haha je krijgt het warm heFred schreef:Snel die extra verzekering nog afsluiten
Roetafzetting inlaatkanalen Cooper S motor
- dangixxer
- Bijna verslaafd

Bericht
Lees eerst eens wat er NIET verzekerd is!!!
Heb het document bij Stafke ook eens doorgenomen
Lachwekkend gewoon
Echt MINI!!!!!
Je garantie met twee jaar verlgengen bedoel je???Fred schreef:Eerlijk gezegd wel ja, ik wist dat ze wat fouten hadden, maar dat het zo erg was wist ik niet...
Lees eerst eens wat er NIET verzekerd is!!!
Heb het document bij Stafke ook eens doorgenomen
Lachwekkend gewoon
Echt MINI!!!!!
- Berthil
- Volledig MINI minded!

- Locatie: Zuiden

Bericht
De R53 heeft het roetprobleem zeer duidelijk niet.
Als uitlaatgassen terug gevoerd worden moet er toch wat te zien zijn op het spruitstuk?
Daar is niets te zien, ik heb ze meermaals gewisseld.
Tevens heb ik cilinderkoppen gewisseld en nooit wat gezien.
Ik lees steeds dat de directe benzine injectie dit veroorzaakt en lees niets over een EGR. Misschien hangt het met elkaar samen maar ik weet er niet genoeg van om te beweren dat dit komt door EGR. Ik lees dus alleen wat over directe benzine injectie.
Bedoel je niet de karterontluchting die lucht met oliedampen via het inlaatkanaal terug voert? En dus niet naar de buitenlucht gooit? De R53 en de R56 hebben beide zo'n systeem.
Bij de R53 wordt benzine in het inlaatspruitstuk gespoten. Deze benzine 'wast' de inlaatkanalen. Bij de R56 wordt benzine direct in de verbrandingskamer gespoten en komt deze dus niet meer langs de inlaatkanalen om daar de verbrande olie van de karterontluchting weg te branden. Verder is bij directe injectie de kleptiming erg belangrijk en strak op elkaar afgestemd. Daarbij komt nog dat de R56 variabele kleptiming heeft die zoals we weten bij sommigen niet correct heeft gefunctioneerd (koude startgeluid, vervangen distributiekettingen). Hierdoor bestaat de kans dat er verbrandingsresten uit de verbrandingskamer in het inlaatkanaal komt omdat de inlaatklep niet op tijd gesloten is. Die kunnen zich dan ook vastzetten in het inlaatkanaal.
Logisch gezien is het dus vreemd dat een Curratieve reiniger wat doet bij een R56 want bij directe injectie gaat de benzine nooit langs de inlaat kanalen. Wat wel wat kan helpen is een oil-catch can die de olie uit de carterontluchting afvangt zodat deze niet in het inlaatkanaal komt. Maar het schijnt dat het bij directe injectie nooit helemaal te voorkomen is door de kritische kleptiming.
Als uitlaatgassen terug gevoerd worden moet er toch wat te zien zijn op het spruitstuk?
Daar is niets te zien, ik heb ze meermaals gewisseld.
Tevens heb ik cilinderkoppen gewisseld en nooit wat gezien.
Ik lees steeds dat de directe benzine injectie dit veroorzaakt en lees niets over een EGR. Misschien hangt het met elkaar samen maar ik weet er niet genoeg van om te beweren dat dit komt door EGR. Ik lees dus alleen wat over directe benzine injectie.
Bedoel je niet de karterontluchting die lucht met oliedampen via het inlaatkanaal terug voert? En dus niet naar de buitenlucht gooit? De R53 en de R56 hebben beide zo'n systeem.
Bij de R53 wordt benzine in het inlaatspruitstuk gespoten. Deze benzine 'wast' de inlaatkanalen. Bij de R56 wordt benzine direct in de verbrandingskamer gespoten en komt deze dus niet meer langs de inlaatkanalen om daar de verbrande olie van de karterontluchting weg te branden. Verder is bij directe injectie de kleptiming erg belangrijk en strak op elkaar afgestemd. Daarbij komt nog dat de R56 variabele kleptiming heeft die zoals we weten bij sommigen niet correct heeft gefunctioneerd (koude startgeluid, vervangen distributiekettingen). Hierdoor bestaat de kans dat er verbrandingsresten uit de verbrandingskamer in het inlaatkanaal komt omdat de inlaatklep niet op tijd gesloten is. Die kunnen zich dan ook vastzetten in het inlaatkanaal.
Logisch gezien is het dus vreemd dat een Curratieve reiniger wat doet bij een R56 want bij directe injectie gaat de benzine nooit langs de inlaat kanalen. Wat wel wat kan helpen is een oil-catch can die de olie uit de carterontluchting afvangt zodat deze niet in het inlaatkanaal komt. Maar het schijnt dat het bij directe injectie nooit helemaal te voorkomen is door de kritische kleptiming.
- mushrop
- Volledig MINI minded!

- Locatie: Amstelveen
Bericht
dus niet een specifiek MINI probleem lijkt me?
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

- Fred
- Volledig MINI minded!

- Locatie: Ingelmunster
Bericht
bedankt voor de tip, ik zal het eens doornemen bij de dealerdangixxer schreef:Je garantie met twee jaar verlgengen bedoel je???Fred schreef:Eerlijk gezegd wel ja, ik wist dat ze wat fouten hadden, maar dat het zo erg was wist ik niet...
Lees eerst eens wat er NIET verzekerd is!!!
Heb het document bij Stafke ook eens doorgenomen
Lachwekkend gewoon
Echt MINI!!!!!
- Ralph-cooper
- Volledig MINI minded!

Bericht
Audi S5 even stukje naar beneden scrollen, dan zie je de plaatjes
edit: de eigenaar van de S5 beschrijft ook iets van een busje dat hij heeft ingespoten wat redelijk goed heeft gewerkt
Nee, ik weet dat ook nieuwe Audi's met FSI motoren er last van hebben.mushrop schreef:dus niet een specifiek MINI probleem lijkt me?
Audi S5 even stukje naar beneden scrollen, dan zie je de plaatjes
edit: de eigenaar van de S5 beschrijft ook iets van een busje dat hij heeft ingespoten wat redelijk goed heeft gewerkt
- reddevilduc
- 4 op een rij!

- Locatie: Koudekerk a/d Rijn
Bericht
Als de R53 geen EGR heeft dan zal het daar zeker niet aan liggen
Op één van de foto's net op het randje zag ik een aansluiting in de verbrandingskamer . .. . ik neem aan dat hier dan de injector zit voor die bewuste directe brandstof injectie.
Dan wordt er geen brandstof en lucht vermengt in je inlaatkanaal . . . . . dan helpt een brandstoftoevoeging om je inlaatkanal te reinigen dus ook niet. Je injector wordt dan wel heel schoon . . dat dan weer wel.
In het geval van de R53 kan het dan zo zijn dat er wat olie van de smering van de compressor mee komt en die zich dan afzet in de kanalen ?
Dat tegenwoordig veel motoren vervuilen door wat er allemaal in brandstof zit aan toevoegingen van ethanol en weet ik veel wat begint zich steeds meer te openbaren en is uiteraard niet merk afhankelijk. Dat de brandstof steeds meer "troep" wordt is ook wel bekend en misschien is wat op de foto's te zien is wel gewoon het resultaat daar van.
André
Op één van de foto's net op het randje zag ik een aansluiting in de verbrandingskamer . .. . ik neem aan dat hier dan de injector zit voor die bewuste directe brandstof injectie.
Dan wordt er geen brandstof en lucht vermengt in je inlaatkanaal . . . . . dan helpt een brandstoftoevoeging om je inlaatkanal te reinigen dus ook niet. Je injector wordt dan wel heel schoon . . dat dan weer wel.
In het geval van de R53 kan het dan zo zijn dat er wat olie van de smering van de compressor mee komt en die zich dan afzet in de kanalen ?
Dat tegenwoordig veel motoren vervuilen door wat er allemaal in brandstof zit aan toevoegingen van ethanol en weet ik veel wat begint zich steeds meer te openbaren en is uiteraard niet merk afhankelijk. Dat de brandstof steeds meer "troep" wordt is ook wel bekend en misschien is wat op de foto's te zien is wel gewoon het resultaat daar van.
André
- pieterjan
- Nieuwsgierig

- Contacteer:
- Locatie: Harderwijk
Bericht
Duidelijke foto's en heel interessant. Dat topic op autoweek ook helemaal doorgespit, echt de moeite waard. Ik overweeg toch zon olievanger. Toevallig kwam ik gisteren op NAM een verhaal tegen over dit onderwerp, Iemand beweerde daar dat BMW met aangepaste inlaat zou komen met betere flow zodat er minder afzetting optreed. Waren er geen kleine aanpassingen gedaan aan 2010 motoren? Dan kunnen ze best modificatie uitgeven voor eerdere mini's. Liefst gratis:-)
Zie hier topic op NAM over dit onderwerp:
Intake Valve Deposits
-update-
Via mijn Amerikaanse oom ken ik Seafoam, een daar heel bekend goedje om de motor te reinigen. Geen idee of het hier verkrijgbaar is, het is spectaculair spul waar je buren nogal van gaan schrikken. Kan je via vacuumleiding door de motor leiden:
quote: "You can insert the Sea Foam through a vacuum line using a kit from www.carfood.net It has a valve on the clear line to control flow and prevent stalling as you drip it in, this takes several minutes, slower is better. This is like the system used by many professional shops. I have used it for years in several cars. They also sell many different cleaner chemicals. Sea Foam works but does make a lot of smoke. I may use Red Line next as it works great in the gas tank and I have a bottle. I do not have a Mini, but am about to order a 2010 Clubman S."
Zie hier topic op NAM over dit onderwerp:
Intake Valve Deposits
-update-
Via mijn Amerikaanse oom ken ik Seafoam, een daar heel bekend goedje om de motor te reinigen. Geen idee of het hier verkrijgbaar is, het is spectaculair spul waar je buren nogal van gaan schrikken. Kan je via vacuumleiding door de motor leiden:
quote: "You can insert the Sea Foam through a vacuum line using a kit from www.carfood.net It has a valve on the clear line to control flow and prevent stalling as you drip it in, this takes several minutes, slower is better. This is like the system used by many professional shops. I have used it for years in several cars. They also sell many different cleaner chemicals. Sea Foam works but does make a lot of smoke. I may use Red Line next as it works great in the gas tank and I have a bottle. I do not have a Mini, but am about to order a 2010 Clubman S."
- pieterjan
- Nieuwsgierig

- Contacteer:
- Locatie: Harderwijk
Bericht
dit spul lijkt me wel wel wat. Helaas niet los te verkrijgen. Dit spuit je direct in vacuumleiding zodat inlaten ook gereinigd worden. Lijkt me beter dan die additieven die je bij benzine ingooit.
http://www.tunap.com/nl/bedrijfstakken/ ... /p137.html
@Fré hoeft niet, maar heb nu aardig wat verhalen gelezen over dit euvel, waarbij mensen zeggen dat ze na cleanup van motor een beter lopende motor hebben.
zie ook: http://www.northamericanmotoring.com/fo ... ngine.html en meer. Staat vol met klachten over motorstotters en koolafzetting in motor.
http://www.tunap.com/nl/bedrijfstakken/ ... /p137.html
@Fré hoeft niet, maar heb nu aardig wat verhalen gelezen over dit euvel, waarbij mensen zeggen dat ze na cleanup van motor een beter lopende motor hebben.
zie ook: http://www.northamericanmotoring.com/fo ... ngine.html en meer. Staat vol met klachten over motorstotters en koolafzetting in motor.
- Neovo
- Be Mini

Bericht
Als je van het begin af met een hoge kwaliteits brandstof rijd (V-power; excelium etc...) Zou je weinig tot geen vervuiling mogen hebben. lagere RON's en minder kwalitatieve merken kunnen dit wel veroorzaken.
Dus een kleppen reiniger gebruiken (tunap 137 of 133) en daarna goede brandstof tanken zou een oplossing kunnen bieden.
Dus een kleppen reiniger gebruiken (tunap 137 of 133) en daarna goede brandstof tanken zou een oplossing kunnen bieden.
- pieterjan
- Nieuwsgierig

- Contacteer:
- Locatie: Harderwijk
Bericht
Als jij weet waat je tunap 137 of 133 kunt krijgen, ik hoor het graag!Myjector schreef:Als je van het begin af met een hoge kwaliteits brandstof rijd (V-power; excelium etc...) Zou je weinig tot geen vervuiling mogen hebben. lagere RON's en minder kwalitatieve merken kunnen dit wel veroorzaken.
Dus een kleppen reiniger gebruiken (tunap 137 of 133) en daarna goede brandstof tanken zou een oplossing kunnen bieden.
Onze sponsors














