Pinout MINI Service Stekker ?

De binnenkant, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc.
Gebruikersavatar
Carl
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Budel
Berichten: 264
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:24

Pinout MINI Service Stekker ?

15 jul 2008, 11:13

Wie o Wie kan me helpen aan de Pinout van de MINI service stekker.

Ben nog steeds op zoek naar een goede plaats om het IBUS systeem aan te sturen.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13495
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

15 jul 2008, 11:56

De 'MINI Service' stekker is een gewone OBD2 stekker die vanaf 2000 verplicht is op elke auto i.v.m. de emissiewetgeving. Pinout is dus dezelfde als in andere auto's al heeft MINI er wellicht een kabeltje bij gezet hier of daar.

De stekker heet X19527 in het MINI WDS van mijn R53, is 16 polig en onderstaande staat er dan bij. Ik neem aan dat het voor de R52 hetzelfde is.

Pin Nr, Aanduiding/Soort Signaal, Aaansluiting/Meetaanwijzingen
1, Klem 15, Zekering F36
4, Massa, Massaverbinding
5, Massa, Massaverbinding
7, Signaal Diagnosedraad, Regeleenheid digitale motorelektronica
8, Diagnosesignaal TXD, A2 Regeleenheid instrumentenpaneel
9, Signaal Diagnosedraad, Regeleenheid digitale motorelektronica
16, Klem 30, Zekering F36

Niet genoemde pin nummers zijn niet gecodeerd.

Pin 8 zou de Ibus kunnen zijn, ergens anders wordt deze aansluiting nog 'Regeleenheid combinstrument' en deze stekker zit achterop de kilometerteller. Op de foto is niet te zien of dat de navigatie is. Bij auto's met DSC zit hier nog iets tussen van de DSC regeleenheid dus ik zou wel een beetje oppassen met zomaar iets aan te sluiten.

De JCW Shiftlight krijgt b.v. signaal van Pin nr. 9 en Pin 1 en 4 worden gebruikt voor stroom.

Waarom haal je niet even de radio er uit en codeer je je navigatie via de CD-aansluiting van je radio?
Gebruikersavatar
Carl
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Budel
Berichten: 264
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:24

15 jul 2008, 12:33

Het lijkt me ook maar wijs om de radio te gaan demonteren, echter vraag ik me af of ik daar die kabel dan ga vinden aangezien het er bij mijn cabrio op lijkt dat er geen cd-wisselaar voorbereiding aanwezig is.

Om te coderen heb ik de 3 pens aansluiting van de cd-wisselaar nodig of een vergelijkbare aansluiting.

De kleuren heb ik thuis ergens, IBUS is volgens mij geel/wit/rood. en dan een Massa (bruin dacht ik) en een +
Gebruikersavatar
Carl
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Budel
Berichten: 264
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:24

17 jul 2008, 17:07

Ik zal de service stekker nog eens nader goed bekijken (voor toekomstige progammeringen), van wat ik begrepen heb is IBUS een soort van Datalijn die door de auto loopt, dus lijkt me dat het in theorie niet uitmaakt waar je deze inplugt. Ik heb verder een + en een - nodig.

Ik heb gisteren toch maar de radio verwijderd, daar de stekker van losgemaakt, een cd-rom stekker gezet op de resler module, en de draadjes van de cd-rom kabel vertint, zodat deze strak in de plug van de radio komen.

Geheel geprogrammeerd, en dan nu eindelijk de navigatie op nederlands menu en spraak :mrgreen: (daar was het allemaal om te doen)

Hoe gaat trouwens de antenneplug los ? dat was het enigste dat ik zo 123 niet voor elkaar kreeg... (klein haaks plugje).
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3333
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

17 jul 2008, 18:29

Carl schreef:Hoe gaat trouwens de antenneplug los ? dat was het enigste dat ik zo 123 niet voor elkaar kreeg... (klein haaks plugje).
Meer naar de fitness gaan... :mrgreen:
Die plug moet je er gewoon af kunnen pakken / lostrekken (klemverbinding)...
Gebruikersavatar
Carl
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Budel
Berichten: 264
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:24

17 jul 2008, 22:08

okeey dan, wilde niks kapot maken, dacht dat er ook een soort klemmetje overheen zat wat je los moest klikken. Had ik dus gewoon mijn fitness power moeten gebruiken :mrgreen:

Terug naar “Interieur en audio”