Kunnen we dit zelf: easy entry kabel in stoel

De binnenkant, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc.
mini7benno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Kunnen we dit zelf: easy entry kabel in stoel

13 sep 2008, 21:57

Even een vraagje aan de handige sleutelaars onder ons:
Langdradig verhaal van mij vooraf:

Gisteren heeft onze MINI een dag bij de dealer gestaan voor:
Lekke motorsteun (waarschijnlijk coulance, maar daar was de dealer nog niet duidelijk in)
Kapotte easy entry kabel van de bestuurdersstoel, dit is het kabeltje dat ervoor zorgt dat de stoel naar voren schuift als je de leuning naar voren doet om achter in te stappen.
Relais in ventilator, waardoor de ventilator alleen in stand 2 draait (super irritant geluid, alsof de MINI constant oververhit is)

Nou aan het eind van de middag 16:00 uur kon hij weer opgehaald worden. Alleen de ventilator was vervangen. Deze moest compleet vervangen worden omdat het relais niet uit te bouwen is (tja maak mij het maar wijs, ik heb er toch de ballen verstand van)

Het kabeltje van de stoel hebben ze nu los, maargoed dat was toch al gebroken...........dus. Nu blijkt dat het frame van de stoel vervangen moet worden omdat de kabel daar doorheen loopt. Vervangen kost de monteurs een aantal uren :shock:
Nu is mijn vraag: Is dit ook zelf te doen. Hollander als ik ben wil ik wel een dure auto rijden maar er verder niet te veel aan kwijt :roll: Met het oog op de airbag ik de stoel en ook de verwarming, ben ik nogal bang dat ik weer eens teveel kapot maak. Het wil er bij mij gewoon niet in dat de rails vervangen zoveel tijd moet kosten.

P.s. Ik heb zelf nog niet gekeken, maar wellicht hebben we hier een ervaringsdeskundige
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

13 sep 2008, 22:09

hele stoel vervangen omdat er een kabeltje gebroken is ?
Ik heb zo een Mini stoel nooit los gehad, maar het lijkt me een beetje sterk eigenlijk.
Ik heb veel van dit soort kabeltje vervangen vroeger (in fiatjes) pokke(n)werk... dat wel, maar nooit een hele stoel frame hoeven te vervangen.

Enne... Rails vervangen of Relais vervangen ?

Ar.
mini7benno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

13 sep 2008, 22:16

@mr schreef:Enne... Rails vervangen of Relais vervangen ?
Rails van de stoel bedoel ik hiermee. Het relais van de ventilator kon niet vervangen worden dus "hop" gelijk maar een hele nieuwe ventilator erin :s Wat dat betreft gaat dat allemaal wel makkelijk tegenwoordig.
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

13 sep 2008, 22:52

Benno, het eruit halen vd stoelen is niet zoveel werk. Kijk even bij deze gast
Lijkt me stug dat er een rails vervangen moet worden om vanwege dat kabeltje.
Heb je de zoekfunctie al gebruikt ? Meen dat er enkele topics over zijn, dacht dat Berthil of Maaij het al ooit heeft moeten doen maar weet het niet meer zeker.

Hier staat iets.
Hier staat ook nog wat
marss
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

13 sep 2008, 23:15

@ Benno, been there ...... mijn tip, tik ergens een oude "one" stoel op de kop sloop deze zover dat je alleen het frame overhoud. Sloop nu je andere stoel en zet het "nieuwe" frame over.

Ik heb ooit geprobeerd om dat kabeltje er opnieuw in te krijgen. Is een ontzettend gepiel, en uiteindelijk is het me niet gelukt.

Succes.

marss
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

14 sep 2008, 15:36

Bij mij is het kabeltje ook een keer geknapt, en ja, de hele rail moet dan vervangen worden want het kabeltje is niet los te vervangen. Ik heb de hele boel uit elkaar gehad en alles nagekeken.

Ik vervang de rail in 20 min.
- accuklem los
- stekkers los
- 4 schroeven los en stoel er uit halen
- 8 schroeven van de rail los en de rail kan al verwisseld worden
van tevoren even goed kijken hoe alles zit want de stang die daar dwars loopt wordt vaak verkeerd terug geplaatst waardoor de stoel niet meer te verschuiven is over de rails.
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

14 sep 2008, 16:40

mini7benno schreef:Het relais van de ventilator kon niet vervangen worden dus "hop" gelijk maar een hele nieuwe ventilator erin :s Wat dat betreft gaat dat allemaal wel makkelijk tegenwoordig.
Ter geruststelling; de ventilator + aandrijving (motortje + relais) zitten tegenwoordig inderdaad in 1 geheel gemonteerd
en is daarmee niet los te vervangen.

:|
Thegreenery
Enthousiast
Enthousiast

01 okt 2008, 12:38

Jenkins schreef:
mini7benno schreef:Het relais van de ventilator kon niet vervangen worden dus "hop" gelijk maar een hele nieuwe ventilator erin :s Wat dat betreft gaat dat allemaal wel makkelijk tegenwoordig.
Ter geruststelling; de ventilator + aandrijving (motortje + relais) zitten tegenwoordig inderdaad in 1 geheel gemonteerd
en is daarmee niet los te vervangen.

:|
Klopt, bij mij was de weerstand kapot die erin zit (zie ander topic). Ook ik kreeg te horen dat het alleen compleet te koop was. Heb de weestand zelf vervangen. De relais is denk ik ook zelf te vervangen. Is wat werk maar scheelt toch weer dik 200,- euro.
Suzanne1
4 op een rij!
4 op een rij!

01 okt 2008, 13:29

aah ik vrees dat ik hetzelfde probleem heb... :( Bij de koop hadden we aangegeven dat hij lastig naar voren ging, hij zou er naar laten kijken, heb het uiteindelijk niet in het koopcontract laten opnemen omdat het me niet een big deal leek... stom stom..:roll:
betwijfel (als het zoveel werk is) dat dat nu gebeurt zal zijn...
zal het straks nog maar even vragen...

Nu maakt het me niet superveel uit, want zit toch vaak alleen of met zn tweeën en een hond erin... :D maar tja... baal wel beetje nu ik dit lees..

Terug naar “Interieur en audio”