Auto staat sinds vorige week donderdag bij de dealer. Het ratelgeluid kwam de laatste weken steeds frequenter terug, en ik had er even helemaal genoeg van. Enige maanden geleden dacht ik nog ik wacht tot er een definitieve oplossing voor het probleem is, want de reparaties en aanpassing bij de andere forumleden waren ook niet zaligmakend (op z'n zachts gezegd). Begin december via het forum nog begrepen dat de Puma maatregel in 2 stukken viel (voor en na 01-05-07 gefabriceerd ) en dat er in de 2e helft van december voor de versies na 01-05-07 meer bekend zou zijn.
(die van mij is nu bijna een jaar oud, en er staat 15.000 op)
Begin januari kontakt met de dealer gehad en die zeiden dat het inderdaad sinds ½ december bij hun bekend is wat ze moeten doen tegen de klachten voor de autos na 01-05-07 .
Toch de beslissing genomen de auto te laten repareren, misschien tegen beter weten in omdat het vaak toch niet helpt, maar ik dacht aan eventuele schade later en garantieclaims die eventueel zouden vervallen bij te lang doorrijden ermee.
Vorige week woensdagavond de auto bij de dealer neergezet, want ze wilden het zelf ook horen. (filmpjes ervan intussen ook opgestuurd.) Daar nog gezegd dat hij het dus niet elke dag doet en het dus wel afwachten is.
Dondagochtend hebben ze de auto gestart en, je raad het al GEEN ratelgeluid.

In de middag hebben ze het opnieuw geprobeerd en JA HOOR hij ratelde er goed op los gelukkig

(raar eigenlijk dat je nu wel blij bent dat hij ratelt denk ik nu).
Hier kom in namelijk op een punt wat mij al veel vaker opgevallen is, en dat is het volgende:
Als de auto de dag ervoor niet echt goed warm is geweest, dus niet veel of lang mee gereden, heb ik bijna altijd de dag erna last van het diesel / ratel geluid. Als hij wel echt goed warm is geworden de dag ervoor komt het bij mij veel minder frequent voor.
Ik weet niet of hier meer mensen last van hebben ?
Afijn, in ieder geval blij dat ze het zelf ook een keer hebben kunnen constateren bij mijn auto. Wat ik van de dealer begrijp moeten ze volgens de Puma maatregel de ruimte op de distributie (of de spanner) opmeten. is de ruimte onder een bepaalde waarde dan wordt er alleen een gemodificeerde distributiespanner ingezet en nog wat andere zaken nagekeken. Is de waarde groter dan worden er meer zaken vernieuwd. Bij u allen intussen bekend.
De dealer moet volgens deze richtlijnen handelen en mag niets meer of minder doen.(zeggen ze)
BTW: Wat ik wel even vlug in dit schrijven kon lezen is het feit, dat het zeker niet aan het VANOS systeem zou liggen.
(Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat de oude M5 ooit soortgelijke klachten heeft gehad en dat het toen aan het VANOS systeem zou hebben gelegen.)
Ik probeer trouwens die waardes en richtlijnen die ze hebben voor de Puma maatregel ook op papier te verkrijgen.
(je weet maar nooit voor later en mede MINI rijders)
Intussen een Dooper meegehad om in te rijden, (rijd niet verkeerd zo'n ding trouwens) en wacht af tot hij klaar is.
keep you all informed.