Peter's Cooper S...laatste keer..:-(

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 jan 2010, 00:01

Echt nie, nu niet :mrgreen:
biermagnaat
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 jan 2010, 00:12

Die HKS Dumpvalve ziet er alleen al P0RN0 UIT!
Jean-Pierre
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

08 jan 2010, 12:34

Even op internet aan het google'n geweest voor die genen die nog meer info willen:

Dumpvalves geven turbo-auto’s een snellere acceleratie tijdens het schakelen. Als men schakelt, gas terugneemt of loslaat, ontstaat in het luchtsysteem een overdruk. Er zijn ook dumpvalves voor turbodiesel motoren.
Oftewel een dieseldumpvalve.

Door deze overdruk valt de turbo een flink aantal toeren terug en de luchtstroming naar de motor komt nagenoeg tot stilstand. Als je dan weer gas geeft, moet deze luchtstroom weer opgebouwd worden. Goed vonkende bougie's zijn dan ook belangrijk.

Als je in één keer veel gas geeft, kan de turbo 130.000 rp/m halen, en word er een gigantische druk opgebouwd. Als je dan in één keer weer je gas los laat, is er een overvloed aan druk opweg naar de motor toe, maar het gasklepje staat dicht. Zonder dumpvalve komt de luchtkolom weer terug in de turbo, en laat hem bijna ineens tot stilstand komen.

De dumpvalve zorgt er voor dat de druk niet terug in de turbo gaat, maar door de dumpvalve word de druk ineens vrijgelaten. Dat is dat geluid als je flink gas geeft en dan als je het gas los laat dat "ptssssj" hoort.

De powerboost valve verminderd ook het turbogat, door het turbinewiel te laten draaien als er geen gas gegeven word. Dan heeft hij dus minder tijd nodig om weer helemaal op gang te komen om druk op te bouwen. Als je weer gas geeft, word de dumpvalve gesloten. De dumpvalve helpt dus niet voor meer PK's, maar wel dat er geen turbogat is zodat hij sneller op gang is, en hij zorgt voor een leuk geluid.

Montage dumpvalve
Als er een dumpvalve gemonteerd is, wordt deze overdruk grotendeels via de dumpvalve afgeblazen. Hierdoor valt de turbo veel minder toeren terug en blijft de luchtstroom voor een groot deel op gang.

Bij oudere modellen kan een dumpvalve tijdens het accelereren seconden winst geven en een zeer duidelijk voelbare reactie tijdens het gas loslaten en weer gas geven. Combineer dit dan met een goede bougie soorten

Zodoende blijft je turbo op snelheid en duurt het bij het opnieuw intrappen van het gas minder lang voordat de druk weer is opgebouwd. Dit heeft weer als voordeel dat het 'turbo-gat' wordt verkleind, iets wat weer gunstig is voor de acceleratietijden en indirect ook voor de levensduur van de turbo.

Waarom dump valves ?
Er zijn een aantal redenen waarom je en dump-valve zou kunnen monteren. Een van die redenen is dat zonder Dump-Valve, als de gasklep wordt gesloten, de druk-opbouw gigantisch groot is, vergelijkbaar met een snelstromende kraan die in één klap wordt gesloten.

Deze grote druk die zelf meer dan 5x de normaal opgebouwde druk kan zijn zal de onderdelen in het systeem erg zwaar belasten. Dit is ook niet goed voor je bougie's

De druk probeert de buizen, slangen en de intercooler te laten springen, maar zal daarnaast extreem grote krachten op de turbo zelf uitoefenen. Bekend merk is de HKS dumpvalve

SSQV Dumpvalve: 'phieeff' geluid. HKS heeft 't zelfde geluid.

De druk zal proberen het schoepenrad van de turbo uit het huis te drukken tegen de lager in. Dus, de Dump-Valve zal mechanische schade voorkomen, verlengd de levensduur van de turbo en voorkomt het ontstaan van een turbo-gat dat wordt veroorzaakt door het stil vallen van de turbo.

:oops:

Peter KLIK staan een Hks te koop voor een subaru maar weet je ong de prijs excl aankoop nieuwe slangen inlaat enz :?
ducks
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

08 jan 2010, 13:49

Maar vergeet niet dat de mini al een bypass valve heeft. Dit levert al het zelfde resultaat op. Deze moet je dus ook weg halen als je een dumpvalve installeert.

De Forge is niks meer als een soort spacer met gaatjes er in, die je tussen de turbo en bypass valve plaatst.
[align=center]
Afbeelding
Ducks
flickr
[/align]
PPCS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 jan 2010, 14:01

@ Ducks inderdaad dat klopt wat je zegt. In feite doet de by-pass valve al het werk al, alleen stuurt deze de overdruk weer terug naar je luchtinlaat. Het nadeel van een blow-off valve is dat deze de lucht buiten de motor "dumpt" waardoor de lucht massa meter (LMM) niet helemaal nauwkeurig meer werkt,omdat de lucht niet meer terugkomt in de inlaat.
Dus Leuk geluidje, maar echt voordelen heeft t dus niet!!

Groeten
GreyCooperS
Forum Junky

08 jan 2010, 18:40

Guys,

Vandaag de S gehaald bij Beek...rijdt weer als een trein 8)
Bov is er tussen uit, mis het geluid wel, maar ben blij genoeg dat ie weer mooi rijdt...

@JP...ik heb tijdens de BOV periode geen gevoel gehad dat de auto sneller accelereert of beter (soepeler rijdt) Het zal vast bij high performance raceautos wat winst opleveren door het sneller spoelen van de turbo, maar bij stadsverkeer is het volgens mij totaal te verwaarlozen :lol:
Bij zat ie er alleen in voor het geluid...

Ik heb tevens een ander klein probleem en dat is een defecte hydrolische klepstoter :?
Volgende week een afspraak bij BMW Den Haag om eea na te laten kijken...

...en als laatste werken mijn xenon mistlampen niet :evil:
Zijn correct aangesloten en werken prima wanneer alleen contact aanstaat, maar ze gaan uit wanneer je de auto daadwerkelijk start :s

Any ideas?
AfbeeldingAfbeelding

2008 | R56 Cooper S | Chili Red

Beek Stage 1 | Forge Dump Valve | 17" Intra 7,5J 225-45-17 | Custom Red Recaro CS | GP Gordels | Scangauge II | Aero | Navi | Xenon | Pano | Antracite Hemel | Keyless Go

2002 | e39 540i Touring | Messing Metallic

2000 | e53 X5 4.4i | Tiag
smetje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

09 jan 2010, 09:51

is dat nodig dat uw lichten branden als je rijd? :mrgreen:
Jean-Pierre
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

09 jan 2010, 12:32

ducks schreef:Maar vergeet niet dat de mini al een bypass valve heeft. Dit levert al het zelfde resultaat op. Deze moet je dus ook weg halen als je een dumpvalve installeert.

De Forge is niks meer als een soort spacer met gaatjes er in, die je tussen de turbo en bypass valve plaatst.
Ja idd dank je Ducks daar had ik nog niet aangedacht! :lol:

Kijk eindelijk iemand die de forge duidelijk uitlegt. :mrgreen:

" Grey.. Bij mij gaat hij er vandaag tussen uit. Gisteren met Speedy rondje gereden en veel achterelkaar optrekken en erg veel last van gehad. Ik leg er gelijk de Atla onder dus mis mis ik het dan niet meer :mrgreen:
GreyCooperS
Forum Junky

09 jan 2010, 13:17

Gisterwn naar haarlem gereden om mn verjaardag vandaag te vieren...

... Zonder bov loopt de mini echt weer top! Al mn vermogen is weer aan te aan te spreken zonder problemen... Heerlijk.
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

09 jan 2010, 13:41

GreyCooperS schreef:Gisterwn naar haarlem gereden om mn verjaardag vandaag te vieren...

... Zonder bov loopt de mini echt weer top! Al mn vermogen is weer aan te aan te spreken zonder problemen... Heerlijk.
Maar hoe kan dat nou, het lag niet aan je bov, want die was goed..... Dus hoe kan't dan. Want als mijn JCW straks de Beek tuning krijg, dan loop ik dus het risico dat ik dezelfde problemen krijg als jij. Helemaal als ik ook nog eens jou bov overneem.. :wink:

Trouwens: GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG!!!!!!! :feest :dansen :hoera
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Ragnar
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

09 jan 2010, 15:21

Gefeliciteerd..
:s RARA JONGENS DIE DESIGNERS :s
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

09 jan 2010, 15:23

GreyCooperS schreef:Guys,

Vandaag de S gehaald bij Beek...rijdt weer als een trein 8)
Bov is er tussen uit, mis het geluid wel, maar ben blij genoeg dat ie weer mooi rijdt...

@JP...ik heb tijdens de BOV periode geen gevoel gehad dat de auto sneller accelereert of beter (soepeler rijdt) Het zal vast bij high performance raceautos wat winst opleveren door het sneller spoelen van de turbo, maar bij stadsverkeer is het volgens mij totaal te verwaarlozen :lol:
Bij zat ie er alleen in voor het geluid...

Ik heb tevens een ander klein probleem en dat is een defecte hydrolische klepstoter :?
Volgende week een afspraak bij BMW Den Haag om eea na te laten kijken...

...en als laatste werken mijn xenon mistlampen niet :evil:
Zijn correct aangesloten en werken prima wanneer alleen contact aanstaat, maar ze gaan uit wanneer je de auto daadwerkelijk start :s

Any ideas?
Mooi dattie t weer goed doet!! :)

Maar wat is dat met die klepstoters dan? Hoe merk je dat dat die kapot zijn?

En gefeliciteerd idd ;) :D
MINI COOPER S R53 pre-facelift
Afbeelding
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:

09 jan 2010, 15:27

Ik heb eventueel nog een spruitstuk te koop ;)
ducks
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

09 jan 2010, 15:37

Wat PPCS schrijft. Zou me niks verbazen als de Lucht Massa Meter over de zeik gaat. Met een Beek tuning staat er meer druk op. Zou kunnen zijn dat het verschil dan te groot wordt volgens de ECU.
[align=center]
Afbeelding
Ducks
flickr
[/align]
GreyCooperS
Forum Junky

09 jan 2010, 16:24

@ Rob...Mijn bov is nog prima. Waar mijn auto blijkbaar last van heeft is dat de druk te snel wegvalt bij gas los. Door de bov er tussenuit te halen is het probleem verholpen.

Of dit een structureel probleem in ( bov ivm beek tuning ) weet ik niet. Vandaar mijn aanbod om mn bov goedkoop over te nemen. Dan kun je het zelf uitproberen.

@AJ... Klepstoter maakt een klepperend geluid. Bij Beek geven ze aan dat er wss een klein lekje zit. Bij stationair beetje gas geven en dan gaat het geluid poosje weg en daarna weer terug. Heeft verder niets te maken met bov probleem

Terug naar “Show your ride”