On-ge-loof-lijk... LAAG!
Shell pomp in Drunen naast de A59 (waar vanmorgen rond 7:45 een dikke ronde Mini met UJ vlag op het dak voorbij reed) heb ik vandaag de Zafira volgegooid voor slechts EUR0,999 per liter! Ik kan me nog herinneren dat dit een paar maanden geleden rond de EUR1,40 lag...
Rijst bij mij toch de vraag of de brandstofprijs destijds niet gewoon kunstmatig hoog is gehouden om de kist te spekken en nu, in deze tijden, omlaag kelderen om zo het consumentenbestedingspatroon weer een boost te geven....
Los daarvan: lekker tanken (ook al is het een leasehok)!
Brandstofprijzen.....
- remco
- Mod virus alert!
Bericht
het is en blijft gewoon een kwestie van vraag en aanbod op de ruwe oliemarkt.
Kunstmatig de prijs hoog houden valt heus wel mee. Want de forse daling van een vat ruwe olie wordt voor een deel tenietgedaan door de stijging van de dollar tov de euro.
prijzen wk38-2008
in wk 38 kostte een vat ruwe olie ca $140, omgerekend met een wisselkoers van (toen) 1,55 kostte een vat EUR 90
Nu doet een vat $50 met 1,28 maakt dat EUR 39
of te wel een daling van 56%. Volgens bovenstaande tabel kostte een liter (na bewerking) kaal EUR 0,675. Haal daar die 56% vanaf en je komt uit op EUR 0,29. Trek dat verschil van die adviesprijs van 1.63 en je komt op 1,24 uit.
Dus die prijzen aan de pomp kloppen heus wel....
Shell zit zowel aan exploitatie- (waar de dikke winsten gehaald worden) als aan verkoopzijde (waar de winsten absouut niet hoog zijn). En dan moet Shell ook nog een gedeelte van de exploitatie afdragen aan het land waar ze de olie naar boven halen. Kan je nagaan wat landen binnenhalen die de exploitatie in eigen hand houden....
Kunstmatig de prijs hoog houden valt heus wel mee. Want de forse daling van een vat ruwe olie wordt voor een deel tenietgedaan door de stijging van de dollar tov de euro.
prijzen wk38-2008
in wk 38 kostte een vat ruwe olie ca $140, omgerekend met een wisselkoers van (toen) 1,55 kostte een vat EUR 90
Nu doet een vat $50 met 1,28 maakt dat EUR 39
of te wel een daling van 56%. Volgens bovenstaande tabel kostte een liter (na bewerking) kaal EUR 0,675. Haal daar die 56% vanaf en je komt uit op EUR 0,29. Trek dat verschil van die adviesprijs van 1.63 en je komt op 1,24 uit.
Dus die prijzen aan de pomp kloppen heus wel....

Shell zit zowel aan exploitatie- (waar de dikke winsten gehaald worden) als aan verkoopzijde (waar de winsten absouut niet hoog zijn). En dan moet Shell ook nog een gedeelte van de exploitatie afdragen aan het land waar ze de olie naar boven halen. Kan je nagaan wat landen binnenhalen die de exploitatie in eigen hand houden....
- crossbytje
- Bijna verslaafd
- Arjan
- Volledig MINI minded!
Bericht
In Maarsbergen rond de 0,95 voor een litertje Diesel. Hilversum 0,965.
Dat was in juli (toen de Cooper D kwam) nog 1,41 voor 1 litertje.
Heeft er iemand nog een lege opslagtank over?
Dat was in juli (toen de Cooper D kwam) nog 1,41 voor 1 litertje.
Heeft er iemand nog een lege opslagtank over?

Lekker touren met de MINI CLUBMAN D Sparkling Silver-Silver-Silver
- CooperS-lightningblue
- Volledig MINI minded!
Bericht
Vind het top! €1,148 voor een litertje 95. €1,178 voor een litertje 98 (wat ik tegenwoordig tank) hier in de "uithoek" van Nederland.
Zal waarschijnlijk niet van lange duur zijn...
Zal waarschijnlijk niet van lange duur zijn...

Onze sponsors