitsland) , dus vandaag de winterbandjes gemonteerd, zal van het weekend ff een foto posten van m'n setje.
Marcel Always Open
Cabrio-King

11 nov 2010, 19:03

Ben er wel van overtuigd dat als je de auto veiliger maakt met winterbanden, je dat weer teniet doet door ander rijgedrag.

In september is er een dag geweest met ontzettend noodweer en enorme hoosbuien. Toen moest ik 's avonds 150 km al glijdend vanuit Drenthe naar huis. Dat helpt de discussie ook niet, want niemand rijdt al in september met winterbanden...

Voor mij geldt vooral het feit dat je in sommige landen "voorbereid moet zijn op winterse omstandigheden" (zoals in Duitsland), wat in praktijk betekent dat je winterbanden moet hebben.

Dus ik check voortaan gewoon 's ochtends of het die dag nat of ijzel/sneeuw wordt, en afhankelijk van de uitkomst daarvan, wissel ik voor vertrek even de velgjes :lol:
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

11 nov 2010, 19:17

Precies, ik kijk ook naar de omstandigheden. Als het weer echt slechter begint te worden wissel ik van wielen. In een half uurtje gebeurd!
Overigens ga ik dit ook weer niet elke dag doen. :wink:

In Dld hanteert men veelal de regel: von O bis O, dus van Oktober tot Pasen.

Ik heb iets opgevangen dat de regels volgend jaar wijzigen dat het dan verplicht wordt, maar kan ik nog niet met zekerheid stellen.
MiniBeardie XL
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 nov 2010, 19:29

In Duitsland wordt momenteel inderdaad gesteggeld over een betere definitie van "winterse omstandigheden".
Dat moet nog in het parlement behandeld worden, dus nog niets zeker.

Ook willen ze een betere beschrijving van wat nu precies winterbanden zijn.
Er zijn nu zat zomerbanden te koop die M+S op de wang hebben staan en echt helemaal niks met winterbanden te aken hebben.
Het sneeuwvlokje op de zijkant is vooralsnog de beste garantie dat je een band hebt die geschikt is voor de winter, en dan dus vooral sneeuw en ijs.

De goedkope Chinese bandjes hebben trouwens ook niet veel met winterbanden te maken.
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 nov 2010, 20:56

het is toch echt zo dat winterbanden een andere samenstelling hebben waardoor ze bij lagere temperaturen "zachter/soepeler" blijven, terwijl zomerbanden "harder" worden. Alleen daardoor al bieden winterbanden bij lagere temperaturen meer grip. Uiteraard heb ik het dan wel over A-merk banden en geen prutsbanden.

Persoonlijk heb ik zeer goede ervaringen met winterbanden en ik kan het ook alleen maar aanraden. Maar iedereen moet natuurlijk helemaal zelf weten wat 'ie in de winter onder z'n auto gooit. Ik heb de Clubman op winterbanden staan voor maximale veiligheid, aangezien Rosalie daar altijd met de kids in rijdt en het ook onze familieride is voor alle andere tripjes en dan neem ik geen enkel risico. Daarnaast spaar ik ook nog m'n deels gepolijste R109's. De JCW blijft wel op z'n zomerrubber staan (maar da's momenteel meer een finaciele keuze.. :lol: )
Laatst gewijzigd door mushrop op 11 nov 2010, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Afbeelding
Marcel Always Open
Cabrio-King

11 nov 2010, 21:17

mushrop schreef:het is toch echt zo dat winterbanden een andere samenstelling hebben
Ik denk dat ook, ik snap ook de theorie erachter (met dank aan de autosport), maar is het ook echt waar?
Of is het gewoon marketing die ons dat doet geloven dat de compound anders is.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 nov 2010, 21:25

het is echt waar, sure of it.

Afbeelding
MiniBeardie XL
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 nov 2010, 21:44

De rubbersamenstelling is idd anders. Maar het is vooral het profiel en de toevoeging van lamellen in het profiel die voor de grip in de sneeuw zorgen.

Bij de Autoweek-test scoorde de eveneens geteste zomerband op bijna alle droge en natte onderdelen het beste. Alleen bij de aquaplaningtests scoorden enkele winterbanden beter. Ook hier word wel aangemerkt dat bij sneeuw de zomerband kansloos is!
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

12 nov 2010, 06:03

bij mij zitten ze er al onder. Ik zie rosalie niet voordat ze de kinderen naar school brengt even de wielen wisselen omdat het s nachts per ongeluk gevroren heeft....heb zelf ook geen zin om voordat ik ergens heen ga de wielen wisselen omdat het ergens vriest of niet. Ding moet gewoon klaarstaan... :mrgreen:

Afbeelding
paddo
Be Mini
Be Mini

12 nov 2010, 07:12

Heb op de autovisie website een test gezien van een zomer- tegen een winterband. Bij 10 C(!!) deed de winterband de uitwijkproef op gewoon nat asfalt zelfs nog iets beter dan de zomerband :? dat zou ik niet verwachten bij zo'n hoge temperatuur! :?
De remweg op wederom gewoon nat asfalt was wel een paar meter langer, en uiteraard werd het echte verschil op de gladde baan gemaakt want daar blonk de winterband uit in grip en ook in controleerbaarheid, m.a.w. kom je in de problemen dan was de auto makkelijker "op te vangen". Maar goed zoals altijd geldt, een auto is zo veilig als de zwakste schakel en dit geval zijn dat altijd wij: de bestuurders . .

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”