Aangezien hier toch een aantal amateur/ hobby fotografen zitten, is het mss leuk om hier een apart topic aan te maken voor foto's. Vakantiekiekjes, landschap, natuur, mensen (liefst babes ), dikke auto's (uitgezonderd mini's, aangezien daar al een topic over is).
Altijd leuk om te kunnen discussiëren over nieuwe technieken, manieren van bewerken, composities, locaties ... Kunnen we allemaal mss iets aan leren (ik toch alleszinds ).
Helaas niet zo'n goede camera, maar ik vind het wel leuk om te doen. Dit alles is met mijn Nokia N95 genomen, aangezien ik mijn mobiel altijd bij me heb is het handig als ie redelijke foto's maakt. Heb geen zin om steeds unit te dragen.
Leuk topic, maar wel moeilijk om foto's uit te zoeken.
@ Henkietenk: knappe foto's uit een telefoon. Vooral die lasers
Hieronder onze Bearded Collie Woody in Denemarken. Nog van voor het digitale tijdperk.
Erna moest een tennisbal achter de golf gooien en ik maar wachten tot hij goed over de golven sprong.
Het heeft ff geduurd voor hij goed sprong en dan snel afdrukken. Uiteindelijk 1 foto genomen. Deze:
Een portretje (weinig scherptediepte door groot diafragma) van Murray in Oostenrijk
En toch maar eentje van de MINI uit onze Show-your-ride.
Ietwat bewerkt in Photoshop.
Auto en tulpen geselecteerd, selectie omdraaien en van wat overblijft de kleur weghalen.
Met dit als resultaat:
Ik heb uiteraard geen prob met mini's in de foto's, wou alleen ook es aandacht geven aan andere onderwerpen .
Coole pics beardie! Jouw laatste heeft me ook aangezet om zo gedeeltelijk in zwart/ wit te veranderen. Is wel al een oudere foto, is nog genomen met een compacte camera.
coole actie foto trouwens van je hond , heb al een paar pogingen gedaan om zo'n foto te nemen van mijn jack, maar komen altijd geschemerd uit. Ik gebruik daarvoor de sportstand en die stand om snel multiple pictures te nemen. Lukt alleen niet, waar moet ik op letten?
@ Fred
Voor een actiefoto van de zijkant moet je echt een hoge sluitertijd nemen. Sportstand zou goed moeten zijn. Maar het probleem is dat je de camera mee moet bewegen met de actie. En omdat digitale camera's nog altijd met vertraging afdrukken zit je er vaak naast en staat het onderwerp er niet op. Multiple pictures wil wel eens helpen, maar ook dan moet je het geluk hebben dat je onderwerp in het midden zit. Dat valt niet meer te controleren en wordt dus gokwerk.
Dat ging dus voor het digitale tijdperk, zonder vertraging, beter. Nog eentje uit de oude doos (scan van een dia):
Jean Alesi in de Benneton op Monza 1997
De gedeeltelijk zwart/witte zijn gaaf. Is vaak een kwestie van inspiratie opdoen en gewoon wat prutsen in photoshop. Werkt wel verslavend
Gewoon pannen dus, wat moet je dan doen als ze naar je toe komt gelopen? Hogere sluitertijd? Is het niet net andersom? Hoe minder licht de lens moet binnen laten, hoe sneller hij de foto kan vastleggen? ISO 100 is toch sneller dan bv ISO 800?
ISO pas ik eigenlijk nooit aan. ISO 100 en ISO 200 is gebruikelijk voor normaal buitenlicht. Vanaf ISO 400 kan je zonder flits bij slecht licht fotograferen. Foto's worden dan wel korreliger. Dat moet je dus niet aanpassen voor foto's van bewegende onderwerpen in normaal daglicht.
Voor beweging gebruik je het beste een snelle sluitertijd (1/500 sec of sneller). En voor voldoende licht kom je dan al snel op een groot diafragma (F2.8 of iets kleiner), dus weinig scherptediepte.
Betekent wel dat je goed moet anticiperen waar je de foto wilt nemen, daar scherpstellen. Die scherpte-instelling vasthouden en dan het onderwerp blijven volgen en op het juiste moment afdrukken.
En dan nog gaat het vaak mis. Onder meer door de vertraging van veel digitale camera's. Maar het blijft ook een kwestie van heel goed door de camera kijken en heel veel oefenen.