Ik heb het hele forum afgezocht, maar kan geen antwoord vinden ... Ik had in een topic gelezen dat alle mini's een distributieketting hebben, maar volgens de garage waar ik de auto heb gekocht wordt verteld dat een Cooper D een riem heeft. Volgens hem moet de riem vervangen worden bij 260.000 km of 10 jaar!
Mijn Cooper D komt uit 2008.
Misschien dat een van jullie weet wat het antwoord is?
Mini heeft een distributieketting en een multiriem (ofwel polyriem).
(en vroeger had m'n oude autootje een distributieriem en een V-snaar)
een multiriem is een V-snaar die niet 3 maar 4 poelies heeft, en dus ook de airco aandrijft.
De multiriem drijft aan de airco, de waterpomp, etc. De distributie drijft de as aan en zorgt dus dat de wielen gaan draaien (duh!)
De ketting is ook aan slijtage onderhevig, dus ook die moet een keer vervangen worden. Maar het is vooral de spanner die eerst vervangen moet worden (vooral bij Gen2 Cooper-S). Alleen bij zeer hoge kilometerstanden zou de ketting vervangen moeten worden (in tegenstelling tot distr.riemen bij andere merken auto's die bij +/- 100K kilometer aan de beurt zijn).
De multiriem ("polyriem") moet veel vaker vervangen worden (net zoals de V-snaar vroeger). JJJJeffrey hierboven beschrijft 90.000 kilometer, dat klinkt me heel bekend in de oren). De interval van vervangen zou kunnen verschillen tussen Cooper versus CooperD.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Nou ik heb even gebeld met de dealer en je raadt het nooit... Alle Mini's hebben idd een ketting, behalve de diesel uitvoering . De riem van de Cooper D gaat ongeveer 240.000 km mee of 10 jr!