Even een technisch vraagje over het andere spruitstuk.
Gelijk na het standaard spruitstuk zit er een flexibel deel in het systeem, voorzover ik altijd begrepen heb is dit om het "kantelen" van de motor op te vangen bij lastwisselingen. (De motor zit tenslotte dwars voorin en de motorsteunen zitten in rubbers.)
Bij het nieuwe spruitstuk zie ik dit bij de foto's van Berthil niet meer zitten. Hoe worden de krachten van de Lastwisselingen nu opgevangen in het nieuwe systeem.
P.S. Ziet er wel gaaf uit en zo te horen werkt het nog goed ook.
MTH
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik heb nu wat meer gereden en de extra pk's en vermogen onderin zijn nu duidelijk te merken. Zelfs bij 2000 toeren komt hij in de zes op de snelweg heel goed van zijn plek.
Ik vind wel dat de uitlaat erg veel lawaai maakt zoals al eerder gemeld. Ik durf bijna niet meer door te trappen
, er komt een oorverdovend gehuil uit de uitlaat. Morgen moet hij toch naar de dealer om een klein beetje schade te herstellen die bij de ProTech behandeling helaas onstaan is (alles vergoed door ProTech), ik ga ze vragen ook de hele uitlaat op lekken na te kijken. Ik hoop eigenlijk dat er wat lekt want zo kom ik geloof ik nooit door de APK volgend jaar, en als ik doortrap maak de Mini een hoop mensen aan het schrikken.
Update: ik heb intussen een telefoontje van de dealer terug gehad, het spruitstuk zit er goed op, het geluid komt echt achter uit de demper. Men vindt het bij de dealer ook nogal hard. Het is bijna niet meer mogelijk om met goed fatsoen 's morgen om 6.00u de straat uit te rijden. Ik moet Werner maar eens vragen of die hetzelfde heeft, hij heeft er dezelfde hardware onder liggen als mij. Anders zit er misschien niks anders op dan de originele demper terug te plaatsen, het spruitstuk blijft zitten
Ik vind wel dat de uitlaat erg veel lawaai maakt zoals al eerder gemeld. Ik durf bijna niet meer door te trappen

Update: ik heb intussen een telefoontje van de dealer terug gehad, het spruitstuk zit er goed op, het geluid komt echt achter uit de demper. Men vindt het bij de dealer ook nogal hard. Het is bijna niet meer mogelijk om met goed fatsoen 's morgen om 6.00u de straat uit te rijden. Ik moet Werner maar eens vragen of die hetzelfde heeft, hij heeft er dezelfde hardware onder liggen als mij. Anders zit er misschien niks anders op dan de originele demper terug te plaatsen, het spruitstuk blijft zitten

- Oz-i
- Enthousiast
Bericht

Ik neem een joint zei de goudvis ... dan word ik haai!
Ben wel benieuwd Berthil. Bij ons (PlayMINI op de Cooper zoals je weet) is het geluid onderin juist minder "luid" geworden. De brom is in de hoger toeren wel nadrukkelijker maar onderin is de toon juist lager.
Alleen als je hem echt "doortrapt" hoor je hem flink brommen. Maar ja, dat doe je met een koude motor niet.
Alleen als je hem echt "doortrapt" hoor je hem flink brommen. Maar ja, dat doe je met een koude motor niet.

Ik neem een joint zei de goudvis ... dan word ik haai!

- Peter
- Volledig MINI minded!
Bericht
Het lijkt wel als of het allemaal zo bedoelt is...
Ik heb (zoals een aantal van ons) de MCS van Werner gehoord. Wij vinden de MCSC met alleen de Milltek uitlaat zo nu en dan al behoorlijk rumoerig (maar wel lekker
). Op het moment dat daar het extra geluid door het spruitstuk bij zou komen, was dit voor ons echt teveel geworden. Ook de bevindingen Berthil bevestigen nog is dat niet alleen het vermogen/koppel verandert maar ook zeker het geluid. Bij een cabrio hoor je het uitlaat geluid toch al meer dan bij een hardtop.
Het gevoel van teleurgestelling in het feit dat JS Tuning mij het spruitstuk niet wilde leveren is omgeslagen naar een gevoel van opluchting. Het spruitstuk zal vermogenstechnisch iedereen aanspreken maar geluidstechnisch denk ik niet.
Wellicht dat het MTH spruitstuk in combinatie met de standaard uitlaat een beter combo zou zijn. Uit diverse posts op het mini2.com forum blijkt dat de flow van de standaard uitlaat zeker niet verkeerd is.
Ben benieuwd hoe Werner's MCS van binnen klinkt met het spruitstuk. Zodra ik een keer heb meegereden laat ik het weten!
groetjes,
Peter
Ik heb (zoals een aantal van ons) de MCS van Werner gehoord. Wij vinden de MCSC met alleen de Milltek uitlaat zo nu en dan al behoorlijk rumoerig (maar wel lekker

Het gevoel van teleurgestelling in het feit dat JS Tuning mij het spruitstuk niet wilde leveren is omgeslagen naar een gevoel van opluchting. Het spruitstuk zal vermogenstechnisch iedereen aanspreken maar geluidstechnisch denk ik niet.
Wellicht dat het MTH spruitstuk in combinatie met de standaard uitlaat een beter combo zou zijn. Uit diverse posts op het mini2.com forum blijkt dat de flow van de standaard uitlaat zeker niet verkeerd is.
Ben benieuwd hoe Werner's MCS van binnen klinkt met het spruitstuk. Zodra ik een keer heb meegereden laat ik het weten!
groetjes,
Peter
- Hans
- Volledig MINI minded!
Bericht
@berthil, misschien een optie om de orginele uitlaat terug te zetten met twee works eindstukjes erop.. of een gehele works uitlaat.. die van mij is een stuk beschaafder dan die milltek van peter. en misschien kan je dan die oordopjes weer uit je oren halen.
groet, hans

groet, hans
- Peter
- Volledig MINI minded!
Bericht
De Milltek scheelt inderdaad behoorlijk wat dB?s met de Works uitlaat.
Als je geen spruitstuk wil nemen in de toekomst is de Milltek echt een SUPERuitlaat en geeft een stuk mooier/voller geluid dan de Works. Buitendat is hij nog goedkoper ook en de pijpjes vind ik persoonlijk wat mooier. (zijn iets groter qua diameter en een iets andere kleur)
Als je wellicht, heel misschien, ooit in de toekomst een spruitstuk zou kopen kan je beter voor de Works of de standaard uitlaat gaan. Zeker bij de cabrio. Zoals ik al eerder schreef komt het geluid een stuk meer naar binnen dan bij de hardtop.
Als je geen spruitstuk wil nemen in de toekomst is de Milltek echt een SUPERuitlaat en geeft een stuk mooier/voller geluid dan de Works. Buitendat is hij nog goedkoper ook en de pijpjes vind ik persoonlijk wat mooier. (zijn iets groter qua diameter en een iets andere kleur)
Als je wellicht, heel misschien, ooit in de toekomst een spruitstuk zou kopen kan je beter voor de Works of de standaard uitlaat gaan. Zeker bij de cabrio. Zoals ik al eerder schreef komt het geluid een stuk meer naar binnen dan bij de hardtop.
- Cooperdriver
- Volledig MINI minded!
Bericht
Voor stilte / comfort / luxe enz. kun je beter een citroen of een vlovlo kopen of iets dergelijks.
(niemand beschadigd hoop ik )
Moet Werner wel even bijvallen, we rijden wel in een MINI Cooper hoor ( zelfs een S in jullie geval ) dat is nu eenmaal een sportieve auto.werner schreef:Het geluid valt best wel mee. Niet te snel oordelen!! Stelletje teemutsen
Voor stilte / comfort / luxe enz. kun je beter een citroen of een vlovlo kopen of iets dergelijks.

- LUV2XLR8
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik wil ook ff rondje mee rijdenpeter schreef:Volgende meeting gaat Adriaan maar ff een rondje rijden in de MCSC met Milltek uitlaat. Kan je ff horen hoe een cabrio klinkt met herriepijp.

Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
- FastBunny
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Ik zat eens wat te kijken in dit topic maar wat is een "pulley". Als ik kijk is een Cooper S 170pk zonder pulley naar 180pk te tunen en met pulley is dat tegen de 200pk aan?
En hoeveel ben je nu eigenlijk precies kwijt als je dit systeem zou kopen?
En hoeveel ben je nu eigenlijk precies kwijt als je dit systeem zou kopen?
- Peter
- Volledig MINI minded!
Bericht
Een kleinere pulley zorgt ervoor dat de compressor meer toeren gaat maken waardoor en meer lucht in de cilinders wordt gepompt. Meer lucht cq. zuurstof betekend dat je meer brandstof kan inspuiten en dat betekend weer meer vermogen.
Een kleinere pulley is een relatief makkelijke manier om meer vermogen te krijgen. De JCW works kit bereikt het grootste gedeelte van de vermogenswinst ook d.m.v. een kleinere pulley. In de Works kit zit wel weer een andere kop die voor een iets lagere compressie zorgt. De compressie gaat namelijk behoorlijk omhoog door de kleinere pulley.
Een kleinere pulley is een relatief makkelijke manier om meer vermogen te krijgen. De JCW works kit bereikt het grootste gedeelte van de vermogenswinst ook d.m.v. een kleinere pulley. In de Works kit zit wel weer een andere kop die voor een iets lagere compressie zorgt. De compressie gaat namelijk behoorlijk omhoog door de kleinere pulley.
- Cooperdriver
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ben wel wat gewend met de huidige REMUS Twin pipe en open luchtfilter.
Voorheen met Sebrings gereden zonder Kat en tussenpot ( alleen eindpot)
Deal peter,peter schreef:Volgende meeting gaat Adriaan maar ff een rondje rijden in de MCSC met Milltek uitlaat. Kan je ff horen hoe een cabrio klinkt met herriepijp.
Ben wel wat gewend met de huidige REMUS Twin pipe en open luchtfilter.
Voorheen met Sebrings gereden zonder Kat en tussenpot ( alleen eindpot)

Onze sponsors