Vreemde geluiden (Diesel-, Tractor-, Ratel- geluiden)

De 2e generatie vanaf 2006
M-iNdO
Be Mini
Be Mini

27 jan 2009, 19:16

Ook ik wil jullie niet mijn ervaringen onthouden.
Zoals jullie wellicht al wisten moest mijn auto onder handen genomen voor o.a. HET geluid. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik al geloof ik maanden geen last meer heb gehad.

Ze hebben o.a. de kettingspanner vervangen (is PUMA code volgens servicemedewerker), tevens hebben ze gelijk dingen meegenomen zoals vervangen van remvloeistof, motorolie, ruitenwisser(bladen) etc.

Voordat ik ga vertellen wat mijn ervaringen zijn nadat ik mijn auto terug heb gekregen wil ik even kwijt dat ik de laatste tankbeurt andere brandstof heb getankt. Ik was toch benieuwd naar dat BP Ultimate, wist niet wat ik ervan moest/kon verwachten. Het zou in ieder geval schoner en beter voor je motor moeten zijn en je zou er meer kilometers mee kunnen rijden.

Ik dacht wat de heck.....ik doe het gewoon (ondanks dat het niet goedkoop is).
Nou, of het moet hele goeie suggestie zijn maar ik merk het verschil echt.
Hij loopt naar mijn idee (veel) rustiger/netter (stationair) en rijdt een stuk vloeiender. Het lijkt inderdaad ook of de auto meer power heeft en volgens mij pakt ie beter op als je overschakelt.

Nu terugkomend op mijn ervaring na vervanging van de kettingspanner etc.
Tot nu toe...........helemaal geen last van het geluid gehad (trouwens ook niet voor de vervanging). Toch vind ik de auto nu NOG iets stabieler, het voelt nog strakker, soepeler en sterker aan (beetje moeilijk uit te leggen). De motor geeft nu meer vertrouwen. Heel soms bij het starten (na lang stilstaan met huidige (koude) weersomstandigheden) denk ik wel eens van nu komt dat ratel/dieselgeluid toch maar nee hoor! Het blijft weg en na een paar seconden is de motor wat warmer en loopt ie als een zonnetje.

Al met al BP Ultimate brandstof + vervanging van kettingspanner etc. heeft ervoor gezorgd dat mijn auto beter rijdt dan dat ie ooit gedaan heeft. Motor geeft meer vertrouwen, is stabieler en de auto voelt wat strakker aan en heeft naar mijn idee iets meer power en die power wordt wat geleidelijker verdeeld.

Hopelijk blijft dit ook zo! :mrgreen:

Zo, dit is mijn 50 cent 8)
(wel een beetje lang verhaal maar ja...)
HK
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 jan 2009, 20:54

M-iNdO schreef: Nu terugkomend op mijn ervaring na vervanging van de kettingspanner etc.
Tot nu toe...........helemaal geen last van het geluid gehad (trouwens ook niet voor de vervanging).
Heb op buitenlandse forums meer positieve berichten gelezen. Dus het ziet er goed uit. :D
Krijg als het goed zit morgen de mijne weer. Gelijk ook maar een TLC laten uitvoeren.
Dan moet ie helemaal als een :zon tje lopen.
Houd jullie op de hoogte van het hoe en wat.

P.s. heb als verrassing een BMW 1 serie coupé diesel te leen gekregen, waarschijnlijk om af te kicken. :lol:
M-iNdO
Be Mini
Be Mini

27 jan 2009, 21:06

Harmar schreef:
M-iNdO schreef: Nu terugkomend op mijn ervaring na vervanging van de kettingspanner etc.
Tot nu toe...........helemaal geen last van het geluid gehad (trouwens ook niet voor de vervanging).
Heb op buitenlandse forums meer positieve berichten gelezen. Dus het ziet er goed uit. :D
Krijg als het goed zit morgen de mijne weer. Gelijk ook maar een TLC laten uitvoeren.
Dan moet ie helemaal als een :zon tje lopen.
Houd jullie op de hoogte van het hoe en wat.

P.s. heb als verrassing een BMW 1 serie coupé diesel te leen gekregen, waarschijnlijk om af te kicken. :lol:

Goed om te lezen, mijn bericht is tot nu toe positief (maar ik hou een slag om de arm).
Wat houdt TLC precies in?

P.s. ik heb meerdere malen een bmw 1 of 3 serie diesel als leenauto meegekregen. Met alle respect, het waren degelijke/redelijk comfortabele auto's maar wat was ik telkens blij als ik weer in mijn MINI Cooper S zat.
Je kent dat wel BIG smile!......hahaha :P :mrgreen:
HK
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 jan 2009, 21:37

M-iNdO schreef:[Wat houdt TLC precies in?
Tender loving care.
Zie deze link http://www.demaasschemini.nl/downloads/ ... g_care.pdf

Krijgt nu gelijk zijn 30.000km beurt, bij een stand van +/- 27.000 km. :s
William Blake
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

27 jan 2009, 22:49

ik vond net dit stukje tekst in mijn topic:

"EXCESSIVE ENGINE RATTLE ON COLD START

Customer complaint

Customer may complain that there is an excessive engine rattle on cold start, especially if the vehicle is left for several day's. The noise is simular to a "Diesal type noise" on cold start.

Solution Status

The noise described above may be related to a faulty timing chain tensioner mechanism, however it is very importnat that the vehicle is tested by the workshop first to determine that there is a specific problem. For example there is a potentional noise that may be coming from the vacuum pump which is normal operation. The technicians must refer to PuMA Measure 10686850 for the latest information.

Should the workshop determine that there is a noise that can be attributed to the timing chain tensioner fault, then there are two stages of repair available.

Vehicles produced up to 30.04.07 - replacement of timing chain tensioner/chain/guides and sprockets will resolve the problem. Please refer to PuMA Measure 10686850

Vehicles produced from 01.05.07 - A modified timing chain tensioner assembly will not be available untill approx December 08.The noise is not detrimental to the life or operation of the engine and is purely an acoustic issue. Please refer to PuMA Measure 10686850.

Article Date: Sep 17, 2008
Car Accociations: NEW_MINI
Hits: 257 "

heb dat ooit 'es gepost op NAM, blijkbaar toch héél wat mensen die dat dieselgeratel hebben..

(mijn excuses als deze tekst hier al ergens stond)
TomTom
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

28 jan 2009, 07:46

@William Blake
geeft niet... d'r is wat redundantie :wink:
Liever te veel dan geen info...

net mijn mini gebracht... Flinke operatie begreep ik. Ongeveer 3 dagen ben ik hem kwijt... rij nu met een saaie 1-serie rond (een automaat... je linkervoet moet je echt even vast zetten...)
The Member Formely Known As KSTJA0

Afbeelding
Shadow_Breaker
GPc-0001

29 jan 2009, 17:32

ook nog even wat informatie:

Hier de mail van mini Belux: hou er rekening mee dat het probleem zou opgelost moeten zijn voor alle mini's die dit probleem hebben.
Deze oplossing komt vanbij BMW en niet vanuit peugeot.

Moest het zijn dat na deze oplossing het probleem zich nog steeds voordoet, gelieve me dan zo snel mogelijk terug te contacteren via pm.

Geachte heer *******

Wij ontvingen in goede orde uw vraag via de MINI internet site.

Het spijt ons te moeten vernemen dat meerdere leden niet helemaal tevreden waren over hun wagen, en dat ze die verkocht hebben, te meer daar er inmiddels een oplossing voor geboden kan worden.
Aangaande het fenomeen van een geluid na de (koude) start van de MINI Cooper S R56 dienen we onderscheid te maken tussen volgende mogelijke verklaringen:

* Indien het geluid zeer kort aanwezig is (enkele seconden), dan betreft dit de eerste regelcyclus van de volumegeregelde oliepomp, een normaal werkingsfenomeen.
* Indien het geluid niet ratelend, maar eerder kloppend is, komende van de onderdrukpomp aan het kleppendeksel, is dit ook een normaal fenomeen.
* Indien het geluid verdwijnt bij het indrukken van het koppelingspedaal, dan betreft het waarschijnlijk de (noodzakelijke) tandflankspeling in de versnellingsbak die natuurlijk bij koude motor meer hoorbaar is, maar ook als normaal te beschouwen.
* Het geluid mag ook niet verward worden met een tikkende tankontluchtingsklep of het normale werkingsgeluid van de injectoren (de injectoren van de direct ingespoten motor werken op hogere drukken, dus maken een meer tikkend geluid dan deze van een niet direct ingespoten motor).

* Indien het geluid echter meestal gedurende 1 tot 5 minuten aanhoudt, gaat het waarschijnlijk om een geluid van de kettingspanners en/of de distributieketting, die, afhankelijk van de productietolerantie in meer of mindere mate voorkomt.
Hiervoor werd zeer recentelijk door de constructeur een informatie naar de dealerorganisatie verstuurd, met instructies voor herstelling.
Er kan een afspraak gemaakt worden met de MINI concessie of service partner: de herstelling gebeurt in twee fasen: in een eerste fase dient een meting van de kettingspanner te worden uitgevoerd, waarna besloten kan worden of enkel de kettingspanner of de distributie door nieuwe onderdelen wordt vervangen.

Opmerking: Het geluid kan worden verward met het klapperen van de hydraulische klepstoters (HVA: hydraulische klepstoters).
Het vervangen van de hydraulische klepstoters is echter geen remedie.

We hopen dat we u met deze informatie hebben kunnen geruststellen, en dat de leden van uw vereniging binnenkort weer helemaal van hun MINI kunnen genieten.

Met vriendelijke groeten,

MINI Belux

Michel Van Hees
After Sales Manager (V1-BE-M-3)
Lodderstraat 16 - 2880 Bornem - Belgium
Tel: + 32 3 890 50 82
Fax: + 32 3 890 50 90
Mobile: + 32 496 26 30 42
Email: [email protected]
URL: www.mini.be / www.mini.lu / www.mini.com

Ik hoop dat dit jullie verder kan helpen.
Als er een Dealer lastig doet omdat je binnen komt met dit probleem mag je gerust deze persoon bellen en zeggen dat je een Lid bent van de NewMiniClub en dat ik hem hierover gecontacteerd heb. En dan laat je deze persoon even met de Dealer praten.

Moesten er Dealers zijn die deze communicatie vanuit Mini niet hebben gehad laat ze dan ook even contact opnemen met deze persoon. hij zal de communicatie naar de dealers toe nogmaals kunnen doorsturen waardoor ze de nodige informatie zouden moeten hebben om het probleem op te lossen.

Nu even wachten tot jullie de mini's binnenbrengen.

Groetjes, en veel succes.
Shadow
timh
One wheel wonder
One wheel wonder

29 jan 2009, 17:37

@M-iNdO

Betreft de Bp Ultimate, en Shell V-Power, je HEBT gewoon meer vermorgen en je MINI is zuiniger door een betere ontbranding. En kijk maar eens (in tegenstelling tot de oude brandstof) naar het verbruik en hoeveel km je met een tank rijd met deze brandstof. Ik weet zeker dat je wel tot 50KM meer rijd op een tank met V-power of de ultimate!

Er staat een filmpje op het internet waarbij Topgear een aantal brandstoffen test "BP ultimatie, Shell V-power en een normaal wit merk". Bij een test met een oudere auto hadden ze met alle benzines geen vermorgens winst op de DYNO, maar met een GOLF GTI en een IMPRESA wel. (meer als 10PK)

Het ligt aan het hogere octaan getal icm een Turbo charged motor, je krijgt meer vermogen, schonere ontbranding en wordt dus ook zuiniger. Hoe meer getuned de motor is, resulteerd ALTIJD dat je een hoger octaan moet tanken! Maar door de Co2 eisen willen ze dit eigenlijk niet.... (milieu technisch dus)

Ik zelf heb een S uit november 2008, en tank ALTIJD de V-power.

@kstja0
weet niet of het met het diesel/ratel geluid te maken heeft maar wat mij de laatste tijd opvalt is dat de motor bij een constante snelheid/toeren af en toe inhoud. Alleen als hij een tijdje heeft stilgestaan (motor uit). Meestal merk je dat niet in die S.. .omdat je meestal lekker doortrekt.....

Het leek een beetje op, wat men vroeger noemde: "pingelen". Als je geswitched had van normaal naar super benzine.

Even blazen en het is weg... maar de volgende keer merk je het weer.

Deze week het moment van de waarheid.
Ik denk dat je de "Turbo lag" heb ondervonden,... je moet een S altijd lekker op toeren houden, en dan heb je er geen last van. Als je een tijdje rond de 3000 toeren rijd heeft de turbo een lager toerental als dan je "in het turbo gebied rijdt", en als je dan VOL vermogen vraagt door het gas in de drukken dat "duurt" het even voordat de turbo als het ware "vermogen" gaat leveren aangezien het geen compressor is (krukas) naar een uitlaatgas turbo.

Meestal is dat een seconde ofzo.

Het wordt nu al een heel verhaal, maar ben lekker bezig.

Ikzelf heb het Dieselen (gelukkig) zelf nog niet ondervonden, maar wel bij koude start dat hij rond de 1000-1250 toeren behoorlijk rauw klinkt... alsof de zuigers en klepstoters om je oren vliegen. Als je dan de olie op druk laat komen zodat er boven in het blok ook olie is dan hoor je het gelijk na een minuut langzaam weggaan.

Betreft het dieselen wat je hoort bij diverse filmpjes...

Persoonlijk denk ik dat dit te maken met het detoneren van de motor welke veroorzaakt wordt door het Tunen van de MINI (welke door BMW behoorlijk is gebeurd,...) detoneren is het zelfontbranden van de brandstof in de cilinders welke wordt veroorzaakt door een combinatie van het type brandstof, lucht-brandstof mengsel, kleptiming en druk in de cilinders. Een diesel is ook een zelfontbrander, vandaar ongeveer hetzelfde geluid, maar een diesel motor is veel sterker en is hierop gemaakt. In tegenstelling tot detonatie van een benzine motor waarbij de zuigers bijna kantelen in de cilinders.

Nogmaals,.. motoren moeten tegenwoordig aan zulke strenge eisen voldoen ivm het milieu, maar moeten tot lekker scoren betreft PK's. Hierdoor worden verschillende natuurwetten overschreden,... zeg maar.

Google maar is op "detonatie" of "detoneren",... of gewoon op "pingelen". wat zelfs op lage toerentallen gebeurd.

Doe je zelf eens een plezier, en tank V-power,... en dan 3 x een volle tank zodat je HELE tank V-power is, en ik weet zeker dat bij sommige het probleem is opgelost.

Check: http://www.extreme-machines.nl/forum/vi ... 2c569699b5
Check: http://www.subaruclub.nl/forum/viewtopic.php?t=31188

Groeten!
Nou, ik ben dus Timmetje en kom uit Hilversum ;)
M-iNdO
Be Mini
Be Mini

29 jan 2009, 18:07

kstja0 schreef: rij nu met een saaie 1-serie rond (een automaat... je linkervoet moet je echt even vast zetten...)
Saai en degelijk (vooral een diesel) maar zeker niet zo much FUN als de MINI Cooper S.
Van een BMW 1 of 3 serie (diesel) word ik niet echt blij. Elke keer als ik in mijn MINI Cooper S rij krijg ik zo'n smile op mijn gezicht, het blijven toch aparte/exclusieve auto's 8)

Nog steeds krijg ik positieve reacties en blijven er mensen stilstaan bij mijn geparkeerde MINI om hem te bewonderen.
Laatst een stelletje toeristen, gingen allemaal uitvoerig mijn auto bekijken en ze gingen er zelfs mee op de foto.
Lachen toch? :mrgreen:
Shadow_Breaker
GPc-0001

29 jan 2009, 18:10

sly, heb je mijn post niet gelezen? Er zit daadwerkelijk een fabricagefout in de r56 s, enkele van de andere problemen kunnen wel opgelost worden door een hoger octaan benzine te tanken, maar det probleem hier echt niet.
TomTom
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

29 jan 2009, 18:53

@M-iNdO
Ja die 1-serie (de hatchback) heeft een uitstraling van een bushokje..... (de coupe gaat wel) Maar voelt wel hufter proof aan. Daar hadden ze bij de Mini ook eens op moeten letten.

Heb nu een 1.8 benzine (143 pk). Die automaat schakeld op de gekste momenten. Gelukkig kan je hem semi manueel schakelen..... dan lijkt het nog ergens op.

@Sly
dat pingelen.. is echt heel kort. Beetje schuddend, veel korte dan een seconde... Is dat een turbo lag? Rij al een jaar met mijn S... maar merkte het pas de laatste weken.
The Member Formely Known As KSTJA0

Afbeelding
Shadow_Breaker
GPc-0001

29 jan 2009, 19:38

kstja0 schreef:@M-iNdO
Ja die 1-serie (de hatchback) heeft een uitstraling van een bushokje..... (de coupe gaat wel) Maar voelt wel hufter proof aan. Daar hadden ze bij de Mini ook eens op moeten letten.

Heb nu een 1.8 benzine (143 pk). Die automaat schakeld op de gekste momenten. Gelukkig kan je hem semi manueel schakelen..... dan lijkt het nog ergens op.

@Sly
dat pingelen.. is echt heel kort. Beetje schuddend, veel korte dan een seconde... Is dat een turbo lag? Rij al een jaar met mijn S... maar merkte het pas de laatste weken.
de turbo lag kan je het makkelijkste herkennen als je traag rijd en zen 2 en heel laag in toeren gaat. dan vol gas geeft dan voel je de response en voel je het moment dat de turbo op toeren is, tot dit moment is de turbo lag.
HK
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

29 jan 2009, 21:42

De MCS vanmiddag teruggekregen. :D 3 Dagen is ie weggeweest.

Ze hebben laat maar zeggen, het gehele distributiegedeelte vervangen ( Ketting/kettingspanner e.d.)
Er werd me gezegd dat ze per auto gaan bekijken wat er precies wordt vervangen.
Bij mij dus de hele handel. Een duur grapje voor BMW/Mini.

Wat me wel bevreemde, en dat werd ook bevestigd door degene die me de auto terugbracht, dat het geluid is veranderd.
Eerst had het een meer pruttelend geluid in de uitlaat, en mocht ie graag ploffen, en nu..... een veel donkerder geluid,
met af een toe een kuchje :( .
Krijg voor mezelf het idee dat blok, mooier loopt. Soepeler/steviger, weet niet precies hoe ik het moet uitleggen, laat maar zeggen zoals het hoort.

En nu maar kijken/horen hoe lang alles goed blijft.
Ik hoop dat we deze topic binnenkort op slot kunnen gooien.
M-iNdO
Be Mini
Be Mini

29 jan 2009, 22:33

Harmar schreef: Krijg voor mezelf het idee dat blok, mooier loopt. Soepeler/steviger, weet niet precies hoe ik het moet uitleggen, laat maar zeggen zoals het hoort.
Ik denk dat ik precies weet wat je bedoelt :D
Naatje
Shopaholic!
Contacteer:

30 jan 2009, 08:48

Ik heb mijn auto ook inmiddels weer terug en ik moet zeggen dat ie nog nooit zo lekker heeft gereden. Ik sluit me dus volledig aan bij het verhaal van M-iNdO en Harmar. Het is moeilijk uit te leggen wat het precies is idd maar het komt neer op wat zij zeggen. De koppeling gaat nu wel veel zwaarder, hij stuurt zwaarder en het schakelen is zwaarder maar hij rijdt echt top.....

Vanochtend geen rare geluiden gehoord dus hoop dat het zo blijft.....

Maar voor nu ben ik helemaal happy :D

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”