Zijn er eigenlijk al mensen die een facelift model hebben laten doen (stage 2)
Mijn vraag is immers of de sound gelijk blijft...
Het heel specifieke van de facelift R53 modellen is het hevig ploffen van de uitlaat!
Blijft dit gelijk, wordt dit minder, verdwijnt dit....???
hartelijk dank
dangixxer schreef:Het heel specifieke van de facelift R53 modellen is het hevig ploffen van de uitlaat!
Blijft dit gelijk, wordt dit minder, verdwijnt dit....???
Ik heb nou niet het idee dat een pre-facelift R53 minder hard ploft in de uitlaat
Zo, hier dan mijn verhaal. Gisterenochtend ging de wekker om 3u 's ochtends in Londen (we waren er een paar dagen tussenuit). Vliegtuig terug en thuis aangekomen meteen weer in de MINI gestapt richting Den Haag. 's Avonds dus te gaar om nog even een verhaal te tikken .
Gisteren is Beek dus een paar uur aan het sleutelen en programmeren geweest aan de Cooper S.
Alle motorsteunen, allerlei slangen, schroeven etc. moesten los, de motor moet via een krik omhoog getild en gekanteld worden om bij een wieltje (aka compressorpulley) van een paar cm doorsnee te kunnen... allerlei onderdelen kwamen er uit mijn MINI . Nieuwe pulley erop, er werd ook netjes een nieuwe, kortere riem gemonteerd. En de boel weer monteren. Gelukkig waren er geen onderdelen over (behalve dan mijn originele pulley) . Alle lof voor hoe ze werken, lekker rustig, niks overhaasten, het juiste gereedschap gebruiken en je kan alles vragen en meekijken.
Meteen tijdens de eerste paar meters merkte ik een verschil dat het geld al waard is!
Normaalgesproken was de MINI bij het wegrijden onder de 2000 toeren echt futloos. Ik zat regelmatig met slippende koppeling en extra gas te spelen om soepel weg te rijden en niet stil te vallen. Het wegrijden gaat nu veel gemakkelijker. Dit zal denk ik een combinatie zijn van meer compressordruk en beter afgesteld motormanagement. Hij pakt enorm lekker op. Tijdens de file op de terugweg werd dat nog eens extra duidelijk.
Dit soepele rijden merk je ook op de snelweg. Lekker 120 in de 6 en dan nóg genoeg kracht hebben om ff in te halen. Het gaat allemaal veel soepeler. Hierdoor kun je in hogere versnellingen rijden als je wil en ook nog 'ns benzine sparen (dus Coen, gewoon doen).
Naast soepeler rijden is er natuurlijk ook nog het voordeel van meer vermogen. Dit is vanzelfsprekend absoluut merkbaar . Ik kan hier geen objectieve cijfers over geven (sprinttijd, vermogen, etc.). Ik ga binnenkort weer eens wat sprintjes trekken met een maat van me (Honda S2000) en ook met een aantal andere Cooper S'jes uit de regio Eindhoven, dan hebben we wat real-life resultaten.
Naar het startprobleem hebben ze ook gekeken. Ze hadden een Works gehad met hetzelfde probleem. Daarbij hebben ze het stationaire toerental van 750 (nét te weinig) aangepast naar 820 rpm. Dat hebben ze bij mij ook gedaan. Ik kan nog niet melden of het bij mij ook succesvol is of niet, ik heb de auto sinds gisteren nog niet gestart (wegens carpoolen). Hierover later meer.
Subjectief voelt het in ieder geval heerlijk. Gisteren alleen snelweg gehad (met veel trajectcontroles e.d.). Dus vanavond even uitleven
Tot zo ver z'n geld absoluut waard: Nieuwe compressorpulley, nieuwe riem, uitontwikkelde software, 3-4 uur sleutelen voor intotaal 794 euro en wat losse centen.
Ik wil nog wel een keer de bank op voor een objectievere vermogensmeting. Testbankdag anyone?
ha nexus, leuk om te horen dat je enthousiast bent. Zoals zo velen hier op de site hebben mogen meemaken, maar het blijft wat mij betreft de allerbeste upgrade (relatief weinig geld, en veel vermogen): kleine compressorpoelie en software. De verschillen die je merkt zijn inderdaad heel erg groot, ik herinnerde mij dit ook. Je hebt er zo maar 25-30 pk bij, 30Nm er bij en een veel beter afgestelde motor.
De volgende 25 pk, dat wordt een heeeeeel stuk moeilijker.... en veeeel duurder
goed verhaal Nexus!!!! ik hoop nu voor je dat ook het startprobleem is verdwenen.
heb je nog last van die dip met optrekken waar je mij over had gePM't??
ik ga op zeer korte termijn weer een nieuwe afspraak maken bij Beek voor stage II, mijn vorige afspraak heb ik geschrapt omdat onze mini toen wel heel erg veel mankamenten vertoonde, nu is alles opgelost en heb ik weer zin in de stageII, zeker na het lezen van jou verhaal.
Hoe is het vermogen geworden (voor en na tuning)als je stevig doortrekt, merk je echt heel veel verschil?
Goed om te lezen dat het bevalt (niet geheel onverwacht ).
Heb je ook andere bougies gekregen van Beek?
Sommige tuners monteren bougies die een graadje kouder zijn.
Anders misschien even aan Beek vragen of dat echt nodig is.
Ik weet nog niet of ik dit weekend tijd heb, maar laten we dat binnenkort een keer doen ja
Gisteren met een maat van me een stukje gaan scheuren, hij rijdt Honda S2000 (fantastische wagen, 240 PK roadster). Hij is nog maar ietsie pietsie sneller nu, als ik er 10-15 pk bij heb zijn we gelijk (spruitje + catback? )
De MINI gaat dus als een tierelier. Op het moment dat ik achter hem reed en hij wegsprintte (VTEC kickt in, pluimpjes uit de uitlaten, 7000 rpm) dacht ik... hou ik dus nooit bij. Maar ik bleef gewoon bij. Hij was verbaasd dat ik niet echt kleiner werd in de achteruitkijkspiegel.
Beiden verbaasd dus
Nee 't is een rap karretje nu...
Had wel een bijna-dood-ervaring toen ik op hoge snelheid vol remde, ineens begon de MINI alle kanten op te bewegen en ik moest echt moeite doen om 'm op de weg te houden. Dus maar eens snel naar remmen of onderstel kijken... was niet leuk zeg...
De mijne wilde ook wel eens nerveus worden, vooral met hard remmen en trekken in het stuur bij optrekken. Laten uitlijnen, nieuwe banden en alles was weer zoals het hoorde.
Uitlijning moet ik ook laten checken idd! Heb hem niet laten uitlijnen toen ik mijn banden heb vervangen pasgeleden, omdat ik plannen heb iets aan het onderstel te doen (en daarna laat ik toch het uitlijnen).
Laat ik meteen de remmen checken (op slijtage en remkrachtverdeling).
Wellicht dat een schroefset ook helpt...
Remmen van een S2000 zijn trouwens fenomenaal, dan weet je wat remmen is. Hij zat op dat moment maar voor 'n kwart te remmen en ik lag al bijna in de berm
Over het startprobleem: dat is helaas niet opgelost. Moet 'm nog steeds 2x starten 's ochtends. Dus eens kijken wat ik het beste kan doen nu.